2012-08-27, 01:21
Medlem
Christopher.s avatar
Vart köper man detta? Tänkte prova nästa sommar med att bli självförsörjande på mat för resten av året. Potatis, lök och dylikt lättodlade grödor. Ska man ringa runt bland dom lokala bönderna eller vart köper man detta?
Senast redigerad av Christopher. 2012-08-27 kl. 01:34.
Citera
2012-08-27, 01:28
Medlem
ExclusifCognacs avatar
Haha du tog tag i detta direkt.

Mycket ofta finns mark till salu, se exempelvis blocket.
Citera
2012-08-27, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Vart köper man detta? Tänkte prova nästa sommar med att bli självförsörjande på mat för resten av året. Potatis, lök och dylikt lättodlade grödor. Ska man ringa runt bland dom lokala bönderna eller vart köper man detta?

Alltså, 100ha(hektar) är mycket. Menar du att du skall odla för eget bruk så har du nog missuppfattat hur stor yta du behöver. Eller menar du kommersiellt?

Nu gissar jag lite men säg att 20kvm räcker om man tar i lite mer än jag egentligen tror.
Alltså ca 1/50000 av vad du har räknat med..
Senast redigerad av qoC 2012-08-27 kl. 01:34.
Citera
2012-08-27, 01:30
Medlem
ganglere2s avatar
En kvadratkilometer för att odla mat åt dig själv? Ska du bli storbonde?
Det där blir dyrt.
Citera
2012-08-27, 01:35
Medlem
Christopher.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qoC
Alltså, 100ha(hektar) är mycket. Menar du att du skall odla för eget bruk så har du nog missuppfattat hur stor yta du behöver. Eller menar du kommersiellt?

Nu gissar jag lite men säg att 20kvm räcker om man tar i lite mer än jag egentligen tror.

Ojdå blev lite fel. Tänkte personligt bruk. 25x40 meter.
Citera
2012-08-27, 01:42
Medlem
Citat:

Eftersom du ändå får vara där och påta så är det ju bra att ha något i närheten. Rent ut sagt köpa ett hus som har en del tomt så att du kan odla och samtidigt ha växthus för tomater, gurka osv. Det blir väldigt osmidigt om du nu skulle bo inne i stan och krävs minst 20min att ta dig till din odling för underhåll, som krävs.
Citera
2012-08-27, 01:45
Medlem
Citat:

Är du säker på måtten 25x40 m är ju groteskt stort om du ska odla grödor, landet som jag har och odlar potatis,morötter,lök,ärtor,rabarber osv är kanske 6x4m och det känns sådär lagom att få det där extra för att slippa köpa allt från butik.

när jag var yngre var min far mer in i detta att odla det man ska äta. Vårt land då var ungefär 15x10m och det var rejält med jobb för en hel familj att sköta.

vad har du för erfarenhet av att odla grödor ? Jag skulle rekommendera att du börjar i mindre skala och lär dig grunderna istället för att köpa på dig mängder av sättpotatis och lökar till frön och så går skörden åt fanders för att du saknar erfarenhet.

Inget är omöjligt och det är en god tanke att vilja bli självförsörjande, men 25x40m för en nybörjare helt ensam känns lite att ta i
Citera
2012-08-27, 01:52
Medlem
Sedan skriver du sommarnöje, det är ju störst arbete på våren när man skall hålla på och fixa i ordning och sätta och så.

Gör så att du försöker läsa på under hösten hur man sköter ett trädgårdsland. Sedan i vinter så lägger du ut en annons på blocket om du kan få arrendera 10-15 kvadratmeter så börjar du med det till hösten. Får en liten känsla hur mycket jobb det är och du inte riskerar sabba en stor skörd. Sedan nästa år igen så kan du köra på större om du känner att det var kul och lyckat.
Citera
2012-08-27, 13:00
Medlem
Citat:
Sedan skriver du sommarnöje, det är ju störst arbete på våren när man skall hålla på och fixa i ordning och sätta och så.

Gör så att du försöker läsa på under hösten hur man sköter ett trädgårdsland. Sedan i vinter så lägger du ut en annons på blocket om du kan få arrendera 10-15 kvadratmeter så börjar du med det till hösten. Får en liten känsla hur mycket jobb det är och du inte riskerar sabba en stor skörd. Sedan nästa år igen så kan du köra på större om du känner att det var kul och lyckat.

This!
Skynda långsamt så du lär dig och slipper bli bankrupt på kuppen .
Citera
2012-08-27, 15:28
Medlem
Rutendos avatar
Citat:

Hektar är en areaenhet som förtecknas med enhetssymbolen ha. En hektar är samma sak som 100 ar, 10 000 kvadratmeter eller 0,01 km², det vill säga arean av en kvadrat med 100 meters sida (100 m × 100 m). Enheten används främst vid mätning av landområden. Hektar är inte en SI-enhet.

25x40 låter rimligt i mina öron. Bara att förhandla med något dödsbo före storbönderna från den lokala byn gör det.
Citera
2012-08-27, 15:48
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:

En hektar är 10 000 kvadratmeter, så han vill köpa 0.1 ha.
Stockholmare...

OnT;
Kolla blocket.
Citera
2012-08-27, 16:24
Medlem
Ni som reagerar på mitt inlägg så tänkte killen lite fel i början, han skrev 1 kvadratkilometer, vilket är 100ha, som det står i mitt inlägg. Han ändrade sedan rubriken vilket gör det lite konstigt. FYI

Tycker fortfarande 25x40=1000m^2=0.1ha är lite för mycket för en nybörjare. Det kommer bli en del jobb annars.

Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Stockholmare...
...
Senast redigerad av qoC 2012-08-27 kl. 16:30.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in