2012-08-26, 15:18
Medlem
HappyHours avatar
Jag har flera gamla spel sen tidigt 2000-tal som jag verkligen vill spela, men som inte funkar på x64-bitars system utan gjordes för x32-bitars. Min dator har x64-bitars system, och jag funderar lite på att formatera om datorn till ett x86-system så jag skulle kunna köra dom gamla x32-bitars. Det borde väl funka?

Men, är det att nedgradera datorn? Rådfrågade en vän till mig som har lite bättre koll på datorer, och han sa att jag bara skulle kunna använda 4 gb ram då. Jag har 8 gb DDR3, så i såna fall är det inte värt det.

Finns det något annat sätt att lösa det på? Är sjukt sugen på dessa nostalgiska spel!
Citera
2012-08-26, 15:21
Medlem
kklasens avatar
32-Bitars applikationer och spel ska gå att köra på 64-bitars OS.
Däremot går inte 16-Bitars program att köra i 64-bitars OS.

32-Bitars OS kan bara adressera 4Gbyte minne.
Har du då ett grafikkort på 1Gbyte, så får du ca 3Gbyte RAM att arbeta med.
Senast redigerad av kklasen 2012-08-26 kl. 15:25.
Citera
2012-08-26, 15:28
Medlem
HappyHours avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kklasen
32-Bitars applikationer och spel ska gå att köra på 64-bitars OS.
Däremot går inte 16-Bitars program att köra i 64-bitars OS.

Spelen jag vill installera är b.la "Donald Duck Quack Attack" (2000) och "Rosa Pantern: Resa på egen risk" (sent 1990-tal). Båda två fungerar utmärkt på x32-system, men på x64 kommer det upp en ruta som det står något i stil med att det inte fungerar på 64-bitars system, men på 32-bitars.

Finns det något sätt att lösa detta på??
Citera
2012-08-26, 15:35
Medlem
epiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappyHour
Spelen jag vill installera är b.la "Donald Duck Quack Attack" (2000) och "Rosa Pantern: Resa på egen risk" (sent 1990-tal). Båda två fungerar utmärkt på x32-system, men på x64 kommer det upp en ruta som det står något i stil med att det inte fungerar på 64-bitars system, men på 32-bitars.

Finns det något sätt att lösa detta på??
https://www.virtualbox.org/ kan fungera
Citera
2012-08-26, 15:37
Medlem
HappyHours avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epik
https://www.virtualbox.org/ kan fungera
Någon med kunskap om Virtualbox som kan bekräfta?
Citera
2012-08-26, 16:22
Medlem
Ljugtomtens avatar
Virtualbox är mjukvara precis som VMWare för virtualisering, d.v.s. du väljer i programmet hur den virtuella datorn ska vara bestyckad med minne, hårddisk o.d. och du installerar sedan valfritt operativsystem i den virtuella datorn.

Virtualbox ska ha stöd för accelererad grafik, så du bör kunna köra DirectX-spel som är medeltunga, förutsatt din dator i övrigt är ganska snabb.
Citera
2012-08-26, 17:00
Medlem
HappyHours avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljugtomten
Virtualbox är mjukvara precis som VMWare för virtualisering, d.v.s. du väljer i programmet hur den virtuella datorn ska vara bestyckad med minne, hårddisk o.d. och du installerar sedan valfritt operativsystem i den virtuella datorn.

Virtualbox ska ha stöd för accelererad grafik, så du bör kunna köra DirectX-spel som är medeltunga, förutsatt din dator i övrigt är ganska snabb.
Kan ingenting om virutalbox själv, så förstod inte mer än att det borde funka av första stycket.

Har en bra dator, enligt mig. Klarar av de flesta nya spel med rätt hög grafik utan lagg b.la.
Citera
2012-08-26, 17:29
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappyHour
och jag funderar lite på att formatera om datorn till ett x86-system så jag skulle kunna köra dom gamla x32-bitars. Det borde väl funka?
Kör dual boot istället, då kan du ha både xp 32bit och windows 7 64bit installerade samtidigt och du väljer då vilket os du ska köra med när datorn startar upp.
Läs på om dualboot innan du bestämmer dig för att testa, kan bli rätt mycket problem om de görs fel.

Citat:
Ursprungligen postat av kklasen
Stämmer inte, både 32bit xp och 32bit w7 kan addressera långt över 4GB minne men program kan oftast inte komma åt minne över 4GB gränsen pga hur de är programmerade.

Citat:
Grafikkortets minne är isolerat från operativsystemet så det ska inte påverka av vad jag läst.
Senast redigerad av Arne.Anka 2012-08-26 kl. 17:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in