Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-08-26, 11:57
Medlem
Hej, har en laptop med vista home basic, körde upgrade advisor det enda jag fick nedslag på var att jag har för lite RAM (768). då windows 7 satt ett tak på minst 1GB. Fungerar det att installera 7 då iaf ? 32-bit då såklart!
Citera
2012-08-26, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eiseer
Hej, har en laptop med vista home basic, körde upgrade advisor det enda jag fick nedslag på var att jag har för lite RAM (768). då windows 7 satt ett tak på minst 1GB. Fungerar det att installera 7 då iaf ? 32-bit då såklart!

Har du kört Vista med 768 i ram? Vista krävde mer kräm generellt än vad 7:an kräver men kanske hade lägre spec på internminne..?
Minst 2 gb är ju iaf rekommenderat att köra W7 med. 1 Gb är väl kanske körbart men segt. Men 768 på Vista, det måste ju vara segare än stelnad sirap..
Citera
2012-08-26, 12:52
Medlem
Citat:

768 MB RAM var för lite redan för 10 år sedan. Släng ut skräpet och köp nytt. Vista är skit också (basic suger extra hårt dessutom). Det är 64-bitarsversionen av win 7 du ska ha med en ny processor. Windows 7 är dock mindre minneskrävande än vista, men den där kombon kan aldrig bli lyckad.
Senast redigerad av Cyb_x 2012-08-26 kl. 12:57.
Citera
2012-08-26, 12:54
Medlem
Det är ju inte min dator skulle bara installera 7:an på den åt en kompis men den e ganska seg ja, win 7 32-bit har ju 1GB som som krav 64-bit har 2GB som krav, men om vista kräver mer borde det ju va lungt att installera 7:an på den eftersom alla andra hårdvaru delar va kompatibla?
Citera
2012-08-26, 14:13
Medlem
Porthoss avatar
Citat:
Det är ju inte min dator skulle bara installera 7:an på den åt en kompis men den e ganska seg ja, win 7 32-bit har ju 1GB som som krav 64-bit har 2GB som krav, men om vista kräver mer borde det ju va lungt att installera 7:an på den eftersom alla andra hårdvaru delar va kompatibla?

'Fungera' är ju en tolkningsfråga. Det kommer att vara segt som bara den, hårddisken kommer att arbeta konstant och du kan räkna med en och annan krasch/blåskärm. Om du stänger av alla snygga funktioner i Windows 7 frigör det lite minne och processorkraft, men på den datorn är det nog mest en fråga om grader i helvetet. Kör XP på den i stället, om det är ett alternativ.
Citera
2012-08-27, 14:10
Medlem
Nujabezs avatar
Det går hur bra som helst att köra Windows 7 med 1 GB RAM! Jag körde just in det på burk jag har med 1 gig, och det funkar utmärkt. Och har då inte upplevt någon blåskärm eller lagg ännu i alla fall.
Uppstarten är det enda som är en aning segt, som ligger på 1 minut och 20 sek ungefär.
Jag kör med standardinställningar för utseende, dvs Aero är påslaget med alla effekter som tillkommer.

Jag har tom provat att köra det på en rågammal skräpdator jag hade med endast 512 i RAM
Det laggade en del, men det funkade ändå förvånansvärt bra. Processorkraften var inte att tala om och grafikkortet var då inte alls i premiumklass, så jag kan garantera att 7an är otroligt mycket bättre optimerat än äckliga Vista.
Men att proppa i lite mer minne är ju såklart att rekommendera
Senast redigerad av Nujabez 2012-08-27 kl. 14:14.
Citera
2012-08-27, 14:12
Medlem
catlands avatar
Försök få tag i Windows 8, det kräver än mindre RAM är sjuan. Gillar du inte metro går det att trixa bort med Classic Shell eller Start8.
Citera
2012-08-27, 16:04
Medlem
6 sekunders uppstartstid med win 8 Enterprise på min laptop. Då ingår biostiden också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in