2005-03-24, 13:21
Medlem
B-Mans avatar
För cirka 2 veckor sen började jag käka penicilin (Tikacillin) då min vänstra halsmandel/tonsill (vettefan vad det är) är jättestor. Penicilinet funkade lite men den blev stor igen när jag slutade käka penicilin, så nu har jag fått antibiotika (Keflex). Men jag undrar vad är det för skillnad på penicilin och antibiotika. Är antibiotika "bättre" och någonting man skriver ut när penicilin inte funkar eller vad?
Citera
2005-03-24, 13:50
Medlem
Penicillin är en form av antibiotika. Det du har fått nu är förmodligen en annan form av antibiotika som kanske är mer effektiv eller verkar på andra bakterier.
Citera
2005-03-24, 13:52
Bannlyst
Lägger till: Skillnad med Herracillin?
Citera
2005-03-24, 14:10
Medlem
Herracillin är ett penicillinpreparat. Används mot stafylokockbakterier.

Är ni nyfikna på antibiotika står det en hel del på http://www.infomedica.se/artikel.asp?CategoryID=13865
Citera
2005-03-24, 14:38
Medlem
nyblads avatar
Vad har det här med droger att göra?
Citera
2005-03-24, 17:50
Bannlyst
he he kan man ju fråga sig, sen kanske du avbröt kuren för snabbt och sjukdomen kom tebax, eller så bet den inte på just de bakterierna!

Jag har fått lite av varje, när jag fick infektion i armen och en stor varböld så fick jag dubbeldos av kåvepenin och herracillin!! faen vad lös i magen man vart!
kanske skall käcka sånna ihop med opiater!
Citera
2005-03-24, 18:12
Bannlyst
Alla frågor om medicin som inte har att göra med hur man använder medicin till att "knarka" med skall vara i medicin och hälsa-forumet *flyttar tråd*
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in