2012-08-25, 20:58
Medlem
Ni som har fotografering som hobby, vad gör ni med bilderna och vad är målet med era bilder?
Citera
2012-08-25, 23:04
Medlem
similes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KapitalistJavisst
Ni som har fotografering som hobby, vad gör ni med bilderna och vad är målet med era bilder?

Jag visar upp kompisar, lägger upp på hemsidor som tex. fotosidan.se, flickr.com för att få kritik på vad man gjort bra respektive dåligt. På det viset lär man sig och utvecklas som fotograf.
Funderar på att skicka in mina bästa bilder till ett fotolabb så de kan skriva ut dom också
Citera
2012-08-26, 01:47
Medlem
503s avatar
Lägger upp mina bilder på hemsida och ställer ut. Har inte varit så framgångsrik med att sälja tyvärr, men det kommer väl någon gång.
Mitt mål är att på något sätt beröra eller lära åskådaren någonting med en historia eller ett förmedlat möte, gärna om saker och levnadsöden som man kanske vanligtvis inte tänker så mycket på.
Låter kanske lite pretentiöst, men så resonerar jag i alla fall.
Citera
2012-08-26, 02:14
Medlem
GLYKOZs avatar
För mig har det alltid varit en bra ursäkt att åka in till city (Stockholm), genom att ha kameran med som sällskap. Jag dokumenterar händelser, fotar arkitektur och miljöer. För mig är det inte så viktigt vad jag gör av mina fotografier, för mig betyder det någon slags rekreation.

Har träffat likasinnade fotografer genom åren, som jag umgås och fotograferar med på ett avspänt sätt!
Jag säljer en del bilder via en bildbyrå, jag har en ganska vid bredd med kändisfoto, sport, dokumentärbilder m.m.

Jag har inga direkta mål med min fotografering, då jag vet att det är svårt att livnära sig som fotograf. Möjligen någon utställning på ett galleri, kanske med inriktning på klädmodets återkommande stilar genom årtiondena.
Citera
2012-08-26, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 503
Lägger upp mina bilder på hemsida och ställer ut. Har inte varit så framgångsrik med att sälja tyvärr, men det kommer väl någon gång.
Mitt mål är att på något sätt beröra eller lära åskådaren någonting med en historia eller ett förmedlat möte, gärna om saker och levnadsöden som man kanske vanligtvis inte tänker så mycket på.
Låter kanske lite pretentiöst, men så resonerar jag i alla fall.

Är det inte asdyrt att framkalla bilder för utställning?
Hur ställer amatörer oftast ut?
Citera
2012-08-26, 20:29
Medlem
Jag lägger dels ut bilderna på min hemsida samt gör fotoböcker. Det sistnämnda är ett lite trevligare sätt att visa upp sina bilder. Ofta är mitt fotograferande av det dokumenterande slaget, t ex från en resa eller en viss händelse. Händelsen kan vara en innebandymatch eller Tall Ships Race.
Citera
2012-08-26, 20:47
Medlem
503s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KapitalistJavisst
Är det inte asdyrt att framkalla bilder för utställning?
Hur ställer amatörer oftast ut?

Det kan vara ganska kostsamt, men det beror ju förstås på vad det är för utställning och hur höga krav du själv har.
Ska du ställa ut på t.e.x. planket så duger det att beställa billigaste kopiorna från Crimson.
Ska du ställa ut på galleri så finns där vissa papperstyper som är att föredra, och de är inte så förbannat dyra om du ska skriva ut själv, men det det blir ganska dyrt om du ska få det utskrivet från butik.

Har även framkallat kopior själv för utställning, och även det pappret är ju ganska dyrt tyvärr.
Men på den fronten finns det mig veterligen inga bra lågbudgetalternativ.

Det folk oftast gör, om jag ska ta mig till och gissa, är att antingen beställa utskrifter från ställen som Crimson, eller så skriver de ut själva (vilket nog är den uteslutande metoden för de som går i skolor eller har tillgång till bra skrivare på annat vis).
Citera
2012-09-14, 03:05
Medlem
Wabbans avatar
Just nu är jag helt och hållet i inlärningsstadiet. Lekt runt med tjockiskameror sedan början av denna sommaren. Fotat lite allt möjligt och försökt hitta på känslan om vad jag vill fota. Har även börjat lägga upp på fotosidan och nu flickr för att få lite tips om vad jag ska tänka på.

Har lite tankar och funderingar på att gå vidare, sälja på ett eller annat sätt. Men just nu är det som någon sa; hitta på anledning på att ta mig någonvart och ta med mig kameran som sällskap.
Citera
2012-09-14, 03:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GLYKOZ
För mig har det alltid varit en bra ursäkt att åka in till city (Stockholm), genom att ha kameran med som sällskap. Jag dokumenterar händelser, fotar arkitektur och miljöer. För mig är det inte så viktigt vad jag gör av mina fotografier, för mig betyder det någon slags rekreation.

Har träffat likasinnade fotografer genom åren, som jag umgås och fotograferar med på ett avspänt sätt!
Jag säljer en del bilder via en bildbyrå, jag har en ganska vid bredd med kändisfoto, sport, dokumentärbilder m.m.

Jag har inga direkta mål med min fotografering, då jag vet att det är svårt att livnära sig som fotograf. Möjligen någon utställning på ett galleri, kanske med inriktning på klädmodets återkommande stilar genom årtiondena.
Google earth kanske vore något för dig? Tro mig du kommer bli som besatt av att dokumentera världen
Citera
2012-09-14, 03:18
Medlem
Älskar att sätta ut bilder på olika miljöer och byggnader osv på google earth. Gå med i olika grupper t.ex Sweden där ca 170 medlemmar lägger upp bilder från olika delar av landet varje dag. Är även med i grupper som Norway och History. Du kan även se hur många som sett dina bilder från google earth vilket alltid är trevligt.

Jag personligen gillar främst att fota historiska monument och byggnader. Jag var bla vid Fredrikstens fästning i Halden (platsen där Karl XII avled) i sommar och det är bland de vackraste platser jag någonsin besökt i södra Norge, åk dit och fota vetja.
Citera
2012-09-14, 18:16
Moderator
rotadents avatar
Jag fotar bara för att det är roligt. Jag har aldrig sålt någon bild och har aldrig försökt att sälja någon heller. Däremot har jag gett bort printar till folk som har velat ha dem, det är förstås roligt om någon har mina foton på väggen, men jag har aldrig känt något behov av att ta betalt för dem. I övrigt har jag en hemsida där jag lägger en hel del foton.

Jag har inga ambitioner med fotot bortom att ha roligt och att ständigt försöka förbättra min teknik. Dessutom tycker jag väldigt mycket om kameror i sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in