2012-08-25, 19:26
Medlem
JointarNs avatar
Goddag allihopa!
Fick ett kul litet tips som jag behöver feedback på. Jag arbetar just nu, och ville spara lite pengar på mitt levande. Varav en människa i min omgivning sa till mig, att efteranmäla mig till en kurs på högskola/universitet, för att få ett MECENATKORT. (CSN-kortet alltså..)

Vad krävs, är det ett visst gäng poäng per termin man måste ha för att få kortet? (Jag tog nyligen studenten ur gymnasiet så har NOLL koll, så förklara gärna i detalj där ;d) Eller gäller det bara för själva bidraget?

Hur ser det ut sedan? Blir det svårt att söka jobb om man har en massa IG;n i högskola/universitet. Kan man bli begränsad till att söka sedan, när man väl vill söka, bara för att man sumpat så många chanser?

(Sidofråga, om man tar studiebidrag, vad krävs, vad gäller?)

Tacksam för tips och råd.
Senast redigerad av JointarN 2012-08-25 kl. 19:38.
Citera
2012-08-25, 19:29
Medlem
Pastmasters avatar
Vad mumlar du om? Mecenatkortet får du när du betalar din avgift gällande kår, admin och nation.
Citera
2012-08-25, 19:35
Medlem
JointarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastmaster
Vad mumlar du om? Mecenatkortet får du när du betalar din avgift gällande kår, admin och nation.
Yes, och då frågar jag, eftersom att om jag ska vara med i en kår så måste jag ju studera, eller hur? ^^
Då vill jag ha råd gällande för och nackdelar, vad som krävs för att få kortet (Hörde något om att man måste läsa ett visst antal poäng per termin bland annat.)
Citera
2012-08-25, 19:42
Medlem
d01shs avatar
Såvitt jag vet så räcker det med att vara registrerad på någon kurs på relevant lärosäte, och betala relevanta avgifter. I t.ex. Lund ska man betala avgiften till Studentlund och till kåren, så får man nationsleg. För att få Mecenatkort räcker det nog med att vara med i kåren.
Citera
2012-08-25, 19:50
Medlem
JointarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d01sh
Såvitt jag vet så räcker det med att vara registrerad på någon kurs på relevant lärosäte, och betala relevanta avgifter. I t.ex. Lund ska man betala avgiften till Studentlund och till kåren, så får man nationsleg. För att få Mecenatkort räcker det nog med att vara med i kåren.
Antar att du har lite mer koll när det gäller Lund/Skåne.
Specifikt försöker jag "raffa åt mig" ett rabatterat pris för periodkort med min lokaltrafik (Men även andra fördelar.) Hur mycket måste jag studera för att få Skånetrafikens rabatterade priser?

Som sagt, jag har INGEN KOLL ALLS PÅ SÅNT HÄR. Så ha lite tålamod med my stupidity when it comes to school systems, heh :d
Citera
2012-08-25, 19:56
Medlem
d01shs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JointarN
Antar att du har lite mer koll när det gäller Lund/Skåne.
Specifikt försöker jag "raffa åt mig" ett rabatterat pris för periodkort med min lokaltrafik (Men även andra fördelar.) Hur mycket måste jag studera för att få Skånetrafikens rabatterade priser?

Som sagt, jag har INGEN KOLL ALLS PÅ SÅNT HÄR. Så ha lite tålamod med my stupidity when it comes to school systems, heh :d
För att kunna få nytta av Skånetrafikens rabatt gäller att du måste plugga minst 75 % av heltid. Detsamma gäller för t.ex. SJ.
Citera
2012-08-25, 19:58
Medlem
JointarNs avatar
Citat:
För att kunna få nytta av Skånetrafikens rabatt gäller att du måste plugga minst 75 % av heltid. Detsamma gäller för t.ex. SJ.
Hm, okej då förstår jag det då. Men, jag undrar en till sak nu.

Säg att jag efteranmäler mig till något som är 75% av heltid, men skiter i att dyka upp? Eller att jag bara anmäler mig och tar IG (Med andra ord, inte ett enda försök.)

Vad gäller då, kan det drabba mig i slutändan om säg jag en dag får för mig att studera på allvar? Eller drabbar det min karriär sedan? Tacksam för svar på den biten!
Citera
2012-08-25, 20:04
Medlem
d01shs avatar
Citat:
Hm, okej då förstår jag det då. Men, jag undrar en till sak nu.

Säg att jag efteranmäler mig till något som är 75% av heltid, men skiter i att dyka upp? Eller att jag bara anmäler mig och tar IG (Med andra ord, inte ett enda försök.)

Vad gäller då, kan det drabba mig i slutändan om säg jag en dag får för mig att studera på allvar? Eller drabbar det min karriär sedan? Tacksam för svar på den biten!
Jag har aldrig sysslat med sådant, men jag har svårt att tro att det kollas upp i efterhand hur mycket du faktiskt klarade av. Tar du däremot studiemedel från CSN kan du bli återbetalningsskyldig och få svårt att skaffa studiemedel i framtiden. Karriärmässigt är det ingen som får veta något, och skulle knappast bry sig heller.
Citera
2012-08-25, 20:06
Medlem
JointarNs avatar
Citat:
Jag har aldrig sysslat med sådant, men jag har svårt att tro att det kollas upp i efterhand hur mycket du faktiskt klarade av. Tar du däremot studiemedel från CSN kan du bli återbetalningsskyldig och få svårt att skaffa studiemedel i framtiden. Karriärmässigt är det ingen som får veta något, och skulle knappast bry sig heller.
Precis, bidraget är inte vad jag är ute efter.

Själva tråden är väl mest, vad kan jag förlora på att göra så?
Citera
2012-08-25, 22:56
Medlem
Smurfgenerals avatar
Citat:
Precis, bidraget är inte vad jag är ute efter.

Själva tråden är väl mest, vad kan jag förlora på att göra så?

Det ända jag kan komma på är att det kan bli knepigt om du senare inser att du vill läsa kursen på riktigt, men bara du väljer någon tramskurs så ska det väl inte vara några problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in