2012-08-25, 17:54
Medlem
QkNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flexschema
Det kanske är det du gör redan? Du gör vad du vill så snabbt att pengarna inte räcker längre än din näsa.

jo, men jag vill tänka på vad jag köper normalt istället för att begränsas av pengar. Självklart kommer detta aldrig vara möjligt, men det är ju det jag vill iallafall..
Citera
2012-08-25, 18:14
Medlem
Prylar har aldrig varit billigare än nuförtiden. Stod och bläddrade i ett
seriemagasin från 1983 och de hade reklam för Fjällräven ryggsäckar
på baksidan. 400 kr för en ryggsäck... 1983
Idag ligger motsvarande Kånken på 699 kr. Omvandlat med inflation kostade
denna Kånken 940,84 kr år 1983.

Tv-apparater, fy för helvete vad billigt det är år 2012, dont even go there girlfriend.
Vitvaror, skitbilligt.

Det som är dyrt idag, ja, det vete fan. Att äta ute har jag dålig koll på, men där
tror jag definitivt att det har blivit dyrare Att ha bil och köpa bränsle har
också blivit mycket dyrare gissar jag.

En matkasse har aldrig varit billigare än nu, mer eller mindre. Om man undviker
ICA och CityGross dvs. Handlar man på Willys, Netto och kanske ibland Lidl så
är det SKITBILLIGT med mat och diverse.

Det som verkligen blivit dyrare är boendet, det är där pengarna försvinner tyvärr.

Sedan handlar det om att dagens människa tror att den kan leva som framgångsrika
människor.

Rätta för fan era munnar efter era matsäckar, så ska ingen svensk behöva ha
problem med ekonomin.
Citera
2012-08-25, 18:38
Medlem
mullvadsgrekens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagBlevFelaktigt
Prylar har aldrig varit billigare än nuförtiden. Stod och bläddrade i ett
seriemagasin från 1983 och de hade reklam för Fjällräven ryggsäckar
på baksidan. 400 kr för en ryggsäck... 1983
Idag ligger motsvarande Kånken på 699 kr. Omvandlat med inflation kostade
denna Kånken 940,84 kr år 1983.

Tv-apparater, fy för helvete vad billigt det är år 2012, dont even go there girlfriend.
Vitvaror, skitbilligt.

Det som är dyrt idag, ja, det vete fan. Att äta ute har jag dålig koll på, men där
tror jag definitivt att det har blivit dyrare Att ha bil och köpa bränsle har
också blivit mycket dyrare gissar jag.

En matkasse har aldrig varit billigare än nu, mer eller mindre. Om man undviker
ICA och CityGross dvs. Handlar man på Willys Netto och kanske ibland Lidl så
är det SKITBILLIGT med mat och diverse.

Det som verkligen blivit dyrare är boendet, det är där pengarna försvinner tyvärr.

Sedan handlar det om att dagens människa tror att den kan leva som framgångsrika
människor.

Rätta för fan era munnar efter era matsäckar, så ska ingen svensk behöva ha
problem med ekonomin.
/thread.

Riktigt bra skrivet.

TS:

Inte för att vara en (som du kallar det) översittare, men du har själv valt att bo i en sunkig lägenhet för 5k/mån. Hitta en rumskamrat, flytta, skaffa ett bättre mobilabbonemang. Det känns som om du försöker leka kung i baren och gnäller sedan över lite cash. Annars kan du alltid skaffa ett bättre betalt jobb.
Senast redigerad av mullvadsgreken 2012-08-25 kl. 18:41.
Citera
2012-08-25, 18:49
Medlem
Tronkans avatar
tror inte man har det sämre ställt nu om man jämför hur det var för kanske 15 år sedan. tvärtom, jag tror medelklassen har kommit upp sig rejält. folk nuförtiden förväntar sig bara att man skall kunna göra allt, alltid. det kostar att gå ut och supa på helgerna, det kostar att göra saker, det kostar att ha bil/båt/husvagn/mc etc och det har alltid gjort det.

kollar jag bara löneökningen på mina föräldrar (de har samma yrke som tidigare). de hade det ganska knapert när vi bodde i hus och var 3 barn för en 15 år sedan. dock inga direkta lån, fattiga bilar, sällan något mer än en husvagnsemester på sommaren. (kanske liseberg).

men kollar jag på dem nu så har de betydligt bättre och en bättre standard på allt.

det var troligtvis så för många..men nu..nu tar folk för givet att man kan åka iväg och glassa 3-5 veckor utomlands och bara ha det gött. nu förväntar sig folk att de skall ha den senaste modellen av volvon v70, mobiler, datorer, ipads, ps3 med 400 spel m,m. nu förväntar sig folk att man gör saker varje helg som kostar (MKT många gånger) m,m.

fan, jag fick inte ens surfa innan klockan 6 på kvällarna och om jag fick så kanske 1-2 timmar ;P

detta är min erfarenhet, den behöver inte stämma överens med din.

nu när jag har egen ekonomi så har jag fan aldrig levt så gött. bor gött, inga lån utan bolån/bilån (små båda 2). rest 3 gånger i år och redan bokat 1 resa till nu till hösten och sensation white, awsm!
Senast redigerad av Tronkan 2012-08-25 kl. 18:55.
Citera
2012-08-25, 18:57
Medlem
softmyntets avatar
Körkort kostar snart ännu mera... http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.1...en-for-korkort
Citera
2012-08-25, 18:57
Medlem
Väx upp och sluta lipa!

Ring inte så mycket då så blir det billigare, eller bygg dig ditt eget telenät med telefoner så kanske du förstår varför det kostar. Mat behöver absolut inte kostar mer än 2000kr /person o månad.
Jobbar du fulltid lär du väl ha iaf. 12000netto/månad, minus din höga hyra och mat är det 5000kr kvar att leva på per månad, det är säkert mer än större delen av jordens befolkning tjänar på ett år. Vill du trots det tjäna mer så är det bara att jobba mer eller skaffa dig en utbildning som leder till bättre jobb.
Citera
2012-08-25, 19:00
Medlem
BizzareAdvokado1989s avatar
5k låter rätt mycket för hyra om du frågar mig, speciellt om det är en sunkig lägenhet. Bor du mitt i stan? De flesta av mina kompisar betalar 3-4k i månaden men det är jäkligt fräscha treor eller fyror! Dock är ju det inte mitt i stan.
Citera
2012-08-25, 19:02
Medlem
Var glad att du lever i en av de mest säkra ställena i världen där vi får så mycket statligt betalt. Jag menar, kolla på andra länder...ser du något drömland som skulle fixa din finansiella situation? Inte? Håll käften då
Citera
2012-08-25, 19:05
Medlem
I'll take this in English since I have a hard time expressing this in Swedish. Life is hard after school, things don't come easy, it takes years to big up capital. I'm 31 years old and I can finally say after struggling for 13 years, I've finally managed to get to a comfortable place where I don't have to worry about money every month.

My wife and I have been working extremely hard, and it is tough at times because you think when is it going to pay off, but it does eventually. You have to realize that you can't have everything at once, you have to plan and be thrifty about certain things. We don't drink at all so that right there saves us a lot of money, which isn't to say it's wrong to drink, if you like getting hammered every weekend then go right ahead, but realize that is taking a big hit on your wallet.

I'll say this, me and my wife have very low paying jobs, but we own our own house with a very affordable loan, my wife has had the same car since 1995 which was a few years before I met her, only now are we finally getting a new one, which we won't need a loan for.

I remember reading that thread about that idiot girl who wanted to be a program-ledare and some retard on SVT tried to make us all feel bad for her, she spent her last 500 on Max or something. I've been there, me and my wife had those months where we only had 1000 to get by for 3 weeks but we managed, we weren't stupid and spent it all on junk food, we were on the borderline of poverty, but we've kicked crawled and scraped are way out of it. All it takes is a little hard work and a lot of patience. I know it's tough now, but believe me, if you make the right choices, it will pay off.
Citera
2012-08-25, 19:07
Medlem
Morrissons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tronkan
kollar jag bara löneökningen på mina föräldrar (de har samma yrke som tidigare). de hade det ganska knapert när vi bodde i hus och var 3 barn för en 15 år sedan. dock inga direkta lån, fattiga bilar, sällan något mer än en husvagnsemester på sommaren. (kanske liseberg).

Husvagn, bilar, hus, inga lån och minst en semester per år. Det låter jätteknapert du..
Citera
2012-08-25, 19:35
Medlem
Fudge0wns avatar
Haha, älskar hur ts är trött på sin ständiga kamp mot räkningarna. Komiskt inlägg.

Du får slå hårt och länge. Nån gång lär du få skatta dig med högre inkomst.
Citera
2012-08-25, 19:39
Bannlyst
Hur gammal är du? Hur mycket jobbar du?

Fan va folk gnäller idag... Jobbar man så klarar man sig bra i dagens samhälle!
En normal lön på den lokala mat affären ligger på ca 15.000:- efter skatt. Klarar du inte dig på det har du bara dig själv att skylla. Tänk efter lite och ändra din ekonomi, om du inte förstår hur du ska klara vardagen i samhället är du ju efterbliven... (som många verkar vara idag! Se bara Lyxfällan...)

Titta på alla studenter som drar runt sina liv på 8-9k/mån!

Jävla gnällkärringar....

Off topic:
Är själv ca 30 år, ensam i mitt boende, jobbat sen studenten och varit ekonomisk. Äger idag ett hus som kostar ca 4,5k/månad att bo i (120.000:- betalt vid köp i form av kontantinsats. Dessa hade jag sparat ihop.)
Bil 60.000:- jobbat och sparat ihop till och betalat kontant, likaså med motorcykel á 60.000:-.

Allt beror på hur gammal du är, hur mycket du har jobbat, och hur ekonomisk du varit.
Är man 20 år och färsk på arbetsmarknaden (förutsatt att man inte är född med silversked i mun) så kan man inte kräva så mycket...

Som sagt: Se på studenterna, och det blir vad man själv väljer att göra det till...

Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in