2005-04-03, 18:50
Medlem
Nu går jag emot dig Klicken. DIF och ÅFF går inte att jämföra, varken sportsligt, ekonomiskt eller organisatoriskt. Och även om vi låg i samma serie för ett tag sen, så går det ändå inte att jämföra. Ett storstadslag med många anhängare mot ett mycket mindre lag, med mindre anhängare.

Sen så är det skillnad på den allsvenska mitten och toppen av SE, så nej DIF ligger mycket högre än några placeringar bättre än ÅFF.....

Edit: Våran potential och förutsättningar kommer alltid att vara större/bättre än era, sålänge ni inte får en hel drös med nya supportrar (och då snackar vi mer än ett par tusen....)
Citera
2005-04-03, 19:03
Medlem
Boogaloos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klicken
Jag tycker inte det är fel att jämföra DIF med ÅFF. Djurgården tillhör inte den absoluta toppen i AS, ÅFF tillhör därimot toppen i SE. Dessutom var det inte alls många år sedan DIF lirade i SE, då man möte bla ÅFF. Personligen så tror jag inte överhuvudtaget på Djurgården i år, känns bara som man värvat spelare som inte hållt ute i Europa. Ba tror jag blir en totalflopp och Magro blir inte så speciell. Djurgården bör lägga sig i mitten av AS, och då är man bara några placeringar högre upp än ÅFF.
Djurgården blev tvåa 2001, vann 2002 och 2003, kom fyra 2004 (och vann dessutom cupen). Är det inte "den absoluta toppen"?

Och som Kool-Aid säger, skillnaden är betydligt större än "några placeringar". Faktiskt så är det inte så att den klubb som vinner automatiskt är den största, den som kommer tvåa är näst störst och så vidare. Även om Åtvid skulle gå upp i Allsvenskan och placera sig före Djurgår'n så fortsätter de att vara en mycket, mycket mindre klubb.
Citera
2005-04-26, 10:35
Medlem
fotbolls avatar
Citat:
Då får du väl göra det. Är som sagt själv LHC-supporter så jag vet att mitt påstående stämmer till 100%. Sedan så kan man ju fråga sig var du har fått "halva truppen" ifrån. Vi har tre spelare som har spelat i Djurgården och ingen utav dom har DIF som moderklubb. Skulle vara intressant att höra hur du får ihop det.

Jag antar att det var du som i inlägg efter inlägg spydde galla över över ÅFF med anledning av att du är LHCare och inte gillar DIF av hockeyskäl .
Bisarr inställning !

Att ens komma på tanken att jämföra ÅFF med LHC vad gäller genuinitet och klubbkänsla finns ju inte i verkligheten .
Att sammanblanda hockey och fotboll är ju dessutom mer än långsökt ...
Struntprat !
Citera
2005-04-26, 10:47
Medlem
Farmarlag.

Håller helt med trådskaparen, de spelare som inte platsar i DIF är inte mycket att hänga i julgranen men ÅFF kanske kan få jesper "alltid skadad" blomqvist vilken förstärkning eller en afrikan som inte gjort ett jotta rätt i djurgården. Tycker låter som om DIF tar de spelare i ÅFF som är bra och skickar skit spelare till ÅFF. Förstår om trådskaparen är förbannad kan inte vara roligt att hålla på ett lag som nu blivit DIFs B-lag.
Citera
2005-04-26, 17:30
Medlem
Klickens avatar
Har forskat lite i ämnet och hittat fakta som klubbledningen inte alls talat om. Inom ÅFF finns ett bolag som heter ÅFF Utvekling AB. Detta bolag ägs till 47,6% utav Djurgårdens IF. ÅFF äger endast 4,8% utav detta bolag. Alla inkomster som Åtvidabergs FF skapar går oavkortat till ÅFF Utveckling AB. Bolaget äger också alla spelare. Och därmed har vi beviset för att Åtvidabergs FF inte är en självständig klubb utan ägs utav Djurgården. Fy fan säger jag bara, klubbledningen som bara har sagt att det är ett spelarsammarbete. Borde vara skottpengar på sånna här jävla idioter. Tycker det är helt otroligt att Kopparslagarna står bakom ÅFF i det här fallet, men det är ju allmänt känt att Kopparslagarna är allt utom riktiga fans.
Citera
2005-04-26, 19:29
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duerfian
Jag har väldigt svårt att se ett par tusen Linköpingsbor börja åka på ÅFF-matcher. Det finns ju inga exempel där storstadsbor helt plötsligt börjar hålla på ett närliggande lantortslag i stora mängder. De enda undantagen i idrottssverige är Leksand och vissa bandylag.

Nu har man åter börjat köra "fotbollståg" från Karlstad till Degerfors för matcherna på Stora Valla. Iofs är det ju inte ett exempel på "närliggande", avståndet är sex mil men intresset för fotboll i Värmland är intakt. Vet många som körde långa sträckor för att se när till exempel MFF fick pisk.

Men som DIF själva beskriver det på hemsidan: "Hela Sveriges lag" och då kanske det är lättare att dra folk mer långväga från.
Citera
2005-04-26, 19:36
Medlem
ReNus avatar
Citat:
... Detta bolag ägs till 47,6% utav Djurgårdens IF. ÅFF äger endast 4,8% utav detta bolag...

Det kunde ju vara ganska intressant att veta vem/vilka som äger resterande 47.6%.
En inte alltför vild gissning är ju att den delen ägs av någon/något med anknytning till ÅFF.
En del lika stor som Djurgårdens.

.
Citera
2005-04-26, 20:25
Medlem
Klickens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReNu
Det kunde ju vara ganska intressant att veta vem/vilka som äger resterande 47.6%.
En inte alltför vild gissning är ju att den delen ägs av någon/något med anknytning till ÅFF.
En del lika stor som Djurgårdens.

.
Dom ägs utav privata investerare. Vilka vet jag inte.
Citera
2005-04-27, 01:37
Medlem
Citat:
Har forskat lite i ämnet och hittat fakta som klubbledningen inte alls talat om. Inom ÅFF finns ett bolag som heter ÅFF Utvekling AB. Detta bolag ägs till 47,6% utav Djurgårdens IF. ÅFF äger endast 4,8% utav detta bolag. Alla inkomster som Åtvidabergs FF skapar går oavkortat till ÅFF Utveckling AB. Bolaget äger också alla spelare. Och därmed har vi beviset för att Åtvidabergs FF inte är en självständig klubb utan ägs utav Djurgården. Fy fan säger jag bara, klubbledningen som bara har sagt att det är ett spelarsammarbete. Borde vara skottpengar på sånna här jävla idioter. Tycker det är helt otroligt att Kopparslagarna står bakom ÅFF i det här fallet, men det är ju allmänt känt att Kopparslagarna är allt utom riktiga fans.
Jaha, då fick vi det svart på vitt, Åtvidaberg har alltså gått och sålt sig. För med nuvarande upplägg finns det inte en möjlighet att de kan bli bättre än ett Superettan lag.

Det är precis som ÅFF har gått och gift sig med en ragata och flyttat ut till Gnesta med hennes tre snorungar.
Sex mer än en gång om halvåret? –glöm det. Ta en öl med polarna? – inte ens nära.

Men ÅFF kanske inte ens vill drömma om Allsvenskan, de kanske hellre vill vara en toffel …
Citera
2005-04-27, 14:04
Medlem
fotbolls avatar
Citat:

Hur kan du ha missat den informationen , du verkar inte följa klubben så där överdrivet mycket .
Tillbringar kanske fritiden på Stångebrofältet ... ?
Citera
2005-04-27, 14:07
Medlem
fotbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andy Dufresne
Jaha, då fick vi det svart på vitt, Åtvidaberg har alltså gått och sålt sig. För med nuvarande upplägg finns det inte en möjlighet att de kan bli bättre än ett Superettan lag.

Det är precis som ÅFF har gått och gift sig med en ragata och flyttat ut till Gnesta med hennes tre snorungar.
Sex mer än en gång om halvåret? –glöm det. Ta en öl med polarna? – inte ens nära.

Men ÅFF kanske inte ens vill drömma om Allsvenskan, de kanske hellre vill vara en toffel …

http://www.affutveckling.se/historik.html

I ett led att för ÅFF klara den s.k. elitlicensen - d.v.s. ha en ekonomi i balans - bildades 2003 ÅFF Utveckling AB.

ÅFF Utveckling AB bildades av Åtvidabergs Fotbollförening med ett startkapital om 100.000:-
Därefter har bolag och privata investerare hittills investerat ytterligare 2.000.000:-

ÅFF äger 4,8% av kapitalet och 33,3% av rösterna

Investerare med ÅFF-anknytning äger 47,6% av kapitalet och 33,3% av rösterna.

Djurgården Fotboll AB äger 47,6% av kapitalet och 33,3% av rösterna.

Åtvidabergs Fotbollförening har i avtal med ÅFF Utveckling AB
förbundit sig att vid kommande försäljning/överlåtelse av enskilt spelarkontrakt betala 100 % av erhållet belopp till ÅFF Utveckling AB.

ÅFF Utveckling AB har dessutom förvärvat rätten till ÅFF:s varumärke. Rätten till varumärket har reglerats i ett separat avtal.

Fr.o.m. 2004 handläggs sponsorarbete och souvenirförsäljning i ÅFF Utveckling AB, men det finns ett undantag.
Sponsorer i ÅFF som har sin hemvist i Åtvidabergs kommun handläggs av en ideellt arbetande marknadsföringsgrupp i Åtvidaberg och dessa sponsorintäkter går direkt in i Åtvidabergs Fotbollförening.

Affärside´n i ÅFF Utveckling AB är att möjliggöra framtida värvningar av unga lovande - d.v.s. högsta klass - spelare till ÅFF och i framtiden lämna en god avkastning till sina investerare.
Citera
2005-04-27, 14:45
Medlem
Klickens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andy Dufresne

Jo, jag är medveten om att ÅFF inte är en klubb som vinner SM-guld. Men det kan alltid vara kul att drömma. Dessa drömmar förhindras i och med sammarbetet och man tappar suget helt och hållet för att gå och se på fotboll. För att vara en Superettaklubb behövs inte Djurgården, bara ett snyggt upplägg. Innan sammarbetet hade vi publiksiffror på uppåt 2500 och det är något som man klarar sig på i Superettan. Vi hade bland Superettans högsta publiksnitt, idag är det inte ens i närheten utav lika många.

Jag skiter i framgångar men visst är det jävligt kul om det går bra för ens lag. Det viktigaste är känsla och själ inom klubben, något som ÅFF tidigare ägde. 3000 på en match är riktigt mycket med tanke på Åtvidabergs 7 500 invånare (förvisso kommer många från Lkpg). Det är drygt 40% utav befolkningen. Tänk er 400 000 på en Sthlms match.

Citat:
Ursprungligen postat av fotboll
Hur kan du ha missat den informationen , du verkar inte följa klubben så där överdrivet mycket .
Tillbringar kanske fritiden på Stångebrofältet ... ?
Jag har talat personligen med flera styrelse medlemmar. Dessa uppgifter har aldrig framgått. Man har bara talat om det som ett minimalt sammarbete där Djurgården skickar över ett par spelare per år. Och jag har följt föreningen väldigt intensivt, tidigare år har jag varit på minst 10 matcher per säsong.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in