2012-08-25, 01:14
Medlem
Sökte till lärarhögskolan i min hemstad och kom in. Planen var att utbilda mig till lärare inom psykologi och idrott&hälsa. Men desto närmare uppropet jag kommer desto mer ångest får jag. Här ska jag tillbringa fem år för att utbilda mig till ett möjligtvis roligt jobb men mest troligt extremt tungt med massa dryga tonåringar. Jag kommer mest troligt ha pisslön, har tur om jag får ut 20 efter skatt.

Fördelar:
Jag är ledig på sommaren vilket passar perfekt med min eventuella golfkarriär.
Jag får umgås med människor dagligen

Nackdelar:
Dåligt betalt
Stor arbetsbörda(?)
Lång utbildning kontra lönen
Låg status i samhället, ser man lärare som s.k "WT"?

Vad säger ni? Är jag en idiot som ens påbörjar en lärarutbildning i dagsläget? Kan ju få bättre betalt som vaktmästare om jag jobbar kvällstid någon gång i veckan...

Obs: Det är gymnasienivå vi pratar om.
Citera
2012-08-25, 01:20
Medlem
Adelaides avatar
Tror nog att en lärare i Sverige tjänar ungefär 23k, efter skatt lär det bli betydligt mindre än 20k.
Citera
2012-08-25, 01:26
Medlem
-Orko-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Treamz
Låg status i samhället, ser man lärare som s.k "WT"?

Beklämmande att en av dina viktiga punkter är hur "samhället" ser på dig. Vem fan bryr sig om vad andra tycker om man gör något man trivs med?
Citera
2012-08-25, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Tror nog att en lärare i Sverige tjänar ungefär 23k, efter skatt lär det bli betydligt mindre än 20k.

Medellönen ligger på cirkus 26 000kr

http://www.skoljobb.se/skolnyheter/gymnasie/lonestatistik-yrken--gymnasielarare-lon-2011-05-27-102549.htm

Citat:
Ursprungligen postat av -Orko-
Beklämmande att en av dina viktiga punkter är hur "samhället" ser på dig. Vem fan bryr sig om vad andra tycker om man gör något man trivs med?

Jag är rätt säker på att vi alla bryr oss en aning om vad andra tycker. Sen hur mycket är ytterst individuellt. Jag vill inte att folk ska se ner på mig pga mitt yrkesval därför tog jag med den där punkten.
Senast redigerad av Treamz 2012-08-25 kl. 01:30.
Citera
2012-08-25, 01:34
Medlem
Vikingsdotters avatar
Själv gillar jag att planera och hålla på med utvärderingar och grejer som man måste göra som lärare. Kommer säkert bli tufft och mycket att göra för ingen lön men det är jag beredd på. Dina ämnen verkar dock inte vara de mest belastande. Bara du har "rätt" personlighet kommer det säkert gå bra i relationen med eleverna också.
Citera
2012-08-25, 01:36
Medlem
Citat:
Sökte till lärarhögskolan i min hemstad och kom in. Planen var att utbilda mig till lärare inom psykologi och idrott&hälsa. Men desto närmare uppropet jag kommer desto mer ångest får jag. Här ska jag tillbringa fem år för att utbilda mig till ett möjligtvis roligt jobb men mest troligt extremt tungt med massa dryga tonåringar. Jag kommer mest troligt ha pisslön, har tur om jag får ut 20 efter skatt.

Jag utbildar mig själv till lärare med inriktning gymnasienivå, och jag kan säga dig TS att det är inte ett yrke man söker sig till för en fet lön eller kunna dega på jobbet. Om du tror att det kommer vara givande för dig så skit i vad andra anser om yrket. Personligen har jag aldrig hört att det är ett "wt" yrke, det är bara utbildningen som det är lite si och så kvalitet på. Just idrottslärare vet jag dock inte om det är bästa valet, det är jävligt populärt och när jag började så skulle minst hälften bli idrott/någonting.
Citera
2012-08-25, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vikingsdotter
Själv gillar jag att planera och hålla på med utvärderingar och grejer som man måste göra som lärare. Kommer säkert bli tufft och mycket att göra för ingen lön men det är jag beredd på. Dina ämnen verkar dock inte vara de mest belastande. Bara du har "rätt" personlighet kommer det säkert gå bra i relationen med eleverna också.

Låter som yrket passar dig bra. Lite så jag tänkte också när jag valde mina ämnen även om jag har viktigare anledningar till varför jag valde just dessa två.

Jag kan tänka mig att arbetsglädjen kan skilja sig rätt mycket om man får en besvärlig kontra "snäll" klass. Hur psykiskt utmattad är en lärare? En heldag med en dryg klass kan vara riktigt jobbigt. Om man istället får en trevlig klass borde man kunna leka sig igenom arbetslivet.
Citera
2012-08-25, 01:40
Medlem
Studerar själv till 1-6 lärare, blir klar i jul men har varit vikarie till och från i ett år. Du kan ju alltid börja på programmet och känna efter, kanske faller bitarna på plats efter första VFU:n. Dock verkar du redan nu ha en ganska negativ bild av yrket och fler negativa lärare behövs inte i det här landet. Krävs en viss passion för yrket helt enkelt, lönen får inte vara det viktigaste som det ser ut idag. Du kommer förmodligen få försvara ditt val av utbildning/yrke allt för många gånger. Dock verkar det som att gymnasielärare har högre status än grundskolelärare, så du har väl ditt på det torra där.
Citera
2012-08-25, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blommigfalukorv
Studerar själv till 1-6 lärare, blir klar i jul men har varit vikarie till och från i ett år. Du kan ju alltid börja på programmet och känna efter, kanske faller bitarna på plats efter första VFU:n. Dock verkar du redan nu ha en ganska negativ bild av yrket och fler negativa lärare behövs inte i det här landet. Krävs en viss passion för yrket helt enkelt, lönen får inte vara det viktigaste som det ser ut idag. Du kommer förmodligen få försvara ditt val av utbildning/yrke allt för många gånger. Dock verkar det som att gymnasielärare har högre status än grundskolelärare, så du har väl ditt på det torra där.

Jag upplevs kanske som negativ men jag tror egentligen att det kommer bli rätt roligt, om inte annat en utmaning. Jag är dock rätt kritisk och försöker förstå om det är 5 år bortkastad tid eller om det är värt det.

Jag har fått flera frågor om vad jag ska göra till hösten då jag svarat "Jag ska studera till gymnasielärare". Responsen har varierat från: "fy fan, då blir det ekonomisk kris", "lärare, haha, seriöst?", "värt att studera 5 år för att ha samma lön som mitt sommarjobb"?

Man blir inte allt för taggad...
Citera
2012-08-25, 01:58
Medlem
Citat:
Jag upplevs kanske som negativ men jag tror egentligen att det kommer bli rätt roligt, om inte annat en utmaning. Jag är dock rätt kritisk och försöker förstå om det är 5 år bortkastad tid eller om det är värt det.

Jag har fått flera frågor om vad jag ska göra till hösten då jag svarat "Jag ska studera till gymnasielärare". Responsen har varierat från: "fy fan, då blir det ekonomisk kris", "lärare, haha, seriöst?", "värt att studera 5 år för att ha samma lön som mitt sommarjobb"?

Man blir inte allt för taggad...

Det kommer helt säkert bli både roligt och utmanande! Tungt kommer det också bli ibland. Eftersom du valt dessa ämnen förutsätter jag att du tycker om dem väldigt mycket, därför kan du också se läraryrket som en möjlighet att utveckla dig själv och din kunskap inom dessa ämnen - förhoppningsvis under hela ditt yrkesverksamma liv
Citera
2012-08-25, 02:09
Medlem
Pastmasters avatar
Apropå samhällsvetenskapsfronten så är det ytterst orättvisa mot lärare i samhället om man ska t ex jämföra lärarutbildningen med juridik och arkeologi. Medellönen för en lärare ligger på 26k och ingångslönen för en nyexaminerad juridikstudent från Lunds universitet ligger på 27k och en arkeologstudent på cirka 25k men mer om man riktar sig mot internationella marknaden.

Hur stor belastning har en arkeolog och jurist kontra lärare som verkar ha mycket upp över öronen när det kommer till arbete. Visst anser man att medellönen för lärare bör höjas i sinom tid.
Citera
2012-08-25, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blommigfalukorv
Det kommer helt säkert bli både roligt och utmanande! Tungt kommer det också bli ibland. Eftersom du valt dessa ämnen förutsätter jag att du tycker om dem väldigt mycket, därför kan du också se läraryrket som en möjlighet att utveckla dig själv och din kunskap inom dessa ämnen - förhoppningsvis under hela ditt yrkesverksamma liv

Jag är aktiv inom idrott och det människokroppen har alltid intresserat mig. Tanken var att kunna använda det jag lär mig inom dessa ämnen till min egen fördel inom golf då det är en väldigt mental sport. Borde helt klart gå att dra paralleler mellan utbildningen och golfen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in