Citat:
Ursprungligen postat av blommigfalukorv
Studerar själv till 1-6 lärare, blir klar i jul men har varit vikarie till och från i ett år. Du kan ju alltid börja på programmet och känna efter, kanske faller bitarna på plats efter första VFU:n. Dock verkar du redan nu ha en ganska negativ bild av yrket och fler negativa lärare behövs inte i det här landet. Krävs en viss passion för yrket helt enkelt, lönen får inte vara det viktigaste som det ser ut idag. Du kommer förmodligen få försvara ditt val av utbildning/yrke allt för många gånger. Dock verkar det som att gymnasielärare har högre status än grundskolelärare, så du har väl ditt på det torra där.
Jag upplevs kanske som negativ men jag tror egentligen att det kommer bli rätt roligt, om inte annat en utmaning. Jag är dock rätt kritisk och försöker förstå om det är 5 år bortkastad tid eller om det är värt det.
Jag har fått flera frågor om vad jag ska göra till hösten då jag svarat "Jag ska studera till gymnasielärare". Responsen har varierat från: "fy fan, då blir det ekonomisk kris", "lärare, haha, seriöst?", "värt att studera 5 år för att ha samma lön som mitt sommarjobb"?
Man blir inte allt för taggad...