2012-11-03, 18:00
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elgecy
TACK för adekvat dom. Jag tolkar det som att så länge jag är folkbokförd på aktuell adress och dessutom har upprätthållit ett, i meningen officiellt inneboendekontrakt med personen som ska bo i lägenheten, att fastighetsägaren har väldigt svårt att komma åt mig?
Svårt och svårt... Som sagt, det beror på hur stor din lägenhet är (finns det rimlig plats att du har en inneboende?). Och annat. Men givetvis, att du har ett inneboendekontrakt samt är skriven på lägenheten gör det lite svårare, ur biten som i att annars: "ärade hyresnämnd, han är inte ens skriven i lägenheten".

"Väldigt svårt" är bara om du faktiskt bor där och har en inneboende.
Citera
2012-11-03, 19:30
Medlem
Henixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sysslomannen
Vad jag kommer ihåg har det varit möjligt att få avdrag för dubbelt boende Uppsala-Stockholm. Om det faller inom den skatterättsliga avståndsnormen så borde det kunna vara ett argument för att det är tillräckligt långt.

I och med att du uppenbarligen läser juridik är ju detta en bra övning. Kolla vilken bok du kommer ha i nyttjanderätt, införskaffa den och börja läs på. Kolla rättsfall som hänvisas med mera. Läs Jordabalken 12:e kap med kommentar på Zeteo.

Enligt hovrätten ÖH 1753-12 är Stockholm-Uppsala inte tillräckligt långt ifrån varandra för att man ska ha rätt att ha en komplementbostad.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in