2012-08-24, 01:37
Medlem
http://www.youtube.com/watch?v=YA0qz...feature=fvwrel

Tydligen förbjudet att besöka begravningar och gravplatser om man är kvinna och muslim.
Enligt videon ska det vara för kvinnor "visar för mycket känslor och skriker under begravningar".

Känns inte detta jäkligt medeltida?

Varför känns alltid dessa typer av predikörer som rasistiska, medeltida, kvinnoförtryckande och självmordsbombs benägna religösa knäppon varje gång man hör dem tala?

Om "profeten" skulle säga att alla vita kristna män skulle skjutas på fläck, skulle han lära ut det med?
Citera
2012-08-24, 11:53
Medlem
Det där är ren bullshit. Jag är muslim och när min pappa gick bort för två år sen så var det helt okej att jag och andra kvinnor var där på begravningen. Såhär ligger det till. Förr fick inte kvinnor vara där, numera får kvinnor vara där i de allra flesta fall ifall de kan behärska sin sorg. Dvs inte böla så mycket att imamen inte hörs, begravningen är trots allt en ceremoni.

Men jag har hört en massa skit om imamer som inte tillåtit kvinnor och folk av andra religioner att vara på begravningen. Man måste ju anpassa sig till samhället.

Jag kan tillägga att jag är från Bosnien och att även imamen var från Bosnien, hos oss är det antagligen mer tänjande av reglerna än hos MENA-muslimer
Citera
2012-08-24, 15:25
Medlem
Guitarsmokes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Othfanaticos
Förr fick inte kvinnor vara där, numera får kvinnor vara där i de allra flesta fall ifall de kan behärska sin sorg. Dvs inte böla så mycket att imamen inte hörs, begravningen är trots allt en ceremoni.

Så om en kvinna har förlorat sin son och brister ut i totalgråt när imamen pratar så "förstör" hon begravningen? Är det generellt så även i Bosnien?

På kristna begravningar är alla välkomna, barn som vuxna. Att barn kan råka skratta till eller någon börja böla mitt under en viktig del av begravningen är något som vi har överseende med. Men att utestänga dessa från begravningen skulle uppfattas som ett hån och rent av elakt. Alla har sitt sätt att ta farväl och hantera sin sorg.

Imamen i videon låter som en total idiot. Han berättar vad som står i en gammal bok. Jag respekterar islam och tycker att den religionen har rätt att tillämpas och om möjligt utvecklas i sin egen fart, men det ska inte ske här i Sverige.
Citera
2012-08-28, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guitarsmoke
Så om en kvinna har förlorat sin son och brister ut i totalgråt när imamen pratar så "förstör" hon begravningen? Är det generellt så även i Bosnien?

På kristna begravningar är alla välkomna, barn som vuxna. Att barn kan råka skratta till eller någon börja böla mitt under en viktig del av begravningen är något som vi har överseende med. Men att utestänga dessa från begravningen skulle uppfattas som ett hån och rent av elakt. Alla har sitt sätt att ta farväl och hantera sin sorg.

Imamen i videon låter som en total idiot. Han berättar vad som står i en gammal bok. Jag respekterar islam och tycker att den religionen har rätt att tillämpas och om möjligt utvecklas i sin egen fart, men det ska inte ske här i Sverige.

Nej det är fan klart hon inte förstör begravningen det är ju hennes son hon har ju rätten att sörja. Men du kan inte påstå att det inte blir ett störningsmoment? Tänk dig själv du är på begravning och du ska läsa upp en dikt i den dödes minne. Mitt i allt börjar någon skratta, gråta eller whatever. Du skulle inte bry dig det minsta om det?

Om ett barn börjar skratta mitt i en begravning så har ni överseende med det? Bullshit. Jag har varit på svenska begravningar och ungen blev alltid bortförd. Att skratta på en begravning är inget man ska ha överseende med, det är fan inte okej.

I Bosnien har folk olika traditioner bara mellan vissa regioner trots att landet är litet. Dock är det generellt sett såvida man inte bor under en sten där nere tillåtet med kvinnor på begravningar. Jag kan säga såhär att skillnaden är inte stor mellan hur katoliker, ortodoxer och muslimer har det när det kommer till begravningar.

Fan vilket bullshit från din sida. Om ett barn börjar skratta mitt i en begravning så har ni överseende med det? Jag har varit på svenska begravningar och ungen blev alltid bortförd. Att skratta på en begravning är inget man ska ha överseende med, det är fan inte okej.
Citera
2012-08-28, 14:47
Medlem
Doug.Wilsons avatar
Citat:
Att skratta på en begravning är inget man ska ha överseende med, det är fan inte okej.

Humor är aldrig fel, alla är mänskliga oavsett situation.
Citera
2012-08-30, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doug.Wilson
Humor är aldrig fel, alla är mänskliga oavsett situation.

Så om det var din mammas begravning och du står där ledsen och någon börjar skratta av någon random anledning skulle du va helt okej med det?
Citera
2012-08-31, 14:05
Medlem
kosiwagos avatar
Citat:

Nu kastar vi sten i glashus... Inte är det OK att ha skrattande och lekande barn på en begravning! Nej, barn som är vuxna och kan förstå och uppföra sig, de kan vara med.
Sorgen och ceremonin är till för de sörjande, inte för att ha med sitt barn överallt.
Citera
2012-08-31, 15:06
Medlem
Citat:

Barn som kan riskera skratta mitt i en begravning har inte där att göra. Barn bör bara vara med på en begravning om de förstår vad som föregår, och ett sådant barn skrattar inte under en begravningen såvida den inte har något psykiskt fel.

Den enda skälet att någon kan tycka det är ok att förbjuda kvinnor för att gå på en begravning, är om de skriker helt hysteriskt. Fast det kan knappast vara särskilt vanligt?
Citera
2012-08-31, 15:19
Medlem
Zeke Wargs avatar
Jag minns tevesändningen från Ayatolla
Khomeini, som dog 1989 i Teheran, och
transporten genom gatorna av kistan.

Vid hans begravning borde väl både män och
kvinnor ha förbjudits att närvara. Om jag inte
minns fel - det gör jag inte - så var det ett
fruktansvärt oväsen, folk knuffades och skrek
och ville åt den döda kroppen, och slutligen
ramlade liket ut ur kistan. På något vis
lyckades polisen (?) få tillbaka kroppen
i kistan.

Folk var helt galna, både män och kvinnor.
Det var surrealistiskt. Till slut kunde jag inte
annat än att skratta åt eländet.

Man trodde nämligen inte sina ögon.

Monthy Phyton hade inte kunnat göra det
hela bättre.

Teokrati. Är det bra, det?
Citera
2012-08-31, 19:16
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Det där är ren bullshit. Jag är muslim och när min pappa gick bort för två år sen så var det helt okej att jag och andra kvinnor var där på begravningen.

Sedär. Alltid finns det någon muslim som kan förneka alltihop och utropa "det där är ren bullshit". Likväl såg vi där, efter branden i Rinkeby, hur inte en kvinna fick närvara vid begravningen av sju medsystrar.

Muslimsk kvinna, vill säga. Mona Sahlin hade ju första parkett.
http://www.dn.se/sthlm/klart-jag-sta...-mina-landsman
Citera
2012-08-31, 22:41
Medlem
Citat:
Det där är ren bullshit. Jag är muslim och när min pappa gick bort för två år sen så var det helt okej att jag och andra kvinnor var där på begravningen. Såhär ligger det till. Förr fick inte kvinnor vara där, numera får kvinnor vara där i de allra flesta fall ifall de kan behärska sin sorg. Dvs inte böla så mycket att imamen inte hörs, begravningen är trots allt en ceremoni.

Men jag har hört en massa skit om imamer som inte tillåtit kvinnor och folk av andra religioner att vara på begravningen. Man måste ju anpassa sig till samhället.

Jag kan tillägga att jag är från Bosnien och att även imamen var från Bosnien, hos oss är det antagligen mer tänjande av reglerna än hos MENA-muslimer

"förr fick inte kvinnor vara med" "numera FÅR kvinnor vara med i de allra flesta fall om de kan behärska sin sorg"

Låter ju snarare som kvinnor får vara med endast om de får godkännande från sina män. En andra klassens kön alltså. Borde väl vara precis samma för bägge i så fall då. Män som tjuter på begravningarna borde alltså stoppas att få vara med?
Citera
2025-11-03, 06:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av riverman83
http://www.youtube.com/watch?v=YA0qz...feature=fvwrel

Tydligen förbjudet att besöka begravningar och gravplatser om man är kvinna och muslim.
Enligt videon ska det vara för kvinnor "visar för mycket känslor och skriker under begravningar".

Känns inte detta jäkligt medeltida?

Varför känns alltid dessa typer av predikörer som rasistiska, medeltida, kvinnoförtryckande och självmordsbombs benägna religösa knäppon varje gång man hör dem tala?

Om "profeten" skulle säga att alla vita kristna män skulle skjutas på fläck, skulle han lära ut det med?
Eh, så är det ju inte alls. På min morfars begravning satt min kusin på 22 bast och storbölade. Han var helt otröstlig. Inte ens min mormor grät. Det var dags att gå vidare, han ville inte leva mer. Det hade han sagt. 98 år och kunde bara ligga i en gallersäng.

Det där låter som en ursäkt för att hindra kvinnorna att få besöka mosken, säkert för att män är där samtidigt.

Vilka människor är mest skrikiga? Jo muslimska män.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in