2015-05-05, 08:10
Medlem
Barytons avatar
Jag tillhör också "stofilerna" som vuxit upp med enbart SVT och SR och kan ju inte annat än att hålla med om den försämring som sakta kommit smygande.
P3 idag, är så oerhört uselt att jag blir smått oroad över framtida generationer om dess program anses innehålla något av relevans.

Själv har jag iallafall sagt upp min TV-licens sen i höstas. Hur stor del av hushållen är det som inte betalar licensen idag?

(Det borde vara en snabbt ökande andel med tanke på unga människors mediekonsumtion och nya svenskars ointresse för vår public service.)
Citera
2015-05-05, 09:30
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
22 REDAKTIONELLA TJÄNSTER FÖRSVINNER FRÅN DALARNAS TIDNINGAR.

Det handlar om lokalredaktionerna i Rättvik och Malung som läggs ned, samt flera reportertjänster som försvinner.

Även på tidningarna Nya Ludvika Tidning och Södra Dalarnes Tidning försvinner reportertjänster.

Chefredaktör Carl-Johan Bergman säger att det här är ett sätt att se över kostnader och organisationen.
Citera
2015-05-05, 12:20
Medlem
Separatistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baryton
Själv har jag iallafall sagt upp min TV-licens sen i höstas. Hur stor del av hushållen är det som inte betalar licensen idag?

Frågan är faktiskt relevant för tråden, numer står ju YouTube och liknande för alltmer av TV-tittandet och trenden lär fortsätta.

http://www.allabolag.se/5563004745/bokslut

Antal anställda ser ut att ha peakat.

Känner ytterst få som betalar TV-avgiften, eller säger sig betala. Hur det är i realiteten vet jag inte.

http://www.radiotjanst.se/sv/Avgiften/Finansiering/
Citera
2015-05-05, 12:45
Medlem
FrankBucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatt-Kaninen
22 REDAKTIONELLA TJÄNSTER FÖRSVINNER FRÅN DALARNAS TIDNINGAR.

Det handlar om lokalredaktionerna i Rättvik och Malung som läggs ned, samt flera reportertjänster som försvinner.

Även på tidningarna Nya Ludvika Tidning och Södra Dalarnes Tidning försvinner reportertjänster.

Chefredaktör Carl-Johan Bergman säger att det här är ett sätt att se över kostnader och organisationen.

Härligt, bara för dem att flytta till söder och leta efter lyckan (nytt jobb)
Citera
2015-05-05, 12:56
Medlem
Separatistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankBuck
Härligt, bara för dem att flytta till söder och leta efter lyckan (nytt jobb)

Om man inte kan leva på att rapportera om våldtäktsöverfall, så kanske man kan jobba hos Polisen - de verkar behöva hjälp.

http://www.dt.se/dalarna/leksand/nytt-overfall-i-leksand-1

http://journalisten.se/nyheter/schibsted-gjorde-jatteforlust-pa-metro

”350 miljoner kronor blev 22,75 Mkr. På sju år. Misslyckanden med 20 MInutes, 20 Minutos, i Estland och i Ryssland är inte i närheten (…) Detta måste vara en av Schibsteds enskilt sämsta affärer i modern tid”, menar Lidbom.

Och lite mer nyheter som man kan se både positivt och negativt.

http://journalisten.se/nyheter/ny-times-har-957-000-digitalprenumeranter
Citera
2015-05-05, 13:00
Medlem
Pungs avatar
Aftonbladets mars-siffror är här...

...men inte riktigt. AB har slutat redovisa upplagan, bara räckvidd. Förstår dock inte vad det är man vill dölja. De som är intresserade av siffrorna kan ju bara titta bakåt för att gissa framåt.

Sedan 2010 har Aftonbladet tappat mellan 31 och 32 tusen köpare varje år. Det är samma varje år. 2011 är upplagan i snitt 31000 mindre än 2010. 2012 är upplagan 32000 mindre än 2011 osv.

Januari och februari 2015 är upplagan 31000 mindre än samma månader 2014.

Tappet är alltså tämligen exakt. Vilket iofs inte är så konstigt. Inga nya människor köper Aftonbladet. Och de som fortfarande gör det kommer fortsätta av inrutad vana oavsett vad. AB skulle i princip kunna trycka en förstorad bajskorv på varje sida, gubbarna som köper tidningen kommer ändå fortsätta, för "så har de alltid gjort".

Upplagan faller med att dessa gubbar dör. Och tydligen är det så att det dör 30000 sådana gubbar under ett år. Så har det varit sedan 2010, och det finns inget som tyder på att gubbarna kommer sluta dö i samma takt.

Under 2015 kommer Aftonbladet med andra ord ha en snittupplaga på 118000 per dag. 2016 kommer upplagan snitta på 88000. Upplagan kommer nattligas vara högre i början av året och sedan falla månad för månad.

Tydligen anser Aftonbladet denna utveckling skamlig av någon orsak och vill dölja den.
Citera
2015-05-05, 13:15
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pung
Upplagan faller med att dessa gubbar dör. Och tydligen är det så att det dör 30000 sådana gubbar under ett år. Så har det varit sedan 2010, och det finns inget som tyder på att gubbarna kommer sluta dö i samma takt.
Enligt denna källan så dör ca 1% av befolkningen varje år:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_demografi

Något avrundat så sker alltså knappt 100 000 dödsfall årligen, varav det kanske är rimligt att en tredjedel inte gör det av ålder utan andra skäl. Av de återstående två tredjedelarna så ingår de antagligen i ett hushåll. Då stämmer det faktiskt skapligt med just 30 000 läsare som faller bort.
Citera
2015-05-05, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Enligt denna källan så dör ca 1% av befolkningen varje år:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_demografi

Något avrundat så sker alltså knappt 100 000 dödsfall årligen, varav det kanske är rimligt att en tredjedel inte gör det av ålder utan andra skäl. Av de återstående två tredjedelarna så ingår de antagligen i ett hushåll. Då stämmer det faktiskt skapligt med just 30 000 läsare som faller bort.

Det betyder att inte en enda ny köpare tillkommer.

Måste vara en dyster vetskap för stackars AB.
Citera
2015-05-05, 13:31
Medlem
William Hainess avatar
Dagens Media har en stor artikel i veckan om MTGs "flaggskepp" Tv3s nedfall. Om jag får tid ska jag summera artikeln.
Citera
2015-05-05, 13:46
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
SCHIBSTED GJORDE JÄTTEFÖRLUST PÅ METRO

2008 köpte Schibsted 35% av gratistidningen Metro för 350 miljoner kronor. Förra året sålde man tillbaka samma andel till Metro-koncernen för 22,75 miljoner. En förlust på 327 miljoner kronor.
Citera
2015-05-05, 14:05
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milton-E
Det betyder att inte en enda ny köpare tillkommer.

Måste vara en dyster vetskap för stackars AB.

De tycks i alla fall inte försöka ändra taktik för att vända trenden.

Aftonbladet: Jaså? Folk köper inte våra tidningar längre? Låt oss prova med att ha ännu mer korkade rubriker på förstasidor och löpsedlar så kanske trenden vänder? Eller?

I min värld är det inte konstigt att de tappar läsare, det är snarare konstigt att så många svenskar är så brutalt korkade och grundlurade att de fortfarande köper skiten...
Citera
2015-05-05, 15:31
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatt-Kaninen
SCHIBSTED GJORDE JÄTTEFÖRLUST PÅ METRO

2008 köpte Schibsted 35% av gratistidningen Metro för 350 miljoner kronor. Förra året sålde man tillbaka samma andel till Metro-koncernen för 22,75 miljoner. En förlust på 327 miljoner kronor.
Det är hög tid för dom att skrota pappersutgåvan nu. Vilka förutom snåla pensionärer läser den numera?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in