2014-11-20, 19:21
Medlem
Juristens avatar
Tack för sammanfattningen Siegfrid.
Det var härlig läsning - jag tror faktiskt att jag tar mig tid att läsa rapporten. Jag trodde verkligen inte, att en rapport gjord av AB, skulle kunna rymma sådan självkritik. Jag får, av sammanfattningen, intrycket av en tidning som klamrar sig fast i det gamla och helt enkelt saknar en konkret plan för att möta den nya verkligheten.
Citera
2014-11-20, 20:22
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Aftonbladet har skrivit en rapport om sin dysfunktionella organisation, den har nu laddats upp och spridits. Förskräckande läsning om en företagskultur där lusten och initiativkraften dränerats ur medarbetarna för länge sen.
http://t.co/AYoWhNSgzD (PDF 8 Mb)
Hur konfidentiell var den? För ledningen endast eller för samtliga medarbetare?
Citera
2014-11-20, 20:27
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Inte speciellt konfidentiell, det var nog meningen att den skulle kunna läsas utanför huset utan att skapa större problem. Tycker ändå att det är strongt gjort att försöka ta tag i sina problem, och de verkar ju ha en hel del även förutom ekonomin. Frågan är bara om de orkar ta tag i det. Är Helin problemet eller lösningen? han sitter ju på all makt, men historiskt sett vet man att maktdelning i tidningsvärlden ofta leder till maktkamp och strider.
Citera
2014-11-20, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta

I.O.M. att den är lagd i digital form, så. ... Allmän läsning för alla.
Citera
2014-11-20, 20:35
Medlem
PeterDenSvenskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Aftonbladet har skrivit en rapport om sin dysfunktionella organisation, den har nu laddats upp och spridits. Förskräckande läsning om en företagskultur där lusten och initiativkraften dränerats ur medarbetarna för länge sen.
http://t.co/AYoWhNSgzD (PDF 8 Mb)
Det var inte mycket som var hälsosamt med aftonbladet som organisation, jag undrar nästan inte om Aftonbladet kommer att kannibaliseras av sidor som politism,lajkat och andra nya schibstedthemsidor när de väl lämnar print.
Citera
2014-11-20, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterDenSvenske
Det var inte mycket som var hälsosamt med aftonbladet som organisation, jag undrar nästan inte om Aftonbladet kommer att kannibaliseras av sidor som politism,lajkat och andra nya schibstedthemsidor när de väl lämnar print.

Först ut från printet vinner, o kan bemöta motståndet.
Citera
2014-11-20, 20:54
Medlem
PeterDenSvenskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjat
Först ut från printet vinner, o kan bemöta motståndet.
Hur många gånger måste jag säga till dig att du är dum i huvudet och har helt fel? Print står fortfarande för majoriteten av intäkterna samt ger miljarder i gratisreklam varje år, när Expressen och aftonbladet lämnar print så kommer de aldrig ha i närheten av samma omsättning igen och efter ett par år utan all gratisreklam så kommer de bara vara vanliga hemsidor med all konkurrens det innebär .
Citera
2014-11-20, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterDenSvenske
Hur många gånger måste jag säga till dig att du är dum i huvudet och har helt fel? Print står fortfarande för majoriteten av intäkterna samt ger miljarder i gratisreklam varje år, när Expressen och aftonbladet lämnar print så kommer de aldrig ha i närheten av samma omsättning igen och efter ett par år utan all gratisreklam så kommer de bara vara vanliga hemsidor med all konkurrens det innebär .

Hur många gånger som helst, det är upp till ...

Om jag har fel, så är det så. Men, den som lämnar print först vinner.
Läs det som du vill, men, se det som ett chicken race, den som först vågar vika/lämnar överlever.
Citera
2014-11-20, 21:26
Medlem
Även förlagen går dåligt:

unvis.it/http://www.gp.se/kulturnoje/1.2552908-25-sags-upp-pa-norstedts
Citera
2014-11-20, 21:51
Medlem
Juristens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maltemannen
Även förlagen går dåligt:

unvis.it/http://www.gp.se/kulturnoje/1.2552908-25-sags-upp-pa-norstedts

Det är inte konstigt. Jag själv slutade i stort sett köpa pappersböcker för 10 år sedan - enda undantaget är sådant jag behöver i jobbet. Förr i tiden var jag storkonsument av tryckt skönlitteratur, men började ladda hem e-böcker runt millenieskiftet. När jag tänker efter, har jag nog inte köpt en enda skönlitterär bok (i pappersform) på ett par år.
Citera
2014-11-20, 22:21
Medlem
Mikeyjamess avatar
Newsweek har återuppstått i fysisk tidningsform. Är det en revansch och en fingervisning mot det digitala hungret eller är Newsweek one of a kind?
Citera
2014-11-20, 22:23
Medlem
JosefSvenssons avatar
Gammelmedia har idag haft sin årliga firmafest.

Lukas Bonniers stora pris i år gick till - Malou von Sivers. http://www.tv4.se/efter-tio/artiklar...a38f249d000030

Dessa dårarna hos gammelmedia har inte förstått ett smack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in