Citat:
Ursprungligen postat av
HejaFinland
Vad kommer hända med TV4 när de försvinner från marknätet vid årsskiftet? Det kanske inte påverkar då ytterst få använder egen antenn? Eller tappar TV4 i någon sorts status när de inte har sändning i marknätet?
Jag tror att TV4 kommer att tappa status, men mest bland dem som bara tittar via marknätet. Vad jag förstår så kommer den som redan har nån form av streamingpaket, eller kabel- eller satellit-mottagning att ha kanalen kvar utan att behöva göra så mycket, ungefär som när TV3, Kanal5 m fl lämnade marknätet vid förra årsskiftet. Bland dem som hemskt gärna vill kunna se TV4 så tror jag att de som inte ens
har möjligheten, pga t ex bristande teknik eller dålig ekonomi, att köpa sig ett streamingpaket, är samma kategori som redan idag har TV:n som sitt största sällskap. Kanske lite äldre, eller den som bor på landet utan vettigt internet. Men de är heller inte reklamkanalernas målgrupp, för de handlar inte det som reklamen vill sälja. Så TV4 tycker sig nog kunna förlora de tittarna.
Citat:
Ursprungligen postat av
HejaFinland
Bonnier köper och driver ju dessa lokala tidningar för bidragen som går mer mot lokala nyheter nu; men finns det ingen gräns för när de inte längre får ses som egna tidningar? ETC höll ju på så förr med identiska lokala tidningar.
Nån gräns kanske det finns, men den är tydligen inte nådd än.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ankdammsman
De har äntligen börjat erbjuda paket så att en prenumeration på DN även ger dig Expressen och Smålandsposten, exempelvis.
Men det är som vanligt alldeles för lite alldeles för sent i denna sklerotiska bransch, där man i alla år hoppats på vändningar och bidrag istället för att göra något kreativt. Ett "Spotify för journalistik" har diskuterats i mer än ett årtionde men absolut ingenting har hänt.
Ett exempel på åderförkalkningen är hur man fortfarande vägrar att rekrytera från alternativmedierna trots att de är en uppenbar källa till nytt blod och nya idéer. Till och med traditionella utmanare som Fokus och Kvartal ses lite över axeln, för att inte tala om Bulletin.
Ett vanligt arbete vore lika nyttigt som svårt för dem.
Skämt (?) åsido har en del av de haft vanliga jobb. Problemet är att den storslagna Journalistidentiteten tränger undan allt annat, inklusive egna erfarenheter och eventuell ickejournalistisk utbildning. Det liknar en sekt.
Att de erbjuder paket som förutom ens egen lokaltidning innehåller rikstidningar och ca 50 andra lokalblad (förutom lite veckotidningar) är enda orsaken till att jag fortfarande är beredd att betala 249:-/månad för min e-tidning (har ingen papperstidning).