2017-10-12, 14:48
  #17509
Medlem
Att papperstidningar minskar är inte det minsta märkligt, allt går ju framåt.
Från runor till papperstidning var steget lång, från papperstidning till online tidning är steget inte lika långt.
Citera
2017-10-13, 03:04
  #17510
Medlem
Pungs avatar
Hade så jävla tråkigt att jag surfade in på Expressen för första gången på någon månad.

Såg en rubrik som passade mitt mentala tillstånd "paret la ut samma bild på instagran, men en detalj var olika, nu skrattat hela internet" (fan, vad internet skrattat mycket kollektivt enligt slaskpressen).

Jag kollade bilderna som låg jämte varandra. Ville se om jag kunde upptäcka detaljen.

Klickade för att läsa facit. Skumläste genom texten. Fattade inte. Vart var den där detaljen som hela internet skrattade åt?

Läste igen. Lite nogrannare. Fattade fortfarande inte.

Det var en video ovanför artikeln. Jag slog på den. En journalist på Expressen intervjuar en annan på Expressen. Så här gick intervjun.

- du har hittat en viral succé.

- ja det är ett par som lagt ut varsin bild som fått massor av mäniskor att skratta. Och vad det är, det kan ni läsa i artikeln.

AGGHH!!!!! JAG VILL OCKSÅ SKRATTA!!!

Jag försökte stänga av videon som fyllde hela mobilskärmen för att läsa artikel en tredje gång. Men även om jag hamrade på "stäng". Så gick nästa videoklipp igång istället. Det var resultatet i någon hockey-match.

Jag försöker stänga ner, nytt klipp men först reklam....

Jag dubbelklickar på iphonens enda knapp så att jag kan stänga av webläsaren med tväng.

Jag går in på Expressen igen. Nu har det blivit en besatthet att få veta vad fan det är för rolig detalj som alla skrattar åt. Som är så spektakulärt att det inte bara räcker med en artikel, utan behövs en intervju med han som skrivit artikeln.

Den här gången läser jag texten som om det vore en instruktionsmanual. Och i näst sista stycket får jag veta. Det var inga olika detaljer i bilderna som rubriken påstod. Jag hade suttit i onödan med Expressens sida uppe och jämfört. För detaljen fanns istället i kommentarerna till bilden, och den fanns bara att läsa längst ner i Expressens artikel.

Är ni nyfikna på vad det var för kommentarer?

Jo, när tjejen hade postat bilden på sin instagram hade hon skrivit att det var kul att gå på baseboll med sin kille. Men när killen hade postat samma bild på sitt instagram hade han skrivit att det var tröttsamt att behöva förklara reglerna för sin tjej. Det var detaljen.

En annan nyfikenhet väcktes i mig. Vem skrattar åt detta?

Jag läste sista stycken som gav svar. Det var parets gemensamma vänner. "Hahaha, this i so cute" hade någon skrivit. "Lol, thats thrue love", menade någon annan.

Totalt tillbringade jag 15 minuter på Expressens sida, laddade in den två gånger och klickade på artikel tvä gånger samt startade tre videoklipp.

Allt för att få veta att en kille retades med sin flickvän på sitt instagramkonto och att parets vänner tyckte det var gulligt.

Jag kan inte låta bli att misstänka att Expressen skulle kunnat upplysa mig om det på ett betydligt mindre komplicerat sätt.
Citera
2017-10-13, 09:33
  #17511
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pung
[text]
Jojo, nu storsatsar Expressen. Nu "toppar man laget". Nu är det spjutspetsjournalistik som gäller. Texter om vad som sker på instagram, med närsynt perspektiv.

Tack för denna exposé. Är glad att jag inte läser MSM längre.

MSM dör långsamt men inte är de i framkant längre. Och har inte varit på länge.

Senaste storhetstiden för Expressen var väl egentligen tidigt 90-tal. Sedan blev de omåkta av Aftonbladet.

Nu är båda i träsket.
Citera
2017-10-13, 10:36
  #17512
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Årets andra Orvesto Konsument-mätning är här. Så här har tidningarnas dagliga räckvidd förändrats de senaste fyra månaderna:

SvD: 380 000 (-2%)
Metro: 825 000 (-3%)
DN: 612 000 (-6%)
GP: 311 000 (-2%)
DI: 313 000 (-5%)
Sydsvenskan: 183 000 (-3%)
Aftonbladet: 549 000 (+0%)
Expressen/GT/KvP: 522 000 (+4%)

https://www.kantarsifo.se/sites/default/files/reports/documents/rackviddsutveckling_orvesto_konsument_2008_3_-_2017_2.pdf
Citera
2017-10-13, 10:57
  #17513
Medlem
Topmales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
https://www.dagensmedia.se/medier/svt-journalister-gar-ned-i-tid-pa-grund-av-stress-6877221

SVT-journalister går ned i tid – på grund av stress

Citat:
Christina Ågren, som är programchef för de lokala nyheterna på SVT, anser att det inte är strukturella fel som ligger bakom situationen bland reportrarna på de lokala redaktionerna. Hon menar istället att det handlar om enskilda individers förmåga att anpassa sig till de förändringar som sker på lokala nyheter.

Vad är det för förändringar då, Christina Ågren? Ohälsosam stress brukar förknippas med att man inte kan påverka sin situation. Gå ner i arbetstid handlar också om att ha råd till det.

Nu gäller det alltså det stora statliga nyhetsverket som inte har en enda riktig konkurrent. Folk måste betala ändå. Varför har ni inte världens bästa arbetsmiljö?
Citera
2017-10-13, 11:20
  #17514
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatt-Kaninen
Årets andra Orvesto Konsument-mätning är här. Så här har tidningarnas dagliga räckvidd förändrats de senaste fyra månaderna:

SvD: 380 000 (-2%)
Metro: 825 000 (-3%)
DN: 612 000 (-6%)
GP: 311 000 (-2%)
DI: 313 000 (-5%)
Sydsvenskan: 183 000 (-3%)
Aftonbladet: 549 000 (+0%)
Expressen/GT/KvP: 522 000 (+4%)

https://www.kantarsifo.se/sites/default/files/reports/documents/rackviddsutveckling_orvesto_konsument_2008_3_-_2017_2.pdf

Adobe krashar hela tiden på sidan 25 så jag kan inte kolla längre. Men det där med "räckvidd" ger jag inte mycket för. Måste ju vara väldigt grova gissningar.
Citera
2017-10-13, 13:06
  #17515
Medlem
Barytons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pung
Hade så jävla tråkigt att jag surfade in på Expressen för första gången på någon månad.

Såg en rubrik som passade mitt mentala tillstånd "paret la ut samma bild på instagran, men en detalj var olika, nu skrattat hela internet" (fan, vad internet skrattat mycket kollektivt enligt slaskpressen).

Jag kollade bilderna som låg jämte varandra. Ville se om jag kunde upptäcka detaljen.

Klickade för att läsa facit. Skumläste genom texten. Fattade inte. Vart var den där detaljen som hela internet skrattade åt?

Läste igen. Lite nogrannare. Fattade fortfarande inte.

Det var en video ovanför artikeln. Jag slog på den. En journalist på Expressen intervjuar en annan på Expressen. Så här gick intervjun.

- du har hittat en viral succé.

- ja det är ett par som lagt ut varsin bild som fått massor av mäniskor att skratta. Och vad det är, det kan ni läsa i artikeln.

AGGHH!!!!! JAG VILL OCKSÅ SKRATTA!!!

Jag försökte stänga av videon som fyllde hela mobilskärmen för att läsa artikel en tredje gång. Men även om jag hamrade på "stäng". Så gick nästa videoklipp igång istället. Det var resultatet i någon hockey-match.

Jag försöker stänga ner, nytt klipp men först reklam....

Jag dubbelklickar på iphonens enda knapp så att jag kan stänga av webläsaren med tväng.

Jag går in på Expressen igen. Nu har det blivit en besatthet att få veta vad fan det är för rolig detalj som alla skrattar åt. Som är så spektakulärt att det inte bara räcker med en artikel, utan behövs en intervju med han som skrivit artikeln.

Den här gången läser jag texten som om det vore en instruktionsmanual. Och i näst sista stycket får jag veta. Det var inga olika detaljer i bilderna som rubriken påstod. Jag hade suttit i onödan med Expressens sida uppe och jämfört. För detaljen fanns istället i kommentarerna till bilden, och den fanns bara att läsa längst ner i Expressens artikel.

Är ni nyfikna på vad det var för kommentarer?

Jo, när tjejen hade postat bilden på sin instagram hade hon skrivit att det var kul att gå på baseboll med sin kille. Men när killen hade postat samma bild på sitt instagram hade han skrivit att det var tröttsamt att behöva förklara reglerna för sin tjej. Det var detaljen.

En annan nyfikenhet väcktes i mig. Vem skrattar åt detta?

Jag läste sista stycken som gav svar. Det var parets gemensamma vänner. "Hahaha, this i so cute" hade någon skrivit. "Lol, thats thrue love", menade någon annan.

Totalt tillbringade jag 15 minuter på Expressens sida, laddade in den två gånger och klickade på artikel tvä gånger samt startade tre videoklipp.

Allt för att få veta att en kille retades med sin flickvän på sitt instagramkonto och att parets vänner tyckte det var gulligt.

Jag kan inte låta bli att misstänka att Expressen skulle kunnat upplysa mig om det på ett betydligt mindre komplicerat sätt.
Fantastiskt!
Jag var också inne där och försökte få fram det roliga. Men jag gick bet...
Citera
2017-10-13, 13:46
  #17516
Medlem
Mr.Swedens avatar
I den samlade dödsspiralen mot botten tappar DN mest. Sex procent

Det är fredag, vin och godsaker inköpta, Wolodarski snart ving(öron?)klippt.

Det är gott att leva.
Citera
2017-10-13, 18:17
  #17517
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lampros
Jojo, nu storsatsar Expressen. Nu "toppar man laget". Nu är det spjutspetsjournalistik som gäller. Texter om vad som sker på instagram, med närsynt perspektiv.

Tack för denna exposé. Är glad att jag inte läser MSM längre.

MSM dör långsamt men inte är de i framkant längre. Och har inte varit på länge.

Senaste storhetstiden för Expressen var väl egentligen tidigt 90-tal. Sedan blev de omåkta av Aftonbladet.

Nu är båda i träsket.

Jag minns en sak som hände i den vevan och som fungerade bra som illustration av varför Aftonbladet gick om. Det var en dag då Expressens löpsedel var ungefär "Prinsessan Diana svårt skadad" samtidigt som Aftonbladets löpsedel precis intill var ungefär "Prinsessan Diana död". Det var alltså mycket lätt att se vem som hade mest aktuell information just den dagen.
Citera
2017-10-13, 23:27
  #17518
Medlem
Klas-Vegass avatar
Den där räckvidden ger jag inte mycket för. Det har fuskats med upplagefallet varenda år för att senare korrigeras kvartal 1 med riktiga siffror.
Citera
2017-10-14, 08:11
  #17519
Medlem
Orvestos bluffsiffror angående räckvidd synas. Känns inte som att deras trovärdighet är stor.

https://www.resume.se/nyheter/artiklar/2017/10/13/fredagskronikan/

Citat:
Det är mycket viktigt att löpande få data på hur på den egna verksamheten och hur ens konkurrenter presterar på marknaden. På tidskriftsmarknaden använder många Orvestos siffror. Bakom Orvesto finns undersökningsföretaget Kantar Sifo, som gör intervjuer med ett representativt urval av befolkningen. Till exempel gjordes Orvesto Näringsliv mellan 13 mars och 2 juni 2017, 13 710 människor deltog. Ett krav var att man skulle vara mellan 21 och 65 år gammal, yrkesarbetande och ha en inkomst på minst 100 000 kronor per år. Undersökningen motsvarade läsvanorna hos 4,6 miljoner yrkesarbetande människor.

Orvesto Konsument gör samma sak, men mot en mer allmän målgrupp, där mäter man åldern 16 till 80 år, men har inga krav på yrkesverksamhet eller inkomst. Undersökningen ska ge svar på vad 7,7 miljoner individer tycker.

Det som är förbryllande är att vissa titlar är med i båda undersökningarna, men har olika resultat.

Det kanske tydligaste exemplet är Fokus, som i Orvesto Näringsliv backade med 16 procentenheter till 47 000 läsare. Men i Orvesto konsument ökar samma tidning med 35 procentenheter till och har 89 000 läsare.

Ska man tolka det som Fokus tappar bland människor med högre utbildning och inkomster, men går kraftigt framåt i andra målgrupper?

Jag tror att det handlar om att Orvesto i praktiken är en varumärkesundersökning (jag ringde Sifos affärsområdeschef Peter Callius, han tyckte att min åsikt var en "Trump-förenkling". Jag vidhåller dock att om en tidning gör saker, journalistiskt eller kommersiellt, som får genomslag i samhället, så ökar chansen att människor känner igen ett varumärke i Sifos undersökning.

Efter jag talat i telefon med Peter Callius mejlar han en analys av hur han ser på exemplet med Fokus (det finns också flera tidningar med liknande, i mitt tycke, ologiska siffror).

Och ja, han håller med om att det verkar som om Fokus har många läsare som inte har ett jobb (prishöjningar verkar därmed som en farlig strategi, gissar att detta inte heller är annonsörernas drömmålgrupp).

Så här skriver Peter Callius:
"1. Fokus har en betydande del av sin läsekrets utanför det yrkesarbetande Sverige
2. När vi återskapar ett Näringslivsunivers i den närmaste tidsmässigt insamlade Orvesto Konsument undersökningen så stämmer datan så exakt det är rimligt att två undersökningar någonsin kan stämma".

Tidskriftsbranschen behöver givetvis mäta sina resultat och att mäta hur många som läst en papperstidning är svårt. Det finns liksom inga helt säkra data. Jag tror också att Orvesto på ett korrekt sätt fångar upp vilka tidningar som har en pil uppåt och vilka som har en pil nedåt.

Men jag tycker att siffrorna den senaste tiden har gått väl mycket upp och ner för att det ska kännas bra i magen. Om jag vore annonsör skulle jag ha lite svårt att lita på en valuta som säger minus 16 procent i en mätning och plus 35 procent i en annan.

Tidningen Vi Läser ökar med 53 procent i Orvesto Konsument, det är ju otroligt imponerande. Stort grattis till chefredaktör Jonas Eklöf och utgivare Sofia Wadensjö Karén.

En förklaring är säkert grymt bra innehåll, en annan att man, smart nog, har distribuerat tidningen med Aftonbladet några gånger. Och därmed ökat kännedomen – varumärket – i Orvestos räckviddsundersökning. Vilket är bra, medier behöver stark kännedom och varumärke för att nåt ut och kunna göra sina affärer.

Men jag tror att många av mediernas mått och räckviddstal, inte bara Orvesto, har potential att bli bättre.
Citera
2017-10-14, 10:56
  #17520
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adolfhilter
Jo det äger iofs sin riktighet. Under hans storhetstid (70-talet?) var journalister forfarande respekterade, i en del fall t om uppburna. Sedan dess har det sannerligen gått spikrakt utför...
Nja, det var ännu värre på den tiden folk visste bara inte om det. Värsta exemplet är partiledarutfrågningarna som hölls innan valen. Det var Palmes granne på Fårö som ledde dessa. Hon hette Ann (minns inte efternamnet).
Efter Palmes död skrev någon journalist i tidningen Z om hur Palme helt öppet suttit och druckit sprit i tv huset innan sändningar men att man nämnde inget på den tiden. Alla journalister vet att Silvia hade barn innan hon träffade vår kung...dom valde bara att inte berätta det för dig mm mm.
Det var bara det att förr levde folk efter devisen "Du skall inte bära falskt vittnesbörd mot din broder, och du skall försvara honom till motsatsen bevisats"...därför respekterade man journalister.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in