Orvestos bluffsiffror angående räckvidd synas. Känns inte som att deras trovärdighet är stor.
https://www.resume.se/nyheter/artiklar/2017/10/13/fredagskronikan/
Citat:
Det är mycket viktigt att löpande få data på hur på den egna verksamheten och hur ens konkurrenter presterar på marknaden. På tidskriftsmarknaden använder många Orvestos siffror. Bakom Orvesto finns undersökningsföretaget Kantar Sifo, som gör intervjuer med ett representativt urval av befolkningen. Till exempel gjordes Orvesto Näringsliv mellan 13 mars och 2 juni 2017, 13 710 människor deltog. Ett krav var att man skulle vara mellan 21 och 65 år gammal, yrkesarbetande och ha en inkomst på minst 100 000 kronor per år. Undersökningen motsvarade läsvanorna hos 4,6 miljoner yrkesarbetande människor.
Orvesto Konsument gör samma sak, men mot en mer allmän målgrupp, där mäter man åldern 16 till 80 år, men har inga krav på yrkesverksamhet eller inkomst. Undersökningen ska ge svar på vad 7,7 miljoner individer tycker.
Det som är förbryllande är att vissa titlar är med i båda undersökningarna, men har olika resultat.
Det kanske tydligaste exemplet är Fokus, som i Orvesto Näringsliv backade med 16 procentenheter till 47 000 läsare. Men i Orvesto konsument ökar samma tidning med 35 procentenheter till och har 89 000 läsare.
Ska man tolka det som Fokus tappar bland människor med högre utbildning och inkomster, men går kraftigt framåt i andra målgrupper?
Jag tror att det handlar om att Orvesto i praktiken är en varumärkesundersökning (jag ringde Sifos affärsområdeschef Peter Callius, han tyckte att min åsikt var en "Trump-förenkling". Jag vidhåller dock att om en tidning gör saker, journalistiskt eller kommersiellt, som får genomslag i samhället, så ökar chansen att människor känner igen ett varumärke i Sifos undersökning.
Efter jag talat i telefon med Peter Callius mejlar han en analys av hur han ser på exemplet med Fokus (det finns också flera tidningar med liknande, i mitt tycke, ologiska siffror).
Och ja, han håller med om att det verkar som om Fokus har många läsare som inte har ett jobb (prishöjningar verkar därmed som en farlig strategi, gissar att detta inte heller är annonsörernas drömmålgrupp).
Så här skriver Peter Callius:
"1. Fokus har en betydande del av sin läsekrets utanför det yrkesarbetande Sverige
2. När vi återskapar ett Näringslivsunivers i den närmaste tidsmässigt insamlade Orvesto Konsument undersökningen så stämmer datan så exakt det är rimligt att två undersökningar någonsin kan stämma".
Tidskriftsbranschen behöver givetvis mäta sina resultat och att mäta hur många som läst en papperstidning är svårt. Det finns liksom inga helt säkra data. Jag tror också att Orvesto på ett korrekt sätt fångar upp vilka tidningar som har en pil uppåt och vilka som har en pil nedåt.
Men jag tycker att siffrorna den senaste tiden har gått väl mycket upp och ner för att det ska kännas bra i magen. Om jag vore annonsör skulle jag ha lite svårt att lita på en valuta som säger minus 16 procent i en mätning och plus 35 procent i en annan.
Tidningen Vi Läser ökar med 53 procent i Orvesto Konsument, det är ju otroligt imponerande. Stort grattis till chefredaktör Jonas Eklöf och utgivare Sofia Wadensjö Karén.
En förklaring är säkert grymt bra innehåll, en annan att man, smart nog, har distribuerat tidningen med Aftonbladet några gånger. Och därmed ökat kännedomen – varumärket – i Orvestos räckviddsundersökning. Vilket är bra, medier behöver stark kännedom och varumärke för att nåt ut och kunna göra sina affärer.
Men jag tror att många av mediernas mått och räckviddstal, inte bara Orvesto, har potential att bli bättre.