2013-04-19, 16:22
Medlem
gavlips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
Expressen försöker ställa om hela redaktionen men jag är lite frågande till om vändningen inte kommer ett halvår till ett år för sent.

Var ser du indikationer på detta?

Nä vänta..läser du månne Expressen?
Senast redigerad av gavlip 2013-04-19 kl. 16:24.
Citera
2013-04-20, 00:25
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gavlip
Var ser du indikationer på detta?

Nä vänta..läser du månne Expressen?
Jag läser ingen ljugmedia. Det enda jag behöver gära är att läsa titlar på de länkar som postas och Birros senaste snyftserie där han försöker ta rygg på framtiden.
Citera
2013-04-20, 07:49
Medlem
Grävulens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JosefSvensson
Andreas Ekström en "kulturjournalist" på Sydsvenskan skriver om sin tidnings framtid på Journalisten.

"Sydsvenskan nedmonterad om tio år".
http://www.journalisten.se/kronika/sydsvenskan-nedmonterad-om-tio-ar

Denna "kulturjournalisten" har en viss självinsikt. Det måste man trots allt ge honom.

Givetvis så innehåller hans text också vad detta betyder för samhället och för demokratin? Vilket i säg bevisar att denna "kulturjournalisten" trots allt inte inser varför han sitter på ett sjunkande skepp.

Min gissning och förhoppning är att Sydsvenskan är nedmonterad och glömd så snart som möjligt.

Det är glädjande att läsa besvikelsen i den krönikan. Det är bra om "kultureliten" förstår att det finns en riktig elit och att de inte är en del av den. De ser nu hur litet deras egentliga värde är och att även den starkast troende massmediala prästen när som helst kan förlora sin trygga position och överges.
Citera
2013-04-20, 08:03
Moderator
Siegfrids avatar
Jonas Bonnier från en mediekoncern med samma namn förbereder sig för ett stålbad.
Citat:
u måste vi ställa om på riktigt”
Jonas Bonnier spår några tuffa år för mediebranschen. Men på längre sikt är han obotlig optimist om journalistikens framtid.

Citat:
– Tidningar måste ställa om. I omställningsprocessen kommer man att göra fel ibland, och det kommer att vara smärtsamt. Men jag är extremt optimistisk om framtiden. Vi konsumerar extremt mycket media i dag, och behovet av journalistik som är trovärdig och förpackad på ett bra sätt kommer bara att öka, säger han.

Han sticker inte under stol med att förändringsprocessen kommer att kräva mycket. Framför allt vad gäller hur journalistiken distribueras och produceras.

– Mediebranschen är inte speciellt förändringsbenägen. Men vi måste jobba på andra sätt. Om man tolkar varje förändring som första steget mot döden blir det jobbigt. Men jag tror att det kommer bli väldigt bra. Bonniers fundament har en bra framtid framför sig, men de kommande åren blir tuffa. Nu måste vi ställa om på riktigt, och inte bara prata, säger Jonas Bonnier.

http://www.resume.se/nyheter/media/2013/04/18/nu-maste-vi-stalla-om-pa-riktigt/
Citera
2013-04-20, 08:22
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Jonas Bonnier från en mediekoncern med samma namn förbereder sig för ett stålbad.

Om artikeln gör honom rätta framstår han som en väderbalong utan markkontakt:

"behovet av journalistik som är trovärdig och förpackad på ett bra sätt kommer bara att öka"

"Att dagspressen och tidskrifterna fortfarande famlar i mörker när det gäller att tjäna stora pengar på nätet ser han framför allt som en möjlighet."

"Vi är 10 000 entreprenörer där alla tror att de vet bäst. Jag tycker att det ska uppmuntras"

Jag ska inte sia om Bonniers övriga publikationer men just DN behöver inte göra så mycket om nuvarande trend håller i sig. De är störst och kan se på och delvis profitera när de mindre faller. Så att koncernchefen är villfaren gör inte så mycket för DN.
Senast redigerad av Madagascar 2013-04-20 kl. 08:35.
Citera
2013-04-20, 08:58
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Om artikeln gör honom rätta framstår han som en väderbalong utan markkontakt:

"behovet av journalistik som är trovärdig och förpackad på ett bra sätt kommer bara att öka"

"Att dagspressen och tidskrifterna fortfarande famlar i mörker när det gäller att tjäna stora pengar på nätet ser han framför allt som en möjlighet."

"Vi är 10 000 entreprenörer där alla tror att de vet bäst. Jag tycker att det ska uppmuntras"

Jag ska inte sia om Bonniers övriga publikationer men just DN behöver inte göra så mycket om nuvarande trend håller i sig. De är störst och kan se på och delvis profitera när de mindre faller. Så att koncernchefen är villfaren gör inte så mycket för DN.
Bonnier har så mycket pengar i ryggen att de kan köpa upp de som lyckas ställa om. Det är först när hela sfären börjar visa röda siffror som det är kris för Bonnier. De har allt intresse av att slå ut så många som möjligt från marknaden för att sedan ta över dem som överlever. Bonnier har redan i dag DN, Expressen + sladdbarn, TV4 och SR. Dessutom stora kassakor som kan hålla tidningar över ytan till man funderat ut hur affärsmodellerna skall se ut på internet.

Den enda motpolen mot Bonnier är att stödja nymedia och bygga upp något som kan liknas vid nätverks redaktioner där man matar nymedia med nyheter. Det kommer att vara för effektivt för att man skall kunna sitta och ha folk som arbetar med det och då tappar Bonnier tidningarna (både papper och digitala). Journalister är köpta och de måste betalas väl för att sitta och ljuga hela dagarna.

Just nu är det frågan om överlevnad och där tror jag att Aftobladet står bäst för de är trots allt störst på internet och även om de är flashbacks hatobjekt kan man inte påstå att SvD eller Expressen är bättre. Jag ser framför mig att endast DN och Aftonbladet har en chans att på sikt överleva, Expressen måste mer eller mindre klara av sin SD sväng utan att folket funderar på vad de skrivit de senaste 15 åren och SvD kan nog ses som bortom all räddning.
Citera
2013-04-20, 09:22
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Bonnier har så mycket pengar i ryggen att de kan köpa upp de som lyckas ställa om. Det är först när hela sfären börjar visa röda siffror som det är kris för Bonnier. De har allt intresse av att slå ut så många som möjligt från marknaden för att sedan ta över dem som överlever. Bonnier har redan i dag DN, Expressen + sladdbarn, TV4 och SR. Dessutom stora kassakor som kan hålla tidningar över ytan till man funderat ut hur affärsmodellerna skall se ut på internet.

Den enda motpolen mot Bonnier är att stödja nymedia och bygga upp något som kan liknas vid nätverks redaktioner där man matar nymedia med nyheter. Det kommer att vara för effektivt för att man skall kunna sitta och ha folk som arbetar med det och då tappar Bonnier tidningarna (både papper och digitala). Journalister är köpta och de måste betalas väl för att sitta och ljuga hela dagarna.

Just nu är det frågan om överlevnad och där tror jag att Aftobladet står bäst för de är trots allt störst på internet och även om de är flashbacks hatobjekt kan man inte påstå att SvD eller Expressen är bättre. Jag ser framför mig att endast DN och Aftonbladet har en chans att på sikt överleva, Expressen måste mer eller mindre klara av sin SD sväng utan att folket funderar på vad de skrivit de senaste 15 åren och SvD kan nog ses som bortom all räddning.
1. SR? Du menar väl inte Sveriges Radio!?

2. Jag är enig, men jag tror Expressen är rökta också. Och att SvD är rökta framstår tydligt när papperstidningen nu är omgjord med en rosa näringslivsdel inklusive sport.

De flesta små tidningar är rökta om inte de kommer på ett nytt sätt att tjäna pengar på nätet. (Jag har i tråden föreslagit en spotifylösning för t ex alla svenska tidning. Man betalar en månadsavgift på ett par hundra kronor och kan läsa alla svenska tidningar på nätet). Men Bonnier kan ju i princip tjäna på att det inte finns någon vettigt sätt för tidningar att tjäna pengar på nätet. När andra dör blir bonnier/DN mer inflytelserika.

Hur står det till med presstödet? Presstöd ges väl fortfarande bara på grundval av pappersupplaga?

Jag har misslyckats med att hitta uppgifter på vad främste bidragsäskaren Svd fick i presstöd 2012 samt vilken pappersupplaga de hade samma år. Någon som vet?

Presstödet är nog inte en avgörande faktor i den pågående tidningsdöden, men det måste ju göras om ifall det enbart baseras på pappersupplaga.
Citera
2013-04-20, 09:44
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
1. SR? Du menar väl inte Sveriges Radio!?

2. Jag är enig, men jag tror Expressen är rökta också. Och att SvD är rökta framstår tydligt när papperstidningen nu är omgjord med en rosa näringslivsdel inklusive sport.

De flesta små tidningar är rökta om inte de kommer på ett nytt sätt att tjäna pengar på nätet. (Jag har i tråden föreslagit en spotifylösning för t ex alla svenska tidning. Man betalar en månadsavgift på ett par hundra kronor och kan läsa alla svenska tidningar på nätet). Men Bonnier kan ju i princip tjäna på att det inte finns någon vettigt sätt för tidningar att tjäna pengar på nätet. När andra dör blir bonnier/DN mer inflytelserika.

Hur står det till med presstödet? Presstöd ges väl fortfarande bara på grundval av pappersupplaga?

Jag har misslyckats med att hitta uppgifter på vad främste bidragsäskaren Svd fick i presstöd 2012 samt vilken pappersupplaga de hade samma år. Någon som vet?

Presstödet är nog inte en avgörande faktor i den pågående tidningsdöden, men det måste ju göras om ifall det enbart baseras på pappersupplaga.
SR står nästan helt under Bonniers kontroll, lyssnar du på radio eller ser på SVT bör du märka detta. SR har de infiltrerat istället för att köpa upp som de gjorde med TV4. Bonniers mediamakt ligger långt utanför det som står direkt under deras ägande. De skapar nya bolag och nätverk med jämna mellanrum som ståt utanför sfären via bulvaner eller någon folk inte vet tillhör familjen.

Om det är några tidningar som kan överleva så är det små lokala tidningar. Man måste ha en marknad som är så liten att ingen vill vara med på den och samtidigt ha turen att hitta rätt folk inom det kommande året. Om 12 månader tror jag det är för sent att vända en tidning då etableringen hos läsare tar för lång tid. Man måste ha betalande läsare idag om man vill överleva. Presstödet är f ö mer än du tror, de dryga 60 miljonerna SvD fått är rena pengar de kan göra vad de vill med. Skulle de sälja papperstidningar för 60 miljoner hade det varit ~50% som försvann direkt. Presstödet är vad som skapat det monopoliserade mediaklimatet då det gör det helt omöjligt för någon att etablera en annan tidning. Att SvD fått 60 miljoner kronor är en mindre redaktion, bara att räkna på det så ser du att man skulle kunna driva en mindre tidning med detta. Folk misstar omsättningen i sammanhanget, papperstidningar är dyra och en stor del av kostnaderna ligger i att få nyheten från journalistens bord till läsarens händer. Nästan alla pengar som ges i olika stöd hamnar i fickan hos ljugmedia. Nymedia tror jag har 5 eller 6 tidningar med som bidragstagare.

Försvinner alibit för pressödet tvingas staten att erkänna att de endast ger pengar till ljugmedia för att de skall ljuga och jag tror detta är svårt idag. Egentligen kunde de nog redan idag ta bort allt stöd för penetrationen är så låg med tanke på hur få som läser ljugmedia. Forum, bloggar, Vlogar, "sociala nätverk" och liknande har tagit över en stor del av nyhetsflödet och jag tror inte att ljugmedia kan få tillbaks dem som lverger dem. Det har gått för långt och folk har tröttnat.
Citera
2013-04-20, 09:44
Medlem
Tokfaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid

När man skall bedriva förändringsarbete är det ganska bra att ha nuläget klarlagt.
Citat:
Vi konsumerar extremt mycket media i dag, och behovet av journalistik som är trovärdig och förpackad på ett bra sätt kommer bara att öka, säger han.
För att över huvud taget hitta en bäring så måste de först förstå att inget är för evigt.

Tv-bolagen blev helt chockade när undersökningar visade att tv-tittande halverades till förmån för surfande på nätet. De trodde att de hade en evig rätt till vår tid. För ett par år sedan så släckte vi ner det analoga marknätet. Det digitala nätet kommer att dö med 40-talisterna. Reklamkanalerna kommer Netflix, HBO, m fl att göra processen kort med. Kvar blir prisvärda streamingtjänster på nätet som konkurrerar på en global marknad.

De verkar tro att de främst konkurrerar med varandra eller till äventyrs med utländsk media. Veckans Metro-spaning har visat att var tionde resenär som läsare i kollektivtrafiken var en överskattning. Det är snarare var tjugonde. Populärast är den hos åldersgruppen 60+. Sedan så vill jag hävda att det främst är iTunes, Spotify, Wordfeud och andra spel som har tagit livet av Metro. Nästan hälften ägnade sig åt denna syssla.

De trodde att de fyllde behovet nyhetskonsumtion men egentligen så fyllde de behovet av 10-20 minuters förströelse i kollektivtrafiken. Något som mobilappar gör mycket bättre.
Citera
2013-04-20, 11:49
Medlem
Motvillig 1.1s avatar
Citat:
De flesta små tidningar är rökta om inte de kommer på ett nytt sätt att tjäna pengar på nätet. (Jag har i tråden föreslagit en spotifylösning för t ex alla svenska tidning. Man betalar en månadsavgift på ett par hundra kronor och kan läsa alla svenska tidningar på nätet).
Runt millenieskiftet fanns det en svensk startup med en liknande idé. Deras tanke var att ISP:er skulle konkurrera med innehåll. Bara om man hade Telia fick man Aftonbladet osv. Och på 90-talet var det så man tog betalt för porr (det kanske man fortfarande gör?); aggregerade prenumerationer.

Det är inte omöjligt att det skulle kunna vara en bra idé i ett litet språkområde med relativt få medier. Om man kan samla alla av någorlunda kvalitet bakom en stor betalvägg så är det möjligen så att man kan ta mer betalt den vägen än om alla försöker med sina egna betalväggar. Den som inte betalar kan inte ta del av någon enda större svensk tidning. Släng in artikelarkiv och annat också. Dessutom blir det mer kostnadseffektivt med en stor enhetlig betallösning.

Det kräver att flera stora företag och egon kan sätta sig ner och förhandla fram en modell som fördelar intäkter mm vettigt men det är inte så omöjligt som det låter. I flera länder har stora medieföretag gått samman och genom konsortier samordnat delar av sin annonsförsäljning i försök att genom att dominera annonsmarknaden kunna ta mer betalt (köp av konsortiet eller var utan reklam). Senast i Danmark. Det brukar inte gå något vidare men visar att bittra konkurrenter kan snacka ihop sig och inom betalväggar kan det kanske funka.

Betalväggar är i vilket fall den enda vägen som kan fungera så de kan ju alltid pröva. I värsta fall dör de ju bara ändå.

Citat:
Om det är några tidningar som kan överleva så är det små lokala tidningar. Man måste ha en marknad som är så liten att ingen vill vara med på den och samtidigt ha turen att hitta rätt folk inom det kommande året..
Små lokala tidningar kommer att ha det lika jävligt som alla andra. I takt med att det skapas databaser med detaljerade addressuppgifter (genom samkörning med andra databaser om inte annat) så kan internetannonser visas för extremt små segment. Den lokale pizzaturken kommer att kunna köpa Youtube eller Facebook eller vad som helst och bara nå människor inom säg 15 minuters resväg. Dessutom kan han välja att bara köpa annonser vid vissa tidpunkter (t ex helgkvällar) och för vissa åldersgrupper. Enkla köpverktyg där man kan skapa annonser och köpa plats finns redan och fler kommer.

Ingen kommer att behöva den lokala tidningen eller det lokala annonsbladet för att annonsera.
Citera
2013-04-20, 12:07
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig 1.1
Betalväggar är i vilket fall den enda vägen som kan fungera så de kan ju alltid pröva. I värsta fall dör de ju bara ändå.
Betalväggar kräver att någon betalar. Vem är idag intresserad av att betala för SvD, DN eller någon annan? Ljugmedia går mer och mer mot bloggjournalistik där det är ledare och kåserier som fyller upp en tidning/sajt och varför skulle jag betala för att läsa en ledare jag inte håller med om? Marknaden är kraftigt begränsad för betalväggar och det krävs någon form av lagstiftning som mer eller mindre förbjuder bloggar och nymedia för att de skall lyckas. På rådande miljö där du har nymedia som täcker in hela den politiska skalan, bloggar, forum och liknande är det för mig helt otänkbart att någon av de större från ljugmedia skall lyckas ta nog betalt för sina lögner. De kan överleva men knappast med samma penetration som idag och då är det ointressant att annonsera hos dem.

Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig 1.1
Små lokala tidningar kommer att ha det lika jävligt som alla andra. I takt med att det skapas databaser med detaljerade addressuppgifter (genom samkörning med andra databaser om inte annat) så kan internetannonser visas för extremt små segment. Den lokale pizzaturken kommer att kunna köpa Youtube eller Facebook eller vad som helst och bara nå människor inom säg 15 minuters resväg. Dessutom kan han välja att bara köpa annonser vid vissa tidpunkter (t ex helgkvällar) och för vissa åldersgrupper. Enkla köpverktyg där man kan skapa annonser och köpa plats finns redan och fler kommer.

Ingen kommer att behöva den lokala tidningen eller det lokala annonsbladet för att annonsera.
Lokala nyheter har den fördelen att de är lokala. Hur intresserad är någon i Malmö av att läsa om att Luleå har problem med vägar eller hur intressant är det för Stockholmare att läsa om något beslut i Göteborg? Nu tog jag upp lite stora städer men du förstår att jag vill läsa om vad som sker där jag bor. Idag finns det ingen som gör det och skulle någon ha ett par blänkare om dagen med lokala/läns-nyheter har de en marknad. Inte i de stora länen men väl i de små.

Jag tror framtiden ligger i att vara liten och lokal. Nationella nyheter kan man lämna till någon annan för det är ändå bara 'veckans drev' vi får. Senast var det Omar Mustafa man hade ett drev mot och nu verkar det vara Annie Nöff, om några dagar är det ett nytt drev mot någon annan och de är rätt så tröttsamma i längden. Spelar ingen roll Att Annie Nöff ljugit, vi vet alla att hon hålls om ryggen av makten och media så det värsta som sker är att hon ges en välbetald post inom något departement om hon ryker.
Citera
2013-04-20, 13:14
Medlem
gavlips avatar
Citat:
Jag läser ingen ljugmedia. Det enda jag behöver gära är att läsa titlar på de länkar som postas och Birros senaste snyftserie där han försöker ta rygg på framtiden.

Birro är ganska ensam om det han skriver och att hans skriverier inte är speciellt avvikande från den generella PK-linjen.

En svala gör ingen sommar och jag har svårt att se att Birro skulle utgöra någon sorts "trend".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in