Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
1. SR? Du menar väl inte Sveriges Radio!?
2. Jag är enig, men jag tror Expressen är rökta också. Och att SvD är rökta framstår tydligt när papperstidningen nu är omgjord med en rosa näringslivsdel inklusive sport.
De flesta små tidningar är rökta om inte de kommer på ett nytt sätt att tjäna pengar på nätet. (Jag har i tråden föreslagit en spotifylösning för t ex alla svenska tidning. Man betalar en månadsavgift på ett par hundra kronor och kan läsa alla svenska tidningar på nätet). Men Bonnier kan ju i princip tjäna på att det inte finns någon vettigt sätt för tidningar att tjäna pengar på nätet. När andra dör blir bonnier/DN mer inflytelserika.
Hur står det till med presstödet? Presstöd ges väl fortfarande bara på grundval av pappersupplaga?
Jag har misslyckats med att hitta uppgifter på vad främste bidragsäskaren Svd fick i presstöd 2012 samt vilken pappersupplaga de hade samma år. Någon som vet?
Presstödet är nog inte en avgörande faktor i den pågående tidningsdöden, men det måste ju göras om ifall det enbart baseras på pappersupplaga.
SR står nästan helt under Bonniers kontroll, lyssnar du på radio eller ser på SVT bör du märka detta. SR har de infiltrerat istället för att köpa upp som de gjorde med TV4. Bonniers
mediamakt ligger långt utanför det som står direkt under deras ägande. De skapar nya bolag och
nätverk med jämna mellanrum som ståt utanför sfären via bulvaner eller någon folk inte vet tillhör familjen.
Om det är några tidningar som kan överleva så är det
små lokala tidningar. Man måste ha en marknad som är så liten att ingen vill vara med på den och samtidigt ha turen att hitta rätt folk inom det kommande året. Om 12 månader tror jag det är för sent att vända en tidning då etableringen hos läsare tar för lång tid. Man måste ha betalande läsare idag om man vill överleva. Presstödet är f ö mer än du tror, de dryga 60 miljonerna SvD fått är
rena pengar de kan göra vad de vill med. Skulle de sälja papperstidningar för 60 miljoner hade det varit ~50% som försvann direkt. Presstödet är vad som skapat det monopoliserade mediaklimatet då det gör det helt omöjligt för någon att etablera en annan tidning. Att SvD
fått 60 miljoner kronor är en mindre redaktion, bara att räkna på det så ser du att man skulle kunna driva en mindre tidning med detta. Folk misstar omsättningen i sammanhanget, papperstidningar är dyra och en stor del av kostnaderna ligger i att få nyheten från journalistens bord till läsarens händer. Nästan alla pengar som ges i olika stöd hamnar i fickan hos
ljugmedia. Nymedia tror jag har 5 eller 6 tidningar med som bidragstagare.
Försvinner alibit för pressödet tvingas staten att erkänna att de endast ger pengar till
ljugmedia för att de skall ljuga och jag tror detta är svårt idag. Egentligen kunde de nog redan idag ta bort allt stöd för penetrationen är så låg med tanke på hur få som läser
ljugmedia. Forum, bloggar, Vlogar,
"sociala nätverk" och liknande har tagit över en stor del av nyhetsflödet och jag tror inte att
ljugmedia kan få tillbaks dem som lverger dem. Det har gått för långt och folk har tröttnat.