2012-10-16, 20:57
Medlem
mamaduzs avatar
Fan, vad folk verkar vara kåta på att försörja massa arbetslösa journalister. Känns som att ni borde vara lika sugna på att försörja ensamkommande flyktingbarn också i så fall.

Men det får man väl inte säga längre på det här jävla internet!!!!
Citera
2012-10-16, 21:01
Medlem
Vedklyvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikojan
Göran Greider, denne uppblåste poet, har totalmisslyckats i Dalarna och med största säkerhet sänkt en gammal svensk tidningsklassiker. Han kommer naturligtvis inom kort att befordras till ett kanonjobb i inom vänstermedier i Stockholm som SVT, TV4 eller Aftonbladet.

Bara han inte blir politiker. Kulturminister i en kommande sosseregering?

Finns inte risken att arbetslösa journalister söker sig till politiken? Eller på andra sätt försöker skaffa sig maktplattformar i samhället?
Citera
2012-10-16, 21:10
Medlem
Mikojans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vedklyven

Finns inte risken att arbetslösa journalister söker sig till politiken? Eller på andra sätt försöker skaffa sig maktplattformar i samhället?

Jo, den risken finns också
Citera
2012-10-16, 21:15
Medlem
mamaduzs avatar
Citat:

Han är ju ledarskribent. Vore väl märkligt om han inte försökte sig på politiken. Men det är ju uppenbarligen det ni vill. Så länge han inte är chefredaktör längre så är allt bra. Du kan ju räkna med detsamma från alla ledarskribenter i landet.
Citera
2012-10-16, 21:19
Medlem
Besvärjarens avatar
Sparpaketet på Norrköpings Tidningar innebär att 9 tjänster på redaktionen och 2 tjänster på marknadsavdelningen försvinner. På Corren ska man spara in 11,5 tjänster.
Party-hösten fortsätter

http://www.resume.se/nyheter/media/2012/10/16/sparpaketen-pa-nt-och-corren-klara/

Snart, snart...
Citera
2012-10-16, 21:42
Medlem
JosefSvenssons avatar
Denna tråden är en ren glädje att läsa.

Om Dala-Demokratens kris.
"Det har varit många tårar och funderingar".
http://www.journalisten.se/nyheter/en-majoritet-pa-dd-kan-fa-ga

Hur många förstörda svenska liv är inte svensk media ansvariga för p.g.a deras lögner och deras ställningstagande och hyllande för att göra Sverige till ett mångkulturellt Sverige! Det kan jag lova har kostat många tårar bland många svenska familjer.

Är det någon bransch som jag inte begråter när det går illa - Så är det dom svenska tidningarna. Det vore en välsignelse om hela denna branschen brakar. Dom har mycket blod på sina händer.
Citera
2012-10-17, 01:19
Medlem
gavlips avatar
Citat:

Ja det får vi hoppas..

Hej då och saknad av ingen!

Det glädjer mig mycket när jag tänker på hur svårt det måste vara för en avdankad tidningsjournalist att hitta jobb i dagens samhälle, missbruk och självmord är kanske den enda utvägen..
Senast redigerad av gavlip 2012-10-17 kl. 01:21.
Citera
2012-10-17, 08:11
Medlem
Citat:

Nej, jag skulle säga att den risken är obefintlig. Svenska journalister väljer allt som oftast inte yrket för att granska makten så mycket som för att själva utöva den, det är sant. Men skillnaden mellan en svensk journalist och en politiker är att journalisten inte har ryggrad att ställa sig i skottgluggen. Istället vill journalistsvinet tryggt utifrån sitt elfenbenstorn kunna föra sin agenda utan att riskera att faktiskt bli ifrågasatt eller granskad.
Citera
2012-10-17, 08:57
Medlem
Mikojans avatar
Andratidningen i Sundsvall sjunger också på sista versen

http://journalisten.se/nyheter/stor-nedskarning-av-journalister-pa-dagbladet

Och samtidigt som tidningarna blöder och skickar hem folk visar den mångåriga överutbildningen av journalister sig allt tydligare. Det finns väl inte en folkhögskola utan självaktning som inte har nån typ av journalistkurser?

Jobben, (sexmånadersvik?) hittar dom tydligen på annat håll:

http://journalisten.se/nyheter/fortsatt-tufft-arbetslosa-journalister
Citera
2012-10-17, 11:06
Medlem
mamaduzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taiga
Nej, jag skulle säga att den risken är obefintlig. Svenska journalister väljer allt som oftast inte yrket för att granska makten så mycket som för att själva utöva den, det är sant. Men skillnaden mellan en svensk journalist och en politiker är att journalisten inte har ryggrad att ställa sig i skottgluggen. Istället vill journalistsvinet tryggt utifrån sitt elfenbenstorn kunna föra sin agenda utan att riskera att faktiskt bli ifrågasatt eller granskad.

Håkan *host* Juholt.
Citera
2012-10-17, 11:13
Medlem
SeverianTheLames avatar
Citat:
Två tredjedelar av personalen på Dala-Demokraten ser ut att förlora sina jobb. Enligt källor till Dalanytt kommer Dala-Demokraten dra in sina lokalredaktioner runt om i länet som en del i besparingsarbetet.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=161&artikel=5312377
Citera
2012-10-17, 12:19
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JosefSvensson
Denna tråden är en ren glädje att läsa.

Om Dala-Demokratens kris.
http://www.journalisten.se/nyheter/en-majoritet-pa-dd-kan-fa-ga

Hur många förstörda svenska liv är inte svensk media ansvariga för p.g.a deras lögner och deras ställningstagande och hyllande för att göra Sverige till ett mångkulturellt Sverige! Det kan jag lova har kostat många tårar bland många svenska familjer.

Är det någon bransch som jag inte begråter när det går illa - Så är det dom svenska tidningarna. Det vore en välsignelse om hela denna branschen brakar. Dom har mycket blod på sina händer.

Vad får dig att tro att situationen kommer att bli bättre för att gammelmedia försvinner?

Antingen ersätts de av gratistidningar som skiter i pressetik, sitter i knät på annonsörer och släpper igenom texter skrivna av knappt läskunniga amatörer för en ersättning långt under allt vad kollektivavtal säger.

Eller så ersätts de av... ingenting. Nyhetsrapporteringen reduceras till en ödemark där monotonin bryts endast av rykten, åsikter och internetskvaller.

Självklart har media varit under all kritik under en längre tid. Men personligen föredrar jag att saker förbättras, framför att de förstörs. Det mesta tyder på att nymedia kommer att vara ännu sämre än gammelmedia.
Senast redigerad av fluff995 2012-10-17 kl. 12:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in