2012-08-23, 22:16
Medlem
Tänkte bara kolla om det är någon som kan vara så pass vänlig att beskriva för mig exakt hur jag ska koppla mina extraljus om jag vill ha en strömbrytare inne bilen för att kunna bestämma om jag vill köra med bara helljus, eller om jag vill köra med helljus + extraljus?

Tack på förhand!
Citera
2012-08-23, 22:21
Medlem
http://www.bosch.se/content/language1/html/4977.htm
Citera
2012-08-23, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MoPar66
http://www.bosch.se/content/language1/html/4977.htm
Det är själva strömbrytaren som jag är osäker på. På den så ser jag följande anslutningar:
Earth,Load, Supply
Citera
2012-08-23, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ledstripe
Tänkte bara kolla om det är någon som kan vara så pass vänlig att beskriva för mig exakt hur jag ska koppla mina extraljus om jag vill ha en strömbrytare inne bilen för att kunna bestämma om jag vill köra med bara helljus, eller om jag vill köra med helljus + extraljus?

Tack på förhand!

Beror lite på om du har minusstyrda helljus eller inte, vissa mitsubishi och volvos har det har jag för mig.

Men säg att du har vanliga h4-lampor, då kollar du upp vilken av de tre kablarna som får ström då du slår på helljuset. Denna sätter du antingen en strömtjuv på(inte att föredra) eller så skalar du av kabeln och löder på en lös kabel som ska till ditt extraljusrelä. Eller så klipper du av kabeln och sedan löder ihop de igen med den lösa kabeln. Använd krympslang.
Denna lösa kabel drar du till 85 eller 86 på relät.

Nr. 30 på reläet drar du till batteriet och sätter en säkring så nära batteriet som det bara går.

Nr. 87 på reläet drar du till extraljusens plus. På vissa reläer kan det sitta 2 st utgångar.

Sedan drar du en kabel från 85 eller 86 beroende på vad du gjort tidigare in till din knapp, och på andra uttaget på knappen drar du till närmaste jordpunkt.

Sedan drar du jordkabel från helljusen till lämplig jordpunkt. Använd lite tjockare kablar på + och - på helljusen samt från 30 på reläet till batteriet. Ett 100w-extraljus drar i runda slängor 10A, så kör du med t.ex. en 30A-säkring till 2st 100w-lampor så fungerar det.

Har du h7-lampor kan man ta båda kablarna och dra till 85/86 och om man vill ha en knapp så kan man med fördel ta den kabeln som är minus in till kupén.

Edit: Din strömbrytare har säkert något lyse i sig, earth = jord/minus, load = antagligen plus supply = går till förbrukaren. Så vill du inte ha något lyse på knappen då den är i on-läge så att säga skiter du bara i earth.

Lycka till.
Senast redigerad av or99 2012-08-23 kl. 22:31.
Citera
2012-09-30, 22:27
Medlem
Försökte koppla in 3 st extraljus igår 3x100W (2 relän). Extraljusen lyser samtidigt som halvljus och släcks när helljuset tänds. Alltså tvärtom mot som det skall vara.
Jag har kopplat manöverströmmen (85 elller 86 ej säker) till reläet via kabeln för helljusjorden. För när jag mätte spänning över denna kabel och + på batteri får jag 12 V bara när helljus är tänt.
men när extraljusen kopplas in lyser de bara samtidigt som halvljus.

Bilens elsystem verkar bryta på jordsidan eftersom jag har konstant 12 V på + sidan när jag mäter vid strålkastarna. Kopplingsschemat för relät visar att manöverströmmen skall vara mot jord så jag tycker det är konstigt att det inte fungerar?

Tips nån?
Citera
2012-10-01, 20:05
Medlem
Kabeltattarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av or99
load = antagligen plus supply = går till förbrukaren.

Tvärtom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in