2012-08-23, 21:20
Medlem
GryningsMytomanens avatar
Hur dåligt är det egentligen med lite polyester/viskos/akryl i kläder man köper?
Många förespråkar naturmaterial och skulle aldrig kunna tänka sig att köpa kläder med konstgjorda fibrer i.
Hur illa är det då egentligen med konstgjorda fibrer? Jag vill inte att ni svarar någonting som ni har hört av någon annan eller bara fått för er utan det ska vara saker som faktiskt stämmer.
Citera
2012-08-23, 21:26
Medlem
The-Johans avatar
Detta skulle jag också gärna vilja veta lite mer om.
Citera
2012-08-23, 21:35
Medlem
Mederys avatar
Vad menar du med dåligt/illa? Är det miljön du tänker på?
Utveckla gärna
Citera
2012-08-23, 21:42
Medlem
The-Johans avatar
Det jag har hört, speciellt när jag har läst en del om preppy livsstilen, är att naturmaterial åldras och håller bättre med tiden är vad "onaturliga material" gör.
Citera
2012-08-23, 21:43
Medlem
Miljön -> dåligt
Människokroppen -> dåligt
Tjäna pengar på det ->
Citera
2012-08-23, 21:53
Medlem
Många, främst inom den klassiska stilen, fördömer onaturliga material HELT. Jag har hört om att det "tappar passform" o.s.v. men vad som är sant och vad som bara är folksägen har jag ingen aning om. Visst, det är inte lika lyxigt men det kanske kan vara ett alternativ?
Citera
2012-08-23, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 16266
Miljön -> dåligt
Människokroppen -> dåligt
Tjäna pengar på det ->
Just sådana här svar vill jag undvika. Det räcker inte att säga att det är dåligt. Du måste förklara. Varför skulle det vara dåligt för kroppen?
Citera
2012-08-23, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GryningsMytomanen
Just sådana här svar vill jag undvika. Det räcker inte att säga att det är dåligt. Du måste förklara. Varför skulle det vara dåligt för kroppen?
Inte fan vet jag, jag är väl fan ingen jävla biolog som testar ämnen på kläder. Jag har endast läst/hört att sådana ämnen varken är bra för miljön eller kroppen. Antagligen är de dåliga för hudceller eller nåt, fan vet jag.
Citera
2012-08-23, 21:59
Medlem
Mederys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-Johan
Det jag har hört, speciellt när jag har läst en del om preppy livsstilen, är att naturmaterial åldras och håller bättre med tiden är vad "onaturliga material" gör.
Jasså? Jag har nämligen hört motsatsen, nämligen att de flesta konstfibrer/syntetfibrer (polyamid, polyester etc) är starkare , går oftast att tvättas i högre grader (krymper inte heller lika mycket) och skrynklar inte/lika mycket som kläder gjorda av naturfibrer.

Däremot så nopprar sig gärna kläder gjorda av konstfiber mycket.

Jag föredra helst material gjorda i naturmaterial eftersom de är skönare att ha på sig och håller oftast värmen bättre.
Senast redigerad av Medery 2012-08-23 kl. 22:10.
Citera
2012-08-23, 22:06
Medlem
Mederys avatar
Läs här hur syntetfibrer påverkar människan och miljön:
Citera
2012-08-23, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medery
Läs här hur syntetfibrer påverkar människan och miljön:
Okej. Det bidrar till utsläpp av kemikalier. Det är rätt så oprecist att säga så och dessutom Gäller det naturmaterial också.

Om jag inte bryr mig om miljö då utan bara min grundfrågeställning: hur påverkar det själva kläderna?
Tappar de passform? Blir de osköna? Krymper de? Blir de noppriga?
Citera
2012-08-23, 22:29
Medlem
Mederys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GryningsMytomanen
Okej. Det bidrar till utsläpp av kemikalier. Det är rätt så oprecist att säga så och dessutom Gäller det naturmaterial också.

Om jag inte bryr mig om miljö då utan bara min grundfrågeställning: hur påverkar det själva kläderna?
Tappar de passform? Blir de osköna? Krymper de? Blir de noppriga?
Noppriga blir de, om de blir osköna är väl upp till en själv (vanor osv) men jag anser att de är osköna redan från början. Krymper gör de absoult inte lika mycket som kläder gjorda av naturfibrer gör.

Alltså: Syntetiska kläder är väldigt tåliga kläder och oftast billigare än vad kläder som är gjorda av naturliga material är.
Men de är ofta ganska osköna och nopprar sig gärna.
Senast redigerad av Medery 2012-08-23 kl. 22:36.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in