2012-08-23, 19:10
Medlem
Är det så att alla människor har en personlig kreditgräns? Dvs om jag ansöker om ett kreditkort hos ett företag/en bank och de genom sin kreditupplysning på mig ser att jag även har kredit hos ett flertal andra företag/banker, kan tänkas neka mig kredit trots att jag inte har några betalnings- eller andra anmärkningar av något slag? Om det förhåller sig på detta vis, finns det något man kan göra för att övertyga dem om att man är "god" för ännu mer kredit? T.ex. visa intyg på sina tillgångar.
Citera
2012-08-23, 19:14
Medlem
constants avatar
Det finns ingen direkt personlig kreditgräns, alla långivare gör sina egna bedömningar. Och visst kan du prata med dom och få ändrat deras beslut.
Citera
2012-08-23, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Det finns ingen direkt personlig kreditgräns, alla långivare gör sina egna bedömningar. Och visst kan du prata med dom och få ändrat deras beslut.

Vore det något ovanligt, eller förekommer det ofta att människor begär att få beslut omprövade mot bakgrund av personliga tillgångar? Är det troligt att de köper det som argument?
Citera
2012-08-23, 22:59
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smadesarla
Vore det något ovanligt, eller förekommer det ofta att människor begär att få beslut omprövade mot bakgrund av personliga tillgångar? Är det troligt att de köper det som argument?
Det beror precis på vad det är frågan om. Om du ska köpa en lägenhet eller bil, ja. Vid köp av en ny mobil eller semesterresa, knappast.

Banker och kreditbolag lånar inte ut till dig för att de ska vara snälla, se det som vilken affärsuppgörelse som helst.
Senast redigerad av constant 2012-08-23 kl. 23:02.
Citera
2012-08-24, 11:30
Medlem
Citat:
Det beror precis på vad det är frågan om. Om du ska köpa en lägenhet eller bil, ja. Vid köp av en ny mobil eller semesterresa, knappast.

Banker och kreditbolag lånar inte ut till dig för att de ska vara snälla, se det som vilken affärsuppgörelse som helst.

Vad tror du om fallet med ansökan om kreditkort?
Citera
2012-08-24, 12:29
Medlem
constants avatar
Citat:
Vad tror du om fallet med ansökan om kreditkort?
Inte alls omöjligt att man kan prata med dom, tror nog mest på att sköta den kredit man har, för att sedan en dag be om mer.
Citera
2012-08-24, 13:36
Medlem
Citat:
Inte alls omöjligt att man kan prata med dom, tror nog mest på att sköta den kredit man har, för att sedan en dag be om mer.

Har aldrig misskött någon kredit, men däremot kan det ju tänkas att man vill ha ett flertal olika kreditkort.
Citera
2012-08-24, 14:13
Medlem
constants avatar
Citat:
Har aldrig misskött någon kredit, men däremot kan det ju tänkas att man vill ha ett flertal olika kreditkort.
Jag menar inte att du misskött någon kredit, men blir du ny kund hos något kreditbolag så ser inte dom det, dom ser att du inte har betalningsanmärkningar sedan några år, men inte hur du använt din kredit hos andra, eller hur bra du betalat.

Sådant kan efter en tid göra att de anser dig såpass skötsam så det väger mer än inkomst och annat.
Citera
2012-08-24, 14:15
Medlem
Citat:
Jag menar inte att du misskött någon kredit, men blir du ny kund hos något kreditbolag så ser inte dom det, dom ser att du inte har betalningsanmärkningar sedan några år, men inte hur du använt din kredit hos andra, eller hur bra du betalat.

Sådant kan efter en tid göra att de anser dig såpass skötsam så det väger mer än inkomst och annat.

Aha. Tackar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in