2012-08-23, 14:31
Medlem
Hej alla,

Tänkte börja ge min katt (helig birma) ett nytt kattfoder. Hon har tidigare gått på Royal Canin Indoor, http://animail.se/royal-canin-indoor-27-10kg.html, ett speciellt foder mot hårbollar osv. Detta har egentligen gått bra, hon har dock spytt upp en del hårbollar ibland då hon ätit gräs, men jag förstår att fodret inte kan ta bort allting. Anledningen till att jag nu vill testa ett nytt foder är att jag anser att RC innehåller en hel del spannmål, vilket jag har förstått inte är så himla bra.

Så nu har jag fått upp ögonen för ett foder som heter Porta 21 Sensible, http://www.foderexpressen.se/produkt/Porta-21-feline-finest-adult-sensible-10-kg . Nästan helt fritt från spannmål och högt köttinnehåll, dessutom billigare än RC.

Min fråga gäller egentligen magnesiumhalten i dessa foder. Magnesiumhalten i Porta 21 är ungefär 0,11-0,12 och i RC är det 0,08. Det ska, vad jag har förstått det som, finnas någon gräns kring vad som är ”för mycket” magnesiumhalt (då katter lättare bildar njursten osv) och denna gräns ska då ligga vid 0,08. Hur resonerar ni kring den här gränsen? Är det något man behöver bry sig jättemycket om egentligen?

En annan fråga också, det fodret jag använder just nu är som sagt speciellt mot hårbollar. Vet ni vad som gör fodret så speciellt mot hårbollar eller är det mer marknadsföring än fakta?

Sista bara, vad rekommenderar ni själva för kattfoder?

Tack!

Oskar
Citera
2012-08-25, 02:19
Medlem
Tjena Oskar! För det första, härligt att se någon som är så intresserad av sin katts välmående

Magnesiumhalten ska inte vara högre än ca 0,12% om jag förstått det rätt, men det är ju då bättre om den ligger runt 0,8% än 0,12%. Det är ju en del skillnad när det gäller mineraler även om det inte låter som något. Då menar jag att det är av större betydelse än om det t ex handlade om proteininnehåller, då vore det ju helt försumbart.

En del anser att det är lite för mycket magnesium med tanke på urinstensbildning. Samtidigt tycker jag ju att den maten verkar toppen för att vara ett torrfoder! Skulle du inte kunna varva med iaf en portion blötmat varje dag? Med blötmat så får katten i sig mer vätska, och så länge en katt får i sig ordentligt med vatten är det svårt att bilda urinstenar. Just därför rekommenderar man endast blötfoder till katter som tidigare haft det.

Själv rekommenderar jag blötmat och Mjau är förvånansvärt bra för det pris och tillgänglighet som den har. Tetraförpackningarna som finns i mataffär går åt här hemma! Innehåller kött och vatten och inte så mycket mer, precis vad kissarna behöver för att vara friska. Torrfoder blev jag rekommenderad Eukanuba och när vi använde det så funkade det väldigt bra. Det fick bäst i test av olika foder som Testfakta testade också. Däremot innehåller det fortfarande en del spannmål jämfört med det du har hittat.

Men jag rekommenderar faktiskt blötmat i allra första hand
Citera
2012-08-25, 02:21
Medlem
Just ja, angående hårbollarna: Det finns foder där det är tillsatt ämnen som ska hjälpa hårbollarna genom tarmarna snabbare, typ nåt geleaktigt ämne. Så det hjälper väl till men jag tror nog det kvittar, förr eller senare kommer de ju upp ändå. Och borstar man katten regelbundet så slipper den slicka i sig jättemycket hår
Citera
2012-08-25, 10:40
Medlem
Myrtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beryllium
Just ja, angående hårbollarna: Det finns foder där det är tillsatt ämnen som ska hjälpa hårbollarna genom tarmarna snabbare, typ nåt geleaktigt ämne. Så det hjälper väl till men jag tror nog det kvittar, förr eller senare kommer de ju upp ändå. Och borstar man katten regelbundet så slipper den slicka i sig jättemycket hår

Detta "ämne" heter psylliumfrön, finns på hälsokosten om man inte är intresserad av att byta ut sitt foder till ett hårbollsfoder. Blandas med vatten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in