2026-02-23, 11:40
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Men då har du blandat in mycket osäkra vittnesuppgifter, i klass med Engströms Supervittne, till skillnad mot " ... och allt detta utan att blanda in några osäkra vittnesuppgifter.", som jag skrev.
(du "råkade" inte få med det när du citerade mig)

Du måste ha lagt till ”och allt detta utan att blanda in några osäkra vittnesuppgifter” efter att jag började skriva mitt svar till dig. Det tog en liten stund att färdigställa mitt svar eftersom jag kom på att jag kunde fråga AI också, men jag har alltså inte redigerat bort den biten utan den fanns helt enkelt inte med när jag tryckte på citera.

Du måste ju själv komma ihåg att du redigerade in det i efterhand.

Och vad är det för ”osäkert” med att exempelvis Ahmed Zahir ser en tjock kille med rock på mordplatsen?
Citera
2026-02-23, 11:58
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Du måste ha lagt till ”och allt detta utan att blanda in några osäkra vittnesuppgifter” efter att jag började skriva mitt svar till dig. Det tog en liten stund att färdigställa mitt svar eftersom jag kom på att jag kunde fråga AI också, men jag har alltså inte redigerat bort den biten utan den fanns helt enkelt inte med när jag tryckte på citera.

Du måste ju själv komma ihåg att du redigerade in det i efterhand.

Och vad är det för ”osäkert” med att exempelvis Ahmed Zahir ser en tjock kille med rock på mordplatsen?
Om det nu fanns en "tjock" kille på platsen så kan det ha varit vem som helst. Engström kan ju knappast kallas för tjock, möjligen lite bred över axlarna tack vare rocken. De flesta av oss har nog i FR:s reportage sett Engström efter en rivstart pila in i gränden med fladdrande rock. "Tjock" ligger inte närmast till hands när man ska beskriva sprintern, spänstig är närmare.
Citera
2026-02-23, 12:10
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Om det nu fanns en "tjock" kille på platsen så kan det ha varit vem som helst. Engström kan ju knappast kallas för tjock, möjligen lite bred över axlarna tack vare rocken. De flesta av oss har nog i FR:s reportage sett Engström efter en rivstart pila in i gränden med fladdrande rock. "Tjock" ligger inte närmast till hands när man ska beskriva sprintern, spänstig är närmare.

AI håller inte med. Inte ögontestet heller. Om man tittar på bilderna där han har ungefär samma kläder som han säger sig ha haft på mordkvällen:

https://static.bonniernews.se/images/0a/83/0a83de741d764f15863f5f8ace648d9b/16x9/original.jpg

Där ser han allt annat än ”smal” ut.

Det finns förvisso en bild på honom i kavaj där han ser mindre kraftig ut. Men han bar knappast kavaj på mordkvällen. Med vinterrock och lager på lager ger han ett helt annat intryck.
Citera
2026-02-23, 12:22
Medlem
Den icke svensktalande Ahmed Zahir kan ha sagt att han kan ha sett en tjockis. I Stockholm.
Mordkvällen!

Kejs klosed, Engström har alibi.
Citera
2026-02-23, 13:08
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Var det inte LP som sa cendréfärgat hår och grå byxor? SE passar in på det.

På avstånd kan det inte ha varit så lätt att se. Huvudbonaden gjorde att vittnen tolkade mannen som mörkhårig? Du får tänka på att de bara såg GM i ett par sekunder, och i motljus eller dåligt ljus.

Detaljer flyger dessutom runt likt hår från armhålan i den andalusiska hunden.

Det är lätt att minnas fel och att blanda ihop saker.

Fru Palme uppger i första förhöret att hårfärgen var mörk och det allmänna utseendet var mörkaktigt, dock inte på ett "sydländskt vis".

Det detaljrika ger för handen att Lisbet fick en rätt god bild av gärningsmannen. Därutöver erhåller hon stöd av de andra som hade bäst uppsikt över platsen, nämligen Jan-Åke Svensson och Hans Johansson.

Ljusförhållandena på platsen var inte så dåliga som många vill ge sken av, det har påvisats åtskilliga gånger i tråden.

Engström passar inte in överhuvudtaget på vad de närmaste vittnena uppger.

Det går att vända på steken också. De som uppger ett signalement som möjligtvis kan påminna om Engström kan också minnas fel och blanda ihop saker och ting. Även de kan ha drabbats av det förfärliga mörker och våldsamna motljuset som tycks ha rådit.

Faktiska uppgifter från de närmaste som var på plats väger avsevärt tyngre än spekulationer om hur det kan ha sett ut från personer som inte var där...
Citera
2026-02-23, 13:27
Medlem
Varför står det i Fauzzis förhör några ställen att han mötte LOP vid Sveavägen 56 och andra ställen vid Sveavägen 44? Eller också port 44?

Vad är grejen med det här? 56 och 44 är rätt stor skillnad. Finns det någon normal människa som rett ut det här och kan förklara det på ett vettigt sätt?

Jag har liksom alltid trott att Fauzzi och LOP möttes typ utanför Skandia. Vad är grejen? 🤷🏿‍♂️
Senast redigerad av Ballalaila 2026-02-23 kl. 13:29.
Citera
2026-02-23, 14:00
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
Fru Palme uppger i första förhöret att hårfärgen var mörk och det allmänna utseendet var mörkaktigt, dock inte på ett "sydländskt vis".

Det detaljrika ger för handen att Lisbet fick en rätt god bild av gärningsmannen. Därutöver erhåller hon stöd av de andra som hade bäst uppsikt över platsen, nämligen Jan-Åke Svensson och Hans Johansson.

Ljusförhållandena på platsen var inte så dåliga som många vill ge sken av, det har påvisats åtskilliga gånger i tråden.

Engström passar inte in överhuvudtaget på vad de närmaste vittnena uppger.

Det går att vända på steken också. De som uppger ett signalement som möjligtvis kan påminna om Engström kan också minnas fel och blanda ihop saker och ting. Även de kan ha drabbats av det förfärliga mörker och våldsamna motljuset som tycks ha rådit.

Faktiska uppgifter från de närmaste som var på plats väger avsevärt tyngre än spekulationer om hur det kan ha sett ut från personer som inte var där...

JÅS hade glasögon. Han såg inte så bra?

HJ gjorde enligt egen utsago, och en mötande bilists utsago, svängen en bit ovanför Tunnelgatan.

Han såg GM som hastigast när han svängde in, på 30 meters avstånd.

Claes Borgström listar det LP sa om signalementet i en bok 1991:

Samtal med LP på Sabbatsberg. PM 24:e mars 1986. Signalement: stor, kraftig, mörkhårig och med trekvartslång mörkblå täckjacka. (Min kommentar: Han ger alltså uppgifterna 24 dagar senare? Kan han minnas fel?)

1:a mars, förhör i hemmet. Signalement: 40-årsåldern, 180 cm, kompakt kropp och kort hals. Brunaktigt hår. Bullig täckjacka. Grå byxor. (Här stämmer flera detaljer med SE. Var kom den bulliga täckjackan ifrån?)

8:e mars, komplettering av signalementet: rundare och fylligare ansikte än det på 33-åringen. Rak mun och näsa. Kort hals, möjligen p.g.a. ”uppdragna axlar”. (Här stämmer åter flera detaljer med SE.)

25:e mars: Ljus blick, bulliga kindknotor, vit överläpp, kort hals och uppdragna axlar. Kompakt utseende. Mörkblå jacka. Byxor ej jeans. (Uppdragna axlar -- yes!)

Tillägg den 7:e maj: Rak panna, raka ögonbryn, rektangulärt ansikte med framskjutet hakparti och markerade kindsidor. Cendré-brun hårfärg.

Det som stämmer med SE:

Trekvartslångt mörkblått överkroppsplagg
Grå byxor
40+
180 cm
Brunaktigt, cendré-brunt, hår
Fylligt ansikte
Rak mun
Rak panna
Raka ögonbryn
Rektangulärt ansikte
Kort hals, p.g.a. "uppdragna axlar"

Engström 1

Engström 2
Senast redigerad av Dalulven 2026-02-23 kl. 14:03.
Citera
2026-02-23, 14:12
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Nej, vi vet inte att han inte var där.

Vem var den bastanta 50-60-åringen i keps?
Vem var den tjocka killen i rock?
Vem var det som drog i Palmes ben?

Så länge dessa frågor är obesvarade kan det mycket väl vara SE.

Och ja, med sitt fylliga ansikte och bylsiga rock kan SE alla gånger uppfattas som knubbig. Se bara på de här bilderna liksom:

https://static.bonniernews.se/images/0a/83/0a83de741d764f15863f5f8ace648d9b/16x9/original.jpg

Jag bad AI att uppskatta personens vikt enbart utifrån de bilderna och längden 182 cm. Se svaret:

Visuell bedömning av kroppsbyggnad från bilderna

Ram och bredd: Bred överkropp, tjock bål (rocken spänner rejält över magen/bröstet). Benen ser kraftiga ut (särskilt låren när han lyfter knäna i steget).
Midja/mage: Tydlig utstickande buk – rocken hänger inte rakt ner utan buktar ut rejält framtill. Det är ingen platt eller tight midja, utan klar bukfetma (även i rörelse).
Rörelse och hållning: När han springer ser det ut som en tung kropp – kortare steg, hög knälyft men med mycket "studsmoment" och framåtlutning. Det tyder på att magen och överkroppen väger en hel del och påverkar balansen/rörelsen.
Övrigt: Tjock hals, fylliga kinder/ansikte (glasögonen sitter högt upp på kindbenen), rocken sitter tight runt bålen men löst runt armar/ben – klassisk "äppleform" med central fettansamling.

Det är en storvuxen, bred och tydligt överviktig byggnad – inte muskulös/athletisk utan snarare "stark men tung" med betydande fettmassa, särskilt runt midjan.
Viktuppskattning vid exakt 182 cm
Baserat på visuell proportion + typiska data för män i den längden:

Normalviktig (BMI 18.5–24.9) → ~62–83 kg
Överviktig (BMI 25–29.9) → ~83–100 kg
Fetma klass I (BMI 30–34.9) → ~100–115 kg
Fetma klass II (BMI 35+) → 115+ kg

Utifrån hur magen sticker ut, hur tight rocken sitter runt bålen och den tunga rörelsen vid 182 cm skulle jag placera honom i övre delen av överviktig till början av fetma klass I:
Min bästa gissning: 108–118 kg, med mest troliga värde runt 112–115 kg.
'

Inte var det SE i alla fall. Han var varken bastant eller tjock, utan normalviktig.

Det var någon annan än SE. Han var normalviktig, rent av åt det smalare hållet.

CA varkar däremot genuint kraftig. Det kanske var han? Han tyckte om att äta bullar i närheten.

Troligen BP, som hade synpunkter på livräddningen.
Citera
2026-02-23, 14:25
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
'

Inte var det SE i alla fall. Han var varken bastant eller tjock, utan normalviktig.

Det var någon annan än SE. Han var normalviktig, rent av åt det smalare hållet.

CA varkar däremot genuint kraftig. Det kanske var han? Han tyckte om att äta bullar i närheten.

Troligen BP, som hade synpunkter på livräddningen.

Vittnena ställer inte folk på våg när de bedömer deras kraftighet. Det enda som betyder något är hur SE uppfattades. Och med vinterrock, lager på lager och fylligt ansikte kan SE tveklöst uppfattas som kraftig eller knubbig. Vilket nu även AI bekräftat.

Detta är nu bekräftat av både AI och ditt kära Magasinet Filter, som själva beskriver SE som ”småfet”.

https://magasinetfilter.se/kommentar/var-bedragliga-magkansla/

Varför tror du Magasinet Filter själva beskriver SE som ”småfet” om han inte kunde uppfattas så?

Återigen: det spelar ingen roll vad vågen objektivt visade när SE ställde sig på den. Det enda som betyder något är hur han och hans fylliga ansikte uppfattades i vinterklädsel. Och då gav han allt annat än ett smalt intryck.
Citera
2026-02-23, 14:32
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Vittnena ställer inte folk på våg när de bedömer deras kraftighet. Det enda som betyder något är hur SE uppfattades. Och med vinterrock, lager på lager och fylligt ansikte kan SE tveklöst uppfattas som kraftig eller knubbig. Vilket nu även AI bekräftat.

Detta är nu bekräftat av både AI och ditt kära Magasinet Filter, som själva beskriver SE som ”småfet”.

https://magasinetfilter.se/kommentar/var-bedragliga-magkansla/

Varför tror du Magasinet Filter själva beskriver SE som ”småfet” om han inte kunde uppfattas så?

Återigen: det spelar ingen roll vad vågen objektivt visade när SE ställde sig på den. Det enda som betyder något är hur han och hans fylliga ansikte uppfattades i vinterklädsel. Och då gav han allt annat än ett smalt intryck.

Missade du bilderna nyss?

Nej, han kan inte uppfattas som fet i helfigur:

Engström 1

Engström 2

JA hade gått ur bilen när han pratade med denne bastante man, så det kan inte vara SE.

AZ såg den tjocka killen i helfigur. Det måste vara någon annan de ser.

Den tjocke/bastante mannen dyker upp flera minuter efter mordet. Det kan vara vem som helst.
Citera
2026-02-23, 14:43
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:

Nej, han kan inte uppfattas som fet i helfigur:

Engström 1

Engström 2

JA hade gått ur bilen när han pratade med denne bastante man, så det kan inte vara SE.

AZ såg den tjocka killen i helfigur. Det måste vara någon annan de ser.

Den tjocke/bastante mannen dyker upp flera minuter efter mordet. Det kan vara vem som helst.

Magasinet Filter kallar honom för ”småfet”. Ett talande ordval.

Så du menar att JA bara kan prata med SE sittandes i bilen och inte utanför den? Där får du gärna förklara din ”logik”.
Citera
2026-02-23, 15:34
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:

Magasinet Filter kallar honom för ”småfet”. Ett talande ordval.

Så du menar att JA bara kan prata med SE sittandes i bilen och inte utanför den? Där får du gärna förklara din ”logik”.

Hur Filter tolkar det är deras sak.

JA förklarar att han mötte den bastante mannen med keps efter att han klivit ur bilen.

I Ankeborg försöker man tydligen skarva och slipa pusselbitarna efter behag. Det blir till att skohorna ordentligt om man ska få in den bastante CA i hålet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in