2025-11-15, 12:28
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Du menar, "jag är inte svensk", men ändå skriver han med en skolad svensk skrivstil?

Som du själv nyss påpekade ... Det går bra nu, Ursprungligen.
Språket är inte "skolat".
"Han är oskyldig mordet på Olov Palme".
"Han läd av storhetsvansinne"
Att brevskrivaren gör ett gediget arbete med att inte verka "svensk" tycker jag framgår om man läser själva texten och inte bara tittar på hur den är skriven.
Citera
2025-11-15, 12:29
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Det var RB som tog fram dem, och de finns med i PH:s PM (juni 1986).

Menar du att utredningen 2018 kunde ta fram Skandiamannens arbetstider för hela året 1986?

Jag menar att vi inte känner till om listorna finns hos PU.
Citera
2025-11-15, 12:31
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Mr L nämnde en fuktad svamp. Det gick inte att använda en sådan även för detta?

Hur som helst hade det varit intressant att veta var DNA pekar. Någon i SE:s närhet?

Ingen nära släkting till SE åtminstone. Inte ME heller eftersom hon är kvinna.

Allt enligt NFCs utlåtande om du orkar läsa det.
Citera
2025-11-15, 12:31
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Språket är inte "skolat".
"Han är oskyldig mordet på Olov Palme".
"Han läd av storhetsvansinne"
Att brevskrivaren gör ett gediget arbete med att inte verka "svensk" tycker jag framgår om man läser själva texten och inte bara tittar på hur den är skriven.

Lite väl genomskinligt kanske. Han skriver som en kalligrafist men kan inte stava ...

Men det finns ju ett till brev där han skriver normalt. Då är det inga problem med stavningen.

Garden var inte uppe ...
Citera
2025-11-15, 12:32
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ingen nära släkting till SE åtminstone. Inte ME heller eftersom hon är kvinna.

Allt enligt NFCs utlåtande om du orkar läsa det.

Tänkte på geografin. Om det var någon på SE:s jobb eller postkontor. Vem vet.
Citera
2025-11-15, 12:41
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Tänkte på geografin. Om det var någon på SE:s jobb eller postkontor. Vem vet.

Var det vanligt att man gick in till en kollega på jobbet och bad de slicka igen kuvert 1986?

Jag har aldrig hört att det var vanligt.

Om det finns ett postkontor nära Skandia så har vi fångat brevskrivaren? Lex Draifos igen!

Det finns ett postkontor om man sneddar lite på trottoaren och korsar Sveavägen. Det ligger i korsningen Tunnelgatan och Sveavägen! (Ett frimärkskast bort från Skandias entré.)

Sedan bad SE postkassörskan stämpla brevet med "Norrtäljestämpeln" utan att hon reagerar, för att förvilla polisen!

"SE är verkligen ett kriminellt postalt geni!"

Tack Dalulven för att du "löste" detta!
'
Citera
2025-11-15, 12:44
Medlem
Tycker brevet från «kvinnan» (som var en man) och blev påsprungen i Malmskillnadstrappan är intressant.

Att gm först sprungit DBG sen Regeringsgatan söderut för att sen springa trappan ner till Kungsgatan är lika sannolikt som något annat. Jag tror ju det var så gm gjorde. (det är vel ingen hemlighet..)

Även piketpolis Djurfelt trodde på ett sånt scenario. Bedömde det som sannolikt.

Men då hör man liksom det knattrar på laptoparna- varför tog inte gm till höger efter trappan då, det är mycket kortare.. och tiden stämmer inte..

Eh jo, men det är inte alltid så det funkar när man flyr i panik, många moment kan och har spelat in här.
Vilka väg man väljer kan påverkas av så mycket.

Och glöm alla «logiska» tider. Gm kan ha gömt sig, sprungit lite hit o dit etc

Men tiden i själva brevet är intressant, 23.30 tiden, precis så man inte hinner tunnelbanan säg.
Senast redigerad av Ballalaila 2025-11-15 kl. 12:46.
Citera
2025-11-15, 12:47
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Tycker brevet från «kvinnan» som var en man och blev påsprungen i Malmskillnadstrappan är intressant.

Att gm först sprungit DBG sen Regeringsgatan söderut för att sen springa trappan ner till Kungsgatan är lika sannolikt som något annat. Jag tror ju det var så gm gjorde. (det är vel ingen hemlighet..)

Även piketpolis Djurfelt trodde på ett sånt scenario. Bedömde det som sannolikt.

Men då hör man liksom det knattrar på laptoparna- varför tog inte gm till höger efter trappan då, det är mycket kortare.. och tiden stämmer inte..

Eh jo, men det är inte alltid så det funkar när man flyr i panik, många moment kan och har spelat in här.
Vilka väg man väljer kan påverkas av så mycket.

Och glöm alla «logiska» tider. Gm kan ha gömt sig, sprungit lite hit o dit etc

Men tiden i själva brevet är intressant, 23.30 tiden, precis så man inte hinner tunnelbanan säg.

Många är inne på tankegången att trappan ned till Kungsgatan är den naturliga flyktvägen.

Mot denna hypotes står YNs iakttagelse på DBG och att målet för flykten var en väntande flyktbil på Snickarbacken.

Som vanligt finns lite olika möjligheter och tankar om flyktvägen.
Citera
2025-11-15, 12:50
Medlem
Citat:
Många är inne på tankegången att trappan ned till Kungsgatan är den naturliga flyktvägen.

Mot denna hypotes står YNs iakttagelse och att målet för flykten var en väntande flyktbil på Snickaracken.

Som vanligt finns lite olika möjligheter och tankar om flyktvägen.

YNs iaktagelse passar ju in perfekt.

Flyktbil i Snickarbacken tycker jag inte väger så tungt faktiskt.
Citera
2025-11-15, 12:53
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
YNs iaktagelse passar ju perfekt.

Flyktbil i Snickarbacken tycker jag inte väger så tungt faktiskt.

YNs iakttagelse passar inte "perfekt". Tiden haltar lite mot kända hålltider.

Detta har avhandlats grundligare i andra trådar.

Men här handlar det om SE och då är inte mannen som YN såg topic i denna tråd.
Citera
2025-11-15, 13:04
Medlem
Citat:
YNs iakttagelse passar inte "perfekt". Tiden haltar lite mot kända hålltider.

Detta har avhandlats grundligare i andra trådar.

Men här handlar det om SE och då är inte mannen som YN såg topic i denna tråd.

Jo YNs iattagelse passar perfekt. Hon ser gm springer i panik ner DBG. Sen tar gm höger i Regeringsgatan och springer sen tillbaka mot trappan ner mot Kungsgatan.

Djurfelt hadde rätt!

Och jo, mycket tyder på att det var Engström som sprang där ja.

Tiden haltar inte då vi helt enkelt inte vet hur gm betédde sig. Han kan ha stått i en port i två minuter eller gömt sig i en jävla soptunna. Stått på händerna. Gjort sit ups. Whatever liksom.

Det vet vi inte.
Citera
2025-11-15, 13:49
Medlem
quggels avatar
Citat:
Det har funnits många olika kandidater som varit misstänkta. CP är bara ett exempel jag kommer på.

Man får skilja på att misstänka att någon är mördaren och att någon faktiskt är mördaren.

Många glömmer bort denna skillnad när det gäller SE verkar det som.

Absolut. Därför gillar jag t.ex. inte TPs bok eller filmatiseringen, där man förutsätter att SE är GM. Oerhört korkat och en bristande förståelse för komplexiteten i brottsutredningar. Man kan inte säga "det måste vara han". Det blir väldigt fördomsfullt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in