Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-09-26, 21:22
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Ok, underlig argumentering skulle jag säga då, men då vet vi att du skriver i tråden utan att tycka att han var skyldig.

Vad får man ut av det? Är det den inre fransmannen som bara måste säga något för diskussionens skull?

Vad exakt är det som är underligt?

Jag har varit öppen sedan dag ett med att jag inte har en fast åsikt gällande skuldfrågan. Har hängt här ganska många år nu. Du hittar mig i andra trådar också.

Utgör det ett hinder för att vara intresserad av ämnet menar du?
Eller måste man först bilda sig en bestämd uppfattning för att kunna ta del av samtalen?
Citera
2023-09-26, 21:28
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Ok sorry gick lite hårt åt där. Tog nog ut lite grejer från jobbet.

1. Ska göra experiment men blodet. Bra du påminde.

2. Kan det vara osannolika mördaren? Intervju med exfrun?

Men tillbaka till resonemang om synfält.

3. Kan GM då sett LJ när han korsar Luntmakargatan?

4. Kan GM sett LJ från första avsatsen på trappan upp mot Malmskillnadsgatan?

GM kan även ha sett Lars j från första trappavsatsen. GM vände sig då åt höger och Lars J kollade mot mordplatsen.
Senast redigerad av SkandiahusetStig 2023-09-26 kl. 21:41.
Citera
2023-09-26, 21:32
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Det där stämmer väl överens med YN:s vittnesmål "det verkade som det var jobbigt för honom att springa" (trots lätt nedförsbacke, min anm) så det var kanske inte långt ifrån det scenario du målar upp.

Ja mycket tyder på att det var SE som Yvonne N såg (inte CP eller CA). https://lampers.se/nyhet/palmebanden/?fbclid=IwAR1iXpe1uD3MVFToNRzV4Z-4FQdAmAMKVJk3dRd1wPZyq1QFn0aXRShV1JY
Senast redigerad av SkandiahusetStig 2023-09-26 kl. 21:36.
Citera
2023-09-26, 21:34
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Fast YN är ju snett framför gm. Ingen direkt vridande av huvudet krävs av gm för att se henne som i fallet med LJ.

Och YN ser ansiktet, och det framifrån. Det är bara det att det är dolt i mörker ovanför hakan. Men det är fullt möjligt att se ut från detta mörker.

Nej finns inga faktauppgifter från materialet att Yvonne N såg ansiktet på gm. Och Yvonne gick på andra sidan av gatan, inte på samma sida som gm. Slutsatsen är att inget vittne såg gm ansikte- ej heller Lisbet P.
Senast redigerad av SkandiahusetStig 2023-09-26 kl. 21:38.
Citera
2023-09-26, 21:35
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee

Jag har varit öppen sedan dag ett med att jag inte har en fast åsikt gällande skuldfrågan. Har hängt här ganska många år nu. Du hittar mig i andra trådar också.

Eller måste man först bilda sig en bestämd uppfattning för att kunna ta del av samtalen?

Oki, jag ber om ursäkt, men jag tycker sällan att du belyser chanserna att han inte är skyldig, men du vet förstås det bäst själv.
Citera
2023-09-26, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee

Man kan ju dessutom tycka att Engström är misstänkt utan att fastslå att han är skyldig..

Det är faktiskt exakt tvärtom att förnekarna är mkt mer bestämd i deras åsikt och menar att han är helt 100% oskyldig och ska INTE ens misstänkas..

Tror dom flesta i tråden är överens om just detta faktum..
Citera
2023-09-26, 22:57
Medlem
Citat:
Oki, jag ber om ursäkt, men jag tycker sällan att du belyser chanserna att han inte är skyldig, men du vet förstås det bäst själv.

Du tror att för man har honom som misstänkt betyder att man till 100% ser honom som skyldig.. ..Men det är långt ifrån sanningen med alla skribenter härinne...Utan man ser honom som enbart misstänkt GM som t.ex KP också gjorde

Kan du säga detsamma om hur du tänker ?
Senast redigerad av Problem2020 2023-09-26 kl. 23:07.
Citera
2023-09-26, 23:06
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkandiahusetStig
Nej finns inga faktauppgifter från materialet att Yvonne N såg ansiktet på gm. Och Yvonne gick på andra sidan av gatan, inte på samma sida som gm. Slutsatsen är att inget vittne såg gm ansikte- ej heller Lisbet P.
Du får nog ta och läsa om. Det handlar om huruvida gm ser YN, inte om YN såg ansiktet på gm.

YN ser hakan, vilket gör att gms ansikte är i riktning mot henne. Hon ser dock inte mer av ansiktet pga att det är mörkt. Men det påverkar inte gms syn.
Citera
2023-09-26, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Du får nog ta och läsa om. Det handlar om huruvida gm ser YN, inte om YN såg ansiktet på gm.

YN ser hakan, vilket gör att gms ansikte är i riktning mot henne. Hon ser dock inte mer av ansiktet pga att det är mörkt. Men det påverkar inte gms syn.

Dock så ser YN honom under en tid...

Så om GM hade tittat upp mot henne så hade detta såklart nämns och YN hade sett GM ansikte..

Så utifrån materialet så tyder det på stor chans att GM inte såg YN..möjligen noterade att "någon" var på andra sidan
Citera
2023-09-26, 23:27
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Du tror att för man har honom som misstänkt betyder att man till 100% ser honom som skyldig..

Kan du säga detsamma om hur du tänker ?

Min uppfattning är att evidensen inte passar för 4931 sidor. Vi har kompletta vettvillingar i tråden som i något sektbeteende har köpt berättelsen.

Det KAN ha varit han, men här handlar det om vad man kan argumentera för. Där är Peterssons resonemang helt bristande, när han talar om vad folk har sagt, och att Engström måste ha haft en revolver.

Sanningen är - som sagt - den, att Engström kan ha sett LJ vid många olika tillfällen denna afton. De befann ju sig båda runt mordplatsen.

Misstaget folk gör är att de läser berättelser, och tror att det inte fanns något annat, men det är fel, exempelvis hade de flesta tidigare sett Palme, och kunde därför säga att det var han.

På liknande vis kan Engström ha sett Jeppsson många gånger i samband med mordet, för Jeppsson gick ju ned till mordplatsen, vad jag vet.

Utredningens officiella tänkande är så fruktansvärt dumt, så man saknar ord.

De har ingen filminspelning från mordet, men tror sig ändå kunna säga saker om hur det gick till...
Citera
2023-09-26, 23:36
Medlem
Citat:
Min uppfattning är att evidensen inte passar för 4931 sidor. Vi har kompletta vettvillingar i tråden som i något sektbeteende har köpt berättelsen.

Det KAN ha varit han, men här handlar det om vad man kan argumentera för. Där är Peterssons resonemang helt bristande, när han talar om vad folk har sagt, och att Engström måste ha haft en revolver.

Sanningen är - som sagt - den, att Engström kan ha sett LJ vid många olika tillfällen denna afton. De befann ju sig båda runt mordplatsen.

Misstaget folk gör är att de läser berättelser, och tror att det inte fanns något annat, men det är fel, exempelvis hade de flesta tidigare sett Palme, och kunde därför säga att det var han.

På liknande vis kan Engström ha sett Jeppsson många gånger i samband med mordet, för Jeppsson gick ju ned till mordplatsen, vad jag vet.

Utredningens officiella tänkande är så fruktansvärt dumt, så man saknar ord.

De har ingen filminspelning från mordet, men tror sig ändå kunna säga saker om hur det gick till...

Tråden hade inte varit över 4000sidor om det inte fanns en del saker att prata om ang Engström...

KP tjatar ju inte direkt utan meddelade bara kort att avliden person är misstänkt ...Måste han ha bevis för något efter 36år för att misstänka ?

Nej...Men han behövde inte nämna Engström namn faktiskt...Kanske är det där skon klämmer för många ?
Citera
2023-09-26, 23:50
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Tråden hade inte varit över 4000sidor om det inte fanns en del saker att prata om ang Engström...

KP tjatar ju inte direkt utan meddelade bara kort att avliden person är misstänkt ...Måste han ha bevis för något efter 36år för att misstänka ?

Nej...Men han behövde inte nämna Engström namn faktiskt...Kanske är det där skon klämmer för många ?

Absolut, om han inte hade gjort det hade tråden varit mycket kortare, med slutsatsen att inget går att bevisa.

Det var 84 sidor fram till Peterssons pk, och nu 4931.

Det är uppenbart att det mest intressanta är pkn, och för några ett benhårt följande av vad den store mannen sade.

Vad vi har är nästan 5000 sidor om ingenting.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in