2023-08-14, 14:32
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Vad är största skillnaden anser du?

TV-klippet är så märkligt klippt.
Han går på höger sida av trottoaren. När han kommer till annonspelaren så klipper de till när han springer direkt.

Följer trottoarens ytterkant, sneddar in, går på insidan trottoaren.
Citera
2023-08-14, 14:41
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Följer trottoarens ytterkant, sneddar in, går på insidan trottoaren.

I klippet går han på höger sida (men inte ytterkanten). När han kommer till pelaren klipper de.
Man ser inte hur han tar sig fram till OP.

Eller missar jag något?
Citera
2023-08-14, 15:37
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Kollade nu och det du säger stämmer. Lampers (sid 290) menar att SE kan ha läst och stulit att mördaren gick längs med trottoarkanten från Kangers bok som utgavs oktober 1987.

Jag köpte boken. Har inte hunnit gå igenom hela än.

Men jag antar att följande bit är det som man hänvisar till:

https://ibb.co/gdJPfyv

Martin ska väl vara IM då.
Citera
2023-08-14, 16:00
Medlem
csvenss avatar
Citat:
I klippet går han på höger sida (men inte ytterkanten). När han kommer till pelaren klipper de.
Man ser inte hur han tar sig fram till OP.

Eller missar jag något?

Nejdå, du missar inte något. Det är jag som är för petnoga bara. I TV så tittar han bara på klockan före affischpelaren och har inte sneddat in före övergångsstället (i höjd med Dekorimaingånen) i alla fall.

I Hovrätten så hör han skotten och sen ställer han sig vid Götabankens upplysta fönster och kollar klockan. Spelar egentligen ingen roll för mig, eftersom jag inte det minsta tror på klocktittandet.

Ja, det är precis det avsnittet och det är IM som är Martin. Jag har boken via Storytel så sidnumret stämmer kanske inte med en köpt bok. Historien är nära den SE levererar onekligen.
Citera
2023-08-14, 16:12
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Nejdå, du missar inte något. Det är jag som är för petnoga bara. I TV så tittar han bara på klockan före affischpelaren och har inte sneddat in före övergångsstället (i höjd med Dekorimaingånen) i alla fall.

I Hovrätten så hör han skotten och sen ställer han sig vid Götabankens upplysta fönster och kollar klockan. Spelar egentligen ingen roll för mig, eftersom jag inte det minsta tror på klocktittandet.

Ja, det är precis det avsnittet och det är IM som är Martin. Jag har boken via Storytel så sidnumret stämmer kanske inte med en köpt bok. Historien är nära den SE levererar onekligen.

Ja, det är nära. Men Engströms variant är ju oerhört detaljerad.
Vem pratar ens så?!

Skulle du fråga 100 personer samma fråga skulle 99 troligtvis svara. "Jag gick på gatan. Jag hörde en smäll. Jag kom fram".

Men inte Engström.

För honom är det viktigt att berätta att han gick på yttersidan. Att precis vid annonspelaren sneddar han till banken och går sedan på insidan sista biten.

Varför berättar man detta?
Citera
2023-08-14, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Räknar med att den är fel ??

Nää han vill ha en tid att kunna förhålla sig till om han behöver ljuga...

Nu höll han dessutom på att få en tid som gett honom alibi skrev jag ...Så det är RBs förtjänst att det blev korrigerad..

Du har nog sagt 5 gånger att som GM så behöver han inte tiden för han vet att han har stämplat ut I tid...

Fast han ska ju spela vittne och behöver ju tiden för att lägga upp en story bakom tiden...

Han minns alltså inte riktigt vad stämpeluret är varken som vittne eller GM ...

Men som GM säga att han går rakt ut efter att bara sagt hej då till nattpersonalen är ju värdelöst. Hade han varit GM skulle det ju vara ett ypperligt tillfälle att säga att han stod och pratade ett par minuter. HO säger ju det också.
Citera
2023-08-14, 17:19
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ja, det är nära. Men Engströms variant är ju oerhört detaljerad.
Vem pratar ens så?!

Skulle du fråga 100 personer samma fråga skulle 99 troligtvis svara. "Jag gick på gatan. Jag hörde en smäll. Jag kom fram".

Men inte Engström.

För honom är det viktigt att berätta att han gick på yttersidan. Att precis vid annonspelaren sneddar han till banken och går sedan på insidan sista biten.

Varför berättar man detta?

Ja, jag önskar inget hellre än att jag kunde svara på dina frågor. 🙂 Jag skulle inte själv smycka ut med en massa ovidkommande detaljer som han gjorde, men vi är alla olika kanske, jag vet inte. En mycket kufisk man i mitt tycke.
Citera
2023-08-14, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Eftersom Christer Pettersson häktades 16 december 1988 så antar jag att Nicola Fauzzis vittnesmål inte var officiellt 1986.
Han pratar inte 1986 någonting om att han går utmed streckstenskanten?
Citera
2023-08-14, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barkarrow
Men som GM säga att han går rakt ut efter att bara sagt hej då till nattpersonalen är ju värdelöst. Hade han varit GM skulle det ju vara ett ypperligt tillfälle att säga att han stod och pratade ett par minuter. HO säger ju det också.

HO säger det 3mån senare så om Engström är GM så vet han att samtalet varit kort...
Citera
2023-08-14, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det är en bra fråga, när lämnade han Skandia sista gången. Det finns säkert något förslag från väktarna om det, men det är ju rätt osäkra uppgifter. Det gick tydligen en buss 691 från Odenplan till Täby kl. 00:10, och om man antar att han tänkte ta den bussen så går det ju att räkna ut ungefär när han behöver ha lämnat Skandia för att hinna med den.

Sedan om det nu var han som råkade på Wessléns taxi i korsningen Sveavägen/Rådmansgatan kl. 23:50 så går det ju att beräkna mer exakt: Tar det t.ex. fem minuter (ren gissning här) att gå från Skandia till den här korsningen så bör han alltså ha lämnat Skandia ungefär 23:45.
Larmlistorna kan ge stöd också. Man ser när Ho börjar jobba.
Citera
2023-08-14, 18:25
Medlem
Här följer då återigen de saker som Stig Engström säger sig ha observerat och gjort vid mordplatsen som han senare återgivit vid tidpunkter då dessa saker inte kan ha varit kända för Olof Palmes mördare.
Herrar Dalulven och Rust-Lee har lovat att försöka slå hål på detta för hypotes Stig Engström förödande material.
Jag vill utvidga utmaningen till att gälla varje individ som fortfarande tror att Stig Engström mördade Olof Palme.
Listan består av tolv punkter i detta skede.

1.Konstgjord andning på Olof Palme utfördes.Detta återgivit i samtal med väktarna inne på Skandia strax efter mordet.

2.Det vällde fram blod ur Palmes mun.Detta uppges i samma samtal som ovan.

3.Polisen var brysk emot Lisbeth Palme.Samma samtal som ovan

4.Två undersköterskor samt en taxichaufför på mordplatsen.Uppgivet i samtal med hustrun natten till 1 Mars 1986.

5.Lisbeth har sprungit ut i gatan.Samtal med Skandianställd förmiddagen 1 Mars 1986.

6.Hjärtmassage utfördes på Palme.Intervju SvD 1 Mars 1986.

7.Lisbeth Palme pekade in mot gränden.Intervju SvD 1 Mars 1986.

8.Man stod vid vit taxibil.Förhör 11 Mars 1986.

9.Palme lades i framstupa sidoläge.Samtal med väktare strax efter mordet plus samtal med Skandiaanställd förmiddagen 1 Mars 1986.

10.Det dröjde innan Palmes identitet blev känd.Samtal med väktarna strax efter mordet plus samtal med Skandiapersonal 1 Mars 1986.

11.Kvinnlig Polis tidigt på plats.Förhör 25 April 1986.

12.Poliser sprang in i gränden.Lunchtid dagen efter mordet.

Alla ovanstående saker överensstämmer med andra vittnesmål från brottsplatsen och inget av detta kan ha varit känt för gärningsmannen utifrån de tidpunkter när Engström uppger dessa olika uppgifter.

Motargumentation emot detta efterfrågas således,för det är som så att om ingen kan "slå hål" på en förkrossande majoritet av punkterna ovan så innebär detta per naturlig definition att Stig Engström omöjligen kan vara identisk med Olof Palmes gärningsman.

Jag önskar lycka till med detta.Hittills så har ingen lyckats ens komma i närheten.Inte Thomas P,inte Lars L,Inte Krister P och inte heller Hans M eller för den delen Filter Göransson.

Give it your best shot.

(Denna post kommer senare att kompletteras med saker som Engström uppgivit som stämmer men som inte kan användas som bevis för dennes oskuld)
Citera
2023-08-14, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Han pratar inte 1986 någonting om att han går utmed streckstenskanten?

Vittnesmål Nicola Fauzzi

https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/VITTNESF%C3%96RH%C3%96R-Nicola-Fauzzi.pdf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in