Citat:
Ursprungligen postat av
timeisbackwards
Vad missar jag här? Ok att öppna kontorslandskap inte var riktigt lika hippa 1986 som idag men inte var man väl inlåst med lås och bom i sitt privata kontorsrum? Fanns det möjligtvis kaffebryggare och soffhörna i Skandiahuset? Gemensamma utrymmen? Fönster i dessa? Skandiamannen var som jag uppfattat det ensam kvar i hela huset, förutom väktarna då som rimligtvis satt nere i repan...
SE hade eget kontor som dessutom gick att låsa. Framgår av förhören med väktarna och säkerhetsansvarige på Skandia. Det är klart att han eventuellt har kunnat röra sig fritt i huset på kvällen, men två saker:
För det första gick väktarna ronder i huset så helt riskfritt är det inte.
För det andra så finns det inga fönster norrut i Skandiahuset. I bästa fall är det möjligt att ha uppsikt över korsningen Sveavägen/Adolf Fredrik Kyrkogata från de nordligaste fönstret ut mot Sveavägen. Men då ska SE från det att han ser LOP korsa Sveavägen ha gått ner till receptionen, stämplat ut, snackat med vakten, allt medan LOP promenerar ett halvt kvarter. Jag får inte ihop det tidsmässigt.
TILLÄGG: Ser att det faktiskt finns någon slags kungsbalkong mot Sveavägen på våning 6. Kanske att det är möjligt att spana norrut på Sveavägen därifrån. Å andra sidan förutsätter det att SE visste att LOP skulle promenera söderut. Och om han i så fall har bestämt sig på förhand för att mörda Palme, varför vänta på sitt kontor och inte ute på gatan? För att få ett alibi som ändå inte är vattentätt? Det är ett onödigt krångligt upplägg som väcker fler frågor än det svarar på.
Citat:
Ursprungligen postat av
timeisbackwards
ETA: sen att SE har ett kontorsrum med utsikt nästan - om inte helt - ner mot flyktvägen som mördaren tog torde väl vara något som talar emot honom. Givet att man i regel föredrar att fly via en väg som man känner till i detalj...
Ser inte hur det spelar någon roll egentligen. Ute på gatan är det ju andra saker som dikterar lämpligast flyktväg, inte huruvida du har utsikt åt det ena eller andra hållet. Oavsett så borde han ha haft extremt bra lokalkännedom eftersom han har jobbat där han jobbat.