2012-08-24, 08:38
Medlem
ormbitens avatar
Ja, Alla bolag på börsen lever väl egentligen under någon form av förhoppning?
Oavsett om det är något litet oljebolag eller om det är självaste SKF eller VOLVO eller någon annan stor gammal aktör så finns det ju alltid en "förhoppning" om vad som ska hända...

.
Citera
2012-08-24, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Det var en metafor för hur den eviga predikan om att ge sjutton i förhoppningsbolag, kanske kan rädda några få även om majoriteten går förlorad. Poängen var att om några förmögenheter kan räddas, är det värt besväret.

Damen i artikeln gör två kardinalfel: 1) Hon var ej påläst om bolaget 2) Hon försöker timea marknaden.

Det som sker bland 95 % av småspararna är att de hoppar på utan ha en aning om verksamheten, dess risker och möjligheter. De kan inget, vet inget och vill inget veta heller. Så fort man börjar sätta sig in i sådana här verksamheter, förstår man hur litet man vet i frågan. Det är nästan nödvändigt att vara insatt i branschen (och nej då räknas inte Afrikastudier på Su på 30 hp in). Ledningen kan ha hyfsad koll, men även de möts av branschens utmaningar. Att borra efter olja i Somalia är enligt min personliga åsikt lika säkert som att liksom Bruce Willis i filmen Die hard gå runt i Harlem med en skylt där det står: "I hate niggers". Det våras för trubbel med andra ord.

Investering är som bäst när den är enkel. Kan affärsidén förklaras för ett barn? Ja, det är möjligt att förklara Africa Oils verksamhet, men då måste du förklara bort bilder på barn med uppsvullna magar med flugor i ögonen, stympningsoffer och dylikt som barnet sett på TV. Slutsats: Africa Oils verksamhet kan man inte förklaras för ett barn. Skämt åsido, dess risker är för svåra att få överblick över, låt vara ens kvantifiera. Det kan hända saker i omvärlden även för mer etablerade bolag. Konkurrens kan hårdna, säljinsatser kan visa sig vara förgäves, men poängen är följande: Det är risker som i bra bolag är små och som man kan vara villig att acceptera. Att Africa Oil, som aldrig tjänat en spänn ska klampa in och tälja guld med smörkniv är naivt att tro.

Jag äger förhoppningsbolag i den bemärkelsen att jag hoppas att alla mina bolag, vilka alltid varit lönsamma, fortsätter att vara det.

En sak är vi överens om iaf, de som bränner sig allra värst av förhoppningsbolag är de som går in utan kunskap. Men då får man också skylla sig själv, skriver man av sin bänkkamrat bara för att man inte har läst på själv så tar man en stor risk för att ha fel.

Haha, självklart behöver man inte gå in på fattigdomen i Afrika för att förklara om ett oljebolag för ett barn. Det är som att man behöver gå in på kineserna som sitter i fabriker 16 timmar om dagen för att förklara vart en leksak kommer ifrån.

Slutpoängen är: Risker finns i alla bolag, förhoppningsbolag kan vara grymma investeringar trots sin betydligt högre risk. Gå in i bolag för att ni själva har läst på om bolaget och har förtroende för bolaget, inte för att någon finnig FB:are har tipsat om ett grymt bolag med 300% avkastning inom 1 månad.
Citera
2012-08-24, 17:16
Medlem
Phillemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Ja, Alla bolag på börsen lever väl egentligen under någon form av förhoppning?
Oavsett om det är något litet oljebolag eller om det är självaste SKF eller VOLVO eller någon annan stor gammal aktör så finns det ju alltid en "förhoppning" om vad som ska hända...

.
Absolut inte, det är jävligt stor skillnad på ett bolag vars aktiekurs är beroende på att dess nästa borr träffar olja och på typ Axfood vars enda "förhoppning" är någon procents tillväxt, mat kommer vi alltid behöva och dom är bäst på det dom gör
Citera
2012-08-24, 23:25
Medlem
Hoppet är det sista som lämnar människan, på vissa aktier kan det faktiskt stämma rätt ba!
Citera
2012-08-25, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
En lösning är ju att ha "allt" sålänge man tror på fortsatt tillväxt.

Men det låter ju inte tillräckligt kul eller kan bli en riktig fullträff.

Tillväxt? Tillväxt är inte alltid bra, något många företag sätter lite för stor tilltro till. Det är vinst som är det viktiga. Bättre med en liten vinst än med en stor förlust (passande i denna tråd.).

Jag skulle snarare säga, så länge man tror att företaget har en bra framtid så kan man vara kvar i aktien. Men det gäller ju både vanliga aktier så som förhoppningsaktier.
Citera
2012-08-25, 12:10
Medlem
Citat:
Det är en vanlig missuppfattning att man ska vara beredd att förlora allt när äger bolag. Tror du Bill Gates, Buffett, Kamprad eller någon annan som har en stor del av förmögenheten i ett bolag tänker att de ska förlora allt när som helst?

Du har rätt i att man ska vara medveten om riskerna, är småsparare det generellt? Svar: Nej. De söker spänning i vardagen. Vid Roulette vet du att du har åtminstone 48 % chans att vinna om du spelar på svart. Spelar du på förhoppningsbolag har du ingen aning om sannolikheten, eller hur den ska kvantifieras. Småspararna läser tips på forum och går in utan research. Detta beteende kan skönjas bland såväl förhoppningsbolag som hos mogna bolag, det är lika fel i bägge fall. Skillnaden är att den småsparare som går in i Atlas Copco garanterat inte kommer att se bolaget konka. I de större bolagen behöver man generellt sett inte vara lika påläst, med vissa undantag.

Jaså? Se på, Enron = Konkurrs, Worldcom = konkurrs. Onoff gick nyss i konkurrs, Nokia, Eniro har förlorat i princip all sitt värde, även om de studsar upp lite just nu. Det finns inga garantier, och även om det inte händer ofta att företag som H&M går i konkurrs, så är det inte alls orealistiskt att de går ner med säg 50% på några år, och räcker inte det?

Rewarden är väl dock betydligt sämre vid roulette, plus att har du förlorat en gång så får du ingen andra chans. Med säg oljeprospekteringsbolag så har du fortfarande chansen även om de borrar torrt på första brunnen. Det finns massvis med exitmöjligheter påvägen om du tycker det börja se dåligt ut.
Citera
2012-08-25, 12:53
Medlem
c^2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemligemiljonaren
Jaså? Se på, Enron = Konkurrs, Worldcom = konkurrs. Onoff gick nyss i konkurrs, Nokia, Eniro har förlorat i princip all sitt värde, även om de studsar upp lite just nu. Det finns inga garantier, och även om det inte händer ofta att företag som H&M går i konkurrs, så är det inte alls orealistiskt att de går ner med säg 50% på några år, och räcker inte det?

Rewarden är väl dock betydligt sämre vid roulette, plus att har du förlorat en gång så får du ingen andra chans. Med säg oljeprospekteringsbolag så har du fortfarande chansen även om de borrar torrt på första brunnen. Det finns massvis med exitmöjligheter påvägen om du tycker det börja se dåligt ut.

Beror helt klart av vilken anledning aktien går ner 50%. Är det en finanskris alá -08 så är det ju bara ett enormt köpläge, och med största sannolikheten är den situation likt denna som inträffar då H&M går ner mycket.

Sen har vi alternativet där H&M haft sina glansdagar och är på väg ner i graven, då är det bara rädda det som räddas kan. Detta håller jag dock som ganska osannolikt dom närmsta 10 åren.
Citera
2012-08-25, 13:02
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemligemiljonaren

Att hela redovisningen är fiffel är svårt att skydda sig mot, även om det torde vara ytterst osannolikt att det sker, särskilt när Enron inträffat, som skakat om hela företagsvärlden. Onoff var inte börsnoterat och ett bolag som gått med förlust efter förlust många av de senaste åren. Eniro hade skakig balansräkning, mördande konkurrens inom on-line och en lönsam katalogdel som bit för bit fasas ut. Det var bäddat för katastrof. Nokia är ett högteknologiskt bolag och konsumenternas beteende skiftade fort, vilket det kommer att fortsätta göra. Det är en bransch där man ständigt måste springa fortare än övriga spelare.

Det du säger om att bra bolags aktiekurser kan sjunka 50 % kan bero på två saker. Antingen köper man för dyrt, eller så är Mr. Market deprimerad. I det förra fallet ska man när man gör sin analys fokusera dels på värde, dels på pris, vad man betalar för ett företag med ett visst inneboende värde. I det senare fallet är det tacksamt läge därför att då har risken minskat, eftersom skillnaden mellan fundamentalt värde och aktiekurs är hög. Då är det bara att köpa på, på sikt blir det en fin affär.

Massvis med exitmöjligheter håller jag inte med om. Diamyd gick väl ner 80 % när deras studie inte bar frukt. Om du är inne i ett oljebolag är det inte troligt att du säljer direkt när det borrar torrt och om det borrar torrt kommer marknaden (i detta fall rabiata och haussande småsparare på obskyra forum) att ha justerat aktiepriset efter detta gupp på vägen. Exitmöjligheter finns, men då kommer kursen att stadigt ha sjunkit. Det är ingen som vill köpa redan använda trisslotter till samma pris som nya. Har man borrat torrt är potentialen där borta.
Citera
2012-08-27, 13:11
Medlem
Det är en jävla skillnad på förhoppningsbolag och förhoppningsbolag.
Jag köpte Africa Oil ett par månader innan dem kom upp på Svenska börsen. Jag tittade på värderingen på bolaget, på vilka marker dem hade, hur politiska läget såg ut där (och i närheten) och fann till slut ut att jag var såg en bra risk vs. reward ratio.
Jag köpte, och har bara sålt sedan dess.

Africa Oil är hittills det enda förhoppningsbolag som jag hittat tillräckligt bra premie på för att bli intresserad av att köpa. (Jag hade Horn i portföljen efter förra kraschen ner till ~0,90 i Maj för att sedan sälja i Juli, endast pga. onödigt stor nedåtrekyl i Maj när marknaden sket på sig)

Alla förhoppningsbolag är inte Framfab (även om Africa Oil i vissa fall kan dela vissa drag).
I dagsläget står Africa Oil för 5% av min portfölj och jag har plockat ut min initiella investering mer än 1 gång.
Jag vill inte skryta eller så. Men alla förhoppningsbolag är inte som roulette. Det handlar om hur stor potential är värd att riskera en viss summa pengar för.
Precis som i poker. It's all math .
Citera
2012-08-27, 16:08
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prisonsex
Jag tittade på värderingen på bolaget, på vilka marker dem hade, hur politiska läget såg ut där (och i närheten) och fann till slut ut att jag var såg en bra risk vs. reward ratio.
Jag köpte, och har bara sålt sedan dess.

Africa Oil är hittills det enda förhoppningsbolag som jag hittat tillräckligt bra premie på för att bli intresserad av att köpa. (Jag hade Horn i portföljen efter förra kraschen ner till ~0,90 i Maj för att sedan sälja i Juli, endast pga. onödigt stor nedåtrekyl i Maj när marknaden sket på sig)

Men alla förhoppningsbolag är inte som roulette. Det handlar om hur stor potential är värd att riskera en viss summa pengar för.
Precis som i poker. It's all math .

Ute i ett fruset land, bland skogar och hav, finns en koloni av nyfrälsta. Dessa individer läser på mer än genomsnittet (betydligt mer), mejlar VD och ledning oftare, delar med sig av sina analyser oftare än andra och vid det har laget vet du säkert vilka jag talar om. Just det, genomsnittliga småspararen i Africa Oil. Varför skulle du, utan lokalkännedom eller koll på riskerna med oljeborrning i Somalia och andra "stabila länder" kunna få en edge gentemot dessa individer? Hur ska du kunna se klart genom vindrutan och värdera bolaget på ett rättvisande sätt? Vindrutan är ganska dimmig när det gäller Africa Oil. Problemet är att, oavsett hur sofistikerade uträkningar forumskribenter på placera.nu än skriver, oavsett hur många hundratals sidor man läser om politiska risker i Somalia, kommer du att ha mycket sämre koll på bolaget än på valfritt bolag som verkar i mer stabila regioner.

Det är oftast småsparare som vill rättfärdiga att gå in i förhoppningsbolag som säger att risk/reward ser intressant ut. Sanningen är att det uttalandet är naivt då varken risk eller reward är givna i ekvationen i fallet Africa Oil. Det är betydligt bättre att köpa bra bolag, vilket minimerar nedsidan, samtidigt som uppsidan blir stor om man köper tillräckligt billigt.
Citera
2012-08-27, 20:10
Medlem
Citat:
Ute i ett fruset land, bland skogar och hav, finns en koloni av nyfrälsta. Dessa individer läser på mer än genomsnittet (betydligt mer), mejlar VD och ledning oftare, delar med sig av sina analyser oftare än andra och vid det har laget vet du säkert vilka jag talar om. Just det, genomsnittliga småspararen i Africa Oil. Varför skulle du, utan lokalkännedom eller koll på riskerna med oljeborrning i Somalia och andra "stabila länder" kunna få en edge gentemot dessa individer? Hur ska du kunna se klart genom vindrutan och värdera bolaget på ett rättvisande sätt? Vindrutan är ganska dimmig när det gäller Africa Oil. Problemet är att, oavsett hur sofistikerade uträkningar forumskribenter på placera.nu än skriver, oavsett hur många hundratals sidor man läser om politiska risker i Somalia, kommer du att ha mycket sämre koll på bolaget än på valfritt bolag som verkar i mer stabila regioner.

Det är oftast småsparare som vill rättfärdiga att gå in i förhoppningsbolag som säger att risk/reward ser intressant ut. Sanningen är att det uttalandet är naivt då varken risk eller reward är givna i ekvationen i fallet Africa Oil. Det är betydligt bättre att köpa bra bolag, vilket minimerar nedsidan, samtidigt som uppsidan blir stor om man köper tillräckligt billigt.

Jag tyckte risk/reward var grym när jag köpte, skulle inte gå in på dagens nivåer.
När jag köpte såg kassan bra ut, dem hade råd med flera borrningar och det krävdes väldigt lite för en raket från dåtidens nivåer oavsett politiskt läge. Lägg till en erfaren ledning samt lundinfamiljen bakom och det blir lätt att rättfärdiga en mindre summa.
Jag har ridit en våg på både spekulation från småsparare samt fundamenta som gjort detta till ett faktiskt intressant case.
Men som sagt, 7kr var en bra risk/reward.

Problemet med många förhoppningsbolag är att många Svenssons köper in sig för dyrt, för sent och för mycket när dem inte har en aning om någonting annat än rubrikerna på DI.se.
Citera
2012-08-27, 22:16
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prisonsex
Problemet med många förhoppningsbolag är att många Svenssons köper in sig för dyrt, för sent och för mycket

Om de inte gjorde detta så skulle ju inte du ha någon att sälja till.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in