2012-08-22, 08:20
Medlem
enligt aftonbladet finns det lokala förmågor som terroriserar somalier i Forserum, nu har 100 av 150 somalier flytt från samhället, detta enligt aftonbladet
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15291152.ab
vad vet vi om dessa förmågor???
Citera
2012-08-22, 08:32
Medlem
MedelLagoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skattefult
enligt aftonbladet finns det lokala förmågor som terroriserar somalier i Forserum, nu har 100 av 150 somalier flytt från samhället, detta enligt aftonbladet
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15291152.ab
vad vet vi om dessa förmågor???
Utan att veta vem de är så börjar man först instinktivt att fundera på vad de förtjänar för valör på medaljer/belöningar. Men tänker man ett steg längre så uppenbarar sig möjligheten att det är de gamla vanliga rasisterna härstammande från mellanöstern som är i farten igen. Men är det inte som vanligt svart skräp som flyttar sten så kan man bara hylla deras handlingskraft.
Citera
2012-08-22, 08:53
Medlem
BigIvars avatar
Min utgångspunkt är att man ska vara hygglig mot sina medmänniskor, även om det handlar om ett knippe ovälkomna "skinnies". Jag kan därför inte riktigt förmå mig att hylla de figurer som har burit sig illa åt mot flyktingarna i Foresum.

Men... Den här händelsen visar återigen att man inte utan problem kan placera 160 somalier i ett litet samhälle med sisådär 2000 invånare. Den här gången var det inte de bofasta svenskarna och de lokala näringsidkarna som drog det korta strået. Detta måste vara helt unikt.
Citera
2012-08-22, 08:58
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigIvar
Min utgångspunkt är att man ska vara hygglig mot sina medmänniskor, även om det handlar om ett knippe ovälkomna "skinnies". Jag kan därför inte riktigt förmå mig att hylla de figurer som har burit sig illa åt mot flyktingarna i Foresum.

Men... Den här händelsen visar återigen att man inte utan problem kan placera 160 somalier i ett litet samhälle med sisådär 2000 invånare. Den här gången var det inte de bofasta svenskarna och de lokala näringsidkarna som drog det korta strået. Detta måste vara helt unikt.

Det är anmärkningsvärt mycket, man flyttade somalier motsvarande 8% av invånarna till en by och tror att den nya minoriteten islamister skulle integreras i den befintliga landsbygdsmiljön.

Fantastisk initiativ som förstås var dömt att misslyckas.
Citera
2012-08-22, 09:10
Bannlyst
Finns en hel del information i den andra tråden.
Citera
2012-08-22, 11:29
Medlem
skalman1973s avatar
De som är vanligast när det kommer till att trakassera somalier är faktiskt andra invandrare företrädesvis från mellanöstern ( Även jag har sett somalier springa gatlopp )
Citera
2012-08-22, 12:54
Medlem
woords avatar
Kan det vara en repris på tattarkravallerna som ägde rum i Jönköping 1948?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Tattarkravallerna_i_Jönköping
Citera
HusvagnSvenssons avatar

Moderatormeddelande

Postat av HusvagnSvensson 2012-08-22, 13:01
Moderator
Det finns en tråd i I&i som passar utmärkt att diskutera mer generella aspekter i. Den här tråden är till för att diskutera brottet och de eventuella brottslingarna. Tänk på det innan du postar. Oneliners kan komma att raderas direkt som OT och ge dig en varning. //Mod
2012-08-22, 22:23
Medlem
senhackarens avatar
Det är nog säktert bondraggare, dem är ju kända för sin avsky mot andra folk som inte är vita eller saknar germansk påbrå. Bondrasseraggarna kan hållas med sitt mekande av gamla rostiga bilar och epatraktorer. Och drick sitt jävla mäsk. Jag har hört att det väller av såna där.
Citera
2012-08-22, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av senhackaren
Det är nog säktert bondraggare, dem är ju kända för sin avsky mot andra folk som inte är vita eller saknar germansk påbrå. Bondrasseraggarna kan hållas med sitt mekande av gamla rostiga bilar och epatraktorer. Och drick sitt jävla mäsk. Jag har hört att det väller av såna där.

Det är vanliga grabbar som är irriterade. Dels pga chock över extrem förändring när så många somalier kommit på en gång och dels för att en somalie gick runt och mordhotade flera svenskar och sen försökte råna en mack. Dåden sker på helgerna = fylla. Fylla= ökad aggression/minskat omdöme.
Citera
2012-08-22, 23:40
Medlem
MedelLagoms avatar
Det har kommit in 3 anmälningar till polisen varav inga gått vidare ännu då det inte finns vittnen eller bevis. Det enda som finns är "offrens" (somaliernas) vittnesuppgifter. Vad media inte nämner är att det är somaliernas flickebarn som inte vågar gå till skolan, deras pojkar går som vanligt till skolan. Nästan alla föräldrarna är utan arbete. Om de anser skolan vara viktig så kan de väl följa flickebarnen dit? Jag tycker det luktar påhittade anklagelser för att somalierna inte vill att deras muslimska flickor ska gå i en skola tillsammans med pojkar.
Citera
2012-08-23, 06:03
Medlem
Exaktes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lustgas2
Låt oss göra en enkel kalkulation:

- En somaliefamilj riskerar att dö pga inbördeskrig och dylikt, men de väljer att avböja att räddas
för att de har hört att i vissa kommuner i Sverige så blir de trakasserade?
Oddsen säger annorlunda...

Jag är ganska säker på att de har blivit trakasserade och diskriminerade. Frågan är om inte det finns ett bättre verktyg för invandringsfientliga att lösa det mer diplomatiskt som exempelvis att gå ut & vänligt demonstrera?

Det tror jag inte. Det må vara civiliserat, men på vilket sätt tror du att det skulle hjälpa? De skulle enbart fördömas och bli utpekade som rasister utan att någon ändring skulle ske. När har det någonsin fungerat för invandringsfientliga personer att demonstrera vänligt?
Nu verkar det ju dessutom som att det har varit effektivt med trakasserier i det här fallet då många somalier har flyttat. Tvärtom mot vad vi upplevt i andra byar så verkar dessa bybors metoder faktiskt fungera!

Citat:
Ursprungligen postat av N00bhunter
Din mening är oläslig för en normal somalier..
Börja alltid med STORT bokstav när du påbörjar en NY mening. Sen vet jag inte om du verkligen är värdig att kallas en normal svenne, med tanke på din ojämna skrivstil.

En 'normal somalier' kan inte läsa någon mening överhuvudtaget, oavsett om den är skriven korrekt eller inte. 60% av den vuxna befolkningen är nämligen analfabeter.

När det handlar om vilka gärningsmän som som begått dessa brott så ligger det säkerligen mycket sanning i att de av många skulle klassas som WT. Det är dock inte alltid något att skämmas för. Vi så kallade akademiker kanske skulle må bra av att också ta tag i saker och ting på WT-maner ibland, i stället för att tro att vi gör någon skillnad med våra röster och 'vänliga demonstrationer'
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in