2012-08-22, 01:11
Medlem
Hej, jag har ett projekt!

Jag har alltid känt att min engelska är lite bristfällig, jag kan oftast hänga med i vardagliga situationer i TV-serier och filmer som inte har den mest komplicerade handlingen. Men jag har svårare att själv prata och framförallt skriva på engelska. Framförallt när det är av lite mer fin stil.
Skulle t ex aldrig kunna skriva en uppsats på engelska eller argumentera politiskt och liknande. Väääldigt långt därifrån.

Detta skulle jag vilja ändra på och har satt upp ett mål att jag våren 2013 ska ha förbättrat min engelska avsevärt. Jag vill kunna bli så bra att jag skulle kunna prata närmast helt fritt utan att behöva tänka innan nästan varenda ord ord och jag vill kunna diskutera politiskt och liknande.
Nu då tillsist till frågan: hur ska detta gå till?

Jag har många gånger hört tipset att titta på film/serier utan text och gör det en hel del. Tycker iofs att det gjort mig bättre på att förstå Engelskan men inte förbättrat min egen talan/skrivande.
Jag har helt klart väldigt mycket lättare att förstå än att själv kunna utrycka mig.

Så vad har ni för råd? Hur hade ni gjort?

Kan nämna att jag inte har tid att gå Engelskakurser på komvux och liknande för närvarande heller ingen utlandsresa. Någon bra sida som lär en på ett bra sätt?

Alla idéer mottages tacksamt!
Citera
2012-08-22, 01:33
Medlem
FatCharlies avatar
1. Se filmer/serier på engelska utan text.
2. Läs böcker på engelska.
3. Se till att skriva upp och kolla upp ord eller formuleringar du inte känner igen.

Största delen av mitt engelska vokabulär har kommit ifrån att läsa Pratchett och Gaiman, def. Om fantasy inte är din grej, hitta en genre du gillar.
Citera
2012-08-22, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tazchaos
Hej, jag har ett projekt!

Jag har alltid känt att min engelska är lite bristfällig, jag kan oftast hänga med i vardagliga situationer i TV-serier och filmer som inte har den mest komplicerade handlingen. Men jag har svårare att själv prata och framförallt skriva på engelska. Framförallt när det är av lite mer fin stil.
Skulle t ex aldrig kunna skriva en uppsats på engelska eller argumentera politiskt och liknande. Väääldigt långt därifrån.

Detta skulle jag vilja ändra på och har satt upp ett mål att jag våren 2013 ska ha förbättrat min engelska avsevärt. Jag vill kunna bli så bra att jag skulle kunna prata närmast helt fritt utan att behöva tänka innan nästan varenda ord ord och jag vill kunna diskutera politiskt och liknande.
Nu då tillsist till frågan: hur ska detta gå till?

Jag har många gånger hört tipset att titta på film/serier utan text och gör det en hel del. Tycker iofs att det gjort mig bättre på att förstå Engelskan men inte förbättrat min egen talan/skrivande.
Jag har helt klart väldigt mycket lättare att förstå än att själv kunna utrycka mig.

Så vad har ni för råd? Hur hade ni gjort?

Kan nämna att jag inte har tid att gå Engelskakurser på komvux och liknande för närvarande heller ingen utlandsresa. Någon bra sida som lär en på ett bra sätt?

Alla idéer mottages tacksamt!
Jag har både hört och tror att det är bättre att kolla med engelsk text istället för helt utan.

Imponerad, hoppas du lyckas, känner det samma själv.

Lycka till! Hoppas på att få en uppdatering om hur det går i tråden senare!? Skulle vara intressant.
Citera
2012-08-22, 01:46
Medlem
benkebengts avatar
Läs böcker på engelska, så ofta du kan.

Skriv dagbok så ofta du kan, minst en A4-sida som du får försöka rätta på något sätt.

Tanka ner eller köp ett Camebridge eller Oxford dictionary, skitbra för att kolla upp synonymer, få en större vokabulär och lära sig hur man kan använda samma ord i olika sammanhang t.e.x.

Skaffa vänner som har engelska som modersmål som du kan prata med =)
Citera
2012-08-22, 01:55
Medlem
SamsonZs avatar
Med vilja och entusiasm kommer man långt och din inställning tycks vara den rätta

Det handlar klart också om hur mycket tid du är beredd att avsätta. Till syvende och sist också om talang och fallenhet för språk.

Att det är svårare att producera engelska (dvs. aktivt tala och skriva) än att ta emot/förstå, är nog den gängse uppfattningen, så där är du på intet sätt originell.

Börja med att testa dig själv. Vissa av uppgifterna för gymnasiets EnA/5 och EnB/6 är någorlunda avancerade:
http://www.nafs.gu.se/prov_engelska/exempel_provuppgifter/

Förena gärna nytta med nöje genom att gå med i något nätforum där dina specialintressen avhandlas. Själv är jag oerhört musikintresserad och är medlem av flera engelskspråkiga musikforum där jag läser och skriver dagligdags.

Lyssna gärna på BBC radio online. Finns många högkvalitativa talprogram att tillgå på deras hemsida/hemsidor - BBC har flera olika stationer med olika inriktningar.

Nota bene att du inte är den första som ställt dessa frågor. Backtracka gärna lite, så finner du fler tips i andra trådar.

Jobba på, no pain no gain!
Senast redigerad av SamsonZ 2012-08-22 kl. 01:59.
Citera
2012-08-22, 05:14
Medlem
FatCharlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av malkia
Jag har både hört och tror att det är bättre att kolla med engelsk text istället för helt utan.

Imponerad, hoppas du lyckas, känner det samma själv.

Lycka till! Hoppas på att få en uppdatering om hur det går i tråden senare!? Skulle vara intressant.
Ja och nej. Om du läser så kommer du fokusera mindre på vad folk säger och bara läsa. Ja det kommer förbättra din engelska per se, men att inte ha någon text alls gör att du aktivt måste lyssna och lära dig ett korrekt uttal och då ser man även direkt på tv:n och ser i vilka sammanhang olika uttryck används. Det kan man missa om man inte är van vid att läsa snabbt på engelska
Citera
2012-08-22, 08:23
Medlem
Pontrs avatar
Läs högt för dig själv en engelsk text! Försök också träna in en ny dialekt genom att studera den och träna på att tala den. Du kan låta som en Britt eller Hillbilly bara du tränar på så ofta du kan.

Jag är den sortens kille som har gjort ovanstående saker, och vad jag själv sa i tidigare mening, och det har gått väldigt bra! Lärarna fick leta upp ett lexikon när de läste mina texter, och jag hade då MVG i betyg på gymnasiet.

Är viljan att lära sig stark så kommer du nog att klara det med hjälpen vi har gett.
Senast redigerad av Pontr 2012-08-22 kl. 08:25.
Citera
2012-08-26, 21:06
Medlem
Tack för tipsen. Bra saker!

Jag uppdaterar gärna hur det går senare när jag satt igång med projektet vilket jag tänker göra nästa vecka när vardagen drar igång.

En sista grej jag undrar innan dess är det här med hur man på bästa sätt kan memorera det man faktiskt lär sig.
Jag har en tendens att glömma bort saker lika fort som jag lär mig det när det gäller ord.
Hur pluggar man på effektivaste sätt in saker så att dom faktiskt stannar där också?
Har ni några tips?
Citera
2012-08-26, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tazchaos
Tack för tipsen. Bra saker!

Jag uppdaterar gärna hur det går senare när jag satt igång med projektet vilket jag tänker göra nästa vecka när vardagen drar igång.

En sista grej jag undrar innan dess är det här med hur man på bästa sätt kan memorera det man faktiskt lär sig.
Jag har en tendens att glömma bort saker lika fort som jag lär mig det när det gäller ord.
Hur pluggar man på effektivaste sätt in saker så att dom faktiskt stannar där också?
Har ni några tips?
Lär in orden i ett sammanhang. Arbeta med dem på flera sätt: visuellt, auditivt, kinestetiskt ...
Citera
2012-08-26, 21:53
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av In-Fredel
Lär in orden i ett sammanhang. Arbeta med dem på flera sätt: visuellt, auditivt, kinestetiskt ...

Se, hör och upplev!
Citera
2012-08-27, 10:27
Medlem
Utöver tidigare svar, något som brukar fungera för mig för att få nya ord och begrepp att fastna är att när man läst/sett/hört något intressant resonemang eller fakta, formulera om det i egna ord och/eller koppla det till egna funderingar eller slutsatser i huvudet under tiden/strax efteråt, gärna även diskutera med andra - aktiv inlärning helt enkelt. Är det jargong eller fackspråk inblandat som ju ofta är fallet inom politiken som nämndes som exempelområde (filosofer, principer, latinska uttryck und so weiter) brukar de nya orden dessutom behövas för att förklara eller resonera om det man lärt sig så upprepandet är s a s "inbyggt" och som vi alla vet - "Repetitio est mater studiorum".

Det kanske inte är någon direkt utarbetad metod för TS syften utan mer en biprodukt av att det man pysslar med är intressant och tankeväckande. Pluggar eller pysslar man (i alla fall jag) med saker framför allt på engelska, tenderar ens (mina) egna resonemang ofta bli på engelska också så att det blir en till chans till att verbalisera sina tankar och därmed öva lite extra på att konstruera egna meningar utan att det känns varken konstlat eller oftast ens medvetet. Förr eller senare tenderar de där orden som förut kändes nya och ovana leta in sig i vardagsspråket också och då är snarare att bli av med dem som är problemet.

Antar att jag gör det mest av ohejdad vana och att jag sparkar in korridorer fulla med öppna dörrar men spontant känns det som något man har nytta av i flera sammanhang, inte minst vid studier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in