2012-08-21, 19:50
Medlem
BirgittaSpetss avatar
Renault Megane Combi 2002. Är det en ok bil trots att den är fransk?
Citera
2012-08-21, 21:00
Medlem
Megane är inte sämst, det är Laguna, sen kommer Megane.
Citera
2012-08-21, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BirgittaSpets

Jag har en Renault och det finns inte en del som inte är bytt på den!!! Senast idag ramlade hanskfacksluckan bort när jag öppnade den Härom veckan släppte insprutnings huset så jag inte kunde gasa startmotor, generator, batteri, bromsskivor, ljuddämpare,framhjulslager,drivaxel INNAN 6000 mil sen fortsätter listan i det oändliga till nuvarande 17000 mil. Fler hjullager, alltså samma! Fler drivaxlar, blockpackning, rosthål på dom konstigaste ställen, inredning som lossnar utan synbar anledning, blinkersspak som inte går tillbaka, startspärr strular, centrallås strejkar,

Det ska jämföras med vår Mitsubishi som nu passerat 6000 mil och det enda som bytts på den är två glödlampor fan jag sitter och fnissar lite när jag skriver om det.

Så om du inte skruvar själv och har en extra bil för att hämta reservdelar med och bogsera med tycker jag att japanskt är att föredra.
Citera
2012-08-21, 21:52
Medlem
antonftws avatar
Varför har du fastnat för j u s t en megane combi från just 2002?
Vad har du för budget för att köpa bil?
Citera
2012-08-21, 21:57
Medlem
BirgittaSpetss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonftw
Varför har du fastnat för j u s t en megane combi från just 2002?
Vad har du för budget för att köpa bil?

Det är morsan som köpt en precis. Sa till henne att undvika franskt, men pappren är redan påskrivna.
Gått ca 12 000.

Håller tummarna stenhårt för att det inte skall bli så. Hennes ekonomi är skit som den är.
Citera
2012-08-21, 22:07
Medlem
antonftws avatar
Inte mycket att göra då, får hoppas att den håller!
Citera
2012-08-21, 23:25
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Det är morsan som köpt en precis. Sa till henne att undvika franskt, men pappren är redan påskrivna.
Gått ca 12 000.

Håller tummarna stenhårt för att det inte skall bli så. Hennes ekonomi är skit som den är.
Är oftast så att de med sämst ekonomi även i desperation köper något som verkar nyare o bättre än gammalt o beprövat. De lutat sig själva.
Hoppas att det är ett måndagsexemplar som de inte han få in standardfelen på.
Citera
2012-08-22, 00:56
Medlem
Citat:

Beror även på vilken modell det är, den nya eller gamla modellen?

Den äldre modellen som även såldes som -03 fast den nya modellen debuterade -02, är faktiskt en av de bästa vill jag påstå. Däremot är den nya modellen snarare försämrad i kvalitet men det hindrade inte fransmännen från att drastiskt höja ny-priserna på dessa i tron att de låga nypriserna på föregående modell och dess kvalitet roffat åt sig en bestående del av köparna från tex tyskarna.

Men så var inte fallet alls!

En i min familj har den äldre kombi-modellen av -03 och har inte haft ett enda problem sedan inköp utöver vanlig service. Bra och rymlig kombi men anonym och vinner inget designpris. Själv har jag en äldre Megane som börjar drabbas av en del krämpor men inget utöver vad andra bilar drabbas av vid samma milsträckor och jag har ganska gott jämförelsematerial eller kanske bara en helvetes tur.

Apropå din mors ekonomi, Renault är inte jättebilliga att lämna in på Volvo/Mekonomen för service och reparation. Delar köper man original från Autofrance i Halmstad till Biltema-priser och lagar gör man själv. Kan man inte det, försök hitta en by-mekaniker. Observera att det är mkt noga med kamremsintervallen både vad gäller år och/eller mil.

För övrigt, Laguna är skit i 9/10 fall!
Citera
2012-08-22, 15:41
Medlem
Shrink in spes avatar
Har haft precis en sån. Funkade bra mellan 14000-20000 mil, sen började den krångla med elektronik. I övrigt var den helt ok, men sålde den då jag fick bättre med pengar. Kanske inget jag skulle rekommendera, men man behöver ju inte måla fan på väggen allt för mycket heller..
Citera
2012-08-25, 21:27
Medlem
Det är en mycket bra bilmodell som är både välkonstruerad, ekonomisk & bekväm. Jag har på senaste tiden plöjt igenom flera utförliga begagnat-tester på Megane I & det är en modell som inte brukar drabbas av problem utöver det vanliga utan är tvärtom att betrakta som driftsäker. Ett bra köp troligen. Franska bilar brukar för övrigt oftast vara riktigt bra, de står sig starkt i konkurrensen. Ersättaren till Megane som kom 2003 var dock inte lika lyckad.
Citera
2012-08-27, 16:57
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vivoli
Det är en mycket bra bilmodell som är både välkonstruerad, ekonomisk & bekväm. Jag har på senaste tiden plöjt igenom flera utförliga begagnat-tester på Megane I & det är en modell som inte brukar drabbas av problem utöver det vanliga utan är tvärtom att betrakta som driftsäker. Ett bra köp troligen. Franska bilar brukar för övrigt oftast vara riktigt bra, de står sig starkt i konkurrensen. Ersättaren till Megane som kom 2003 var dock inte lika lyckad.
Troligtvis bra mycket bättre än en 740? Som i motsats till Megane,inte är välkonstruerad,ekonomisk och bekväm?
(välkonstruerad,nja vissa saker kunde de ju gjort bättre,ekonomi är inte bara bränsleförbrukning,bekvämligheten i 7-serien är väl helt ok..)

Då endast tre fyra inlägg säger att Renutten är skit..

Jag skulle inte rekomendera någon att köpa en bil som man inte har råd att äga (alltså,har man inte mycket pengar,så är det ju inte någon större ide' att köpa t.ex en BMW M6 -12 och tro att service och problem inte finns...) men det är ju jag..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in