Stick ner näsan (väldigt försiktigt och inte allt för nära) och ta dig en sniff. Luktar allt normalt så skulle jag slå på lämplig mängd vatten. Man kanske kan koka vattnet först för att försöka chockdöda eventuella bakterier och skit. Problemet med det vore förstås att temperaturen snabbt kommet sjunka till optimala förutsättningar för just bakterietillväxt (runt 35-45 grader), så det vet jag inte säkert om det är bäst.
I övrigt skulle jag definitivt använda lite vinsvavla (tror man brukar ta något gram på 10 liter vätska) för att döda av infektioner. Efter att man svavla väntar man en eller helst två dagar innan man tillsätter jästen. Även då ska man lukta lite försiktigt, svavel har en väldigt stickande lukt. OM det luktar svavel efter två dagar så är det ingen fara, det luftas ut av sig själv till sist.
Jag tror och hoppas inte att din frukt tagit skada, jag skulle hur som helst köra på. Vatten, jäst och vinsvavla kostar väl tillsammans omkring 50 kronor. Frukten är desto dyrare (eller i varje fall finns det ett mindre utbud)
Förlåt för ett superlångt inlägg.