2012-08-21, 13:00
Medlem
Mr.JazzMans avatar
Hej alla erfarne vindbryggare.

Min frysbox där jag har förvarat frysta bär har tyvärr självdött.
Tanken var att jag skulle börja brygga så snabbt som möjligt men pga. jobb så har inte tiden täckt till. Planen är att sätta igång på fredag.

Jag har lyckats frysa om majoriteten av bären men, 3 kilo plommon, 3 kilo krusbär och 5 kilo vinbär får tyvärr inte plats i min andra frys.
Nämnda frukter/bär har legat i tinat tillstånd sedan måndags och det jag nu vill veta är om jag fortfarande kan brygga vin på det? Eller ska det slängas?

Värt att nämna är att bären även är fuktiga/blöta och ligger i påsar som i sin tur ligger i jäshinkar. Jag vet att det är riktiga skitförhållanden.

Tack på förhand.
Citera
2012-08-21, 22:38
Medlem
Stick ner näsan (väldigt försiktigt och inte allt för nära) och ta dig en sniff. Luktar allt normalt så skulle jag slå på lämplig mängd vatten. Man kanske kan koka vattnet först för att försöka chockdöda eventuella bakterier och skit. Problemet med det vore förstås att temperaturen snabbt kommet sjunka till optimala förutsättningar för just bakterietillväxt (runt 35-45 grader), så det vet jag inte säkert om det är bäst.

I övrigt skulle jag definitivt använda lite vinsvavla (tror man brukar ta något gram på 10 liter vätska) för att döda av infektioner. Efter att man svavla väntar man en eller helst två dagar innan man tillsätter jästen. Även då ska man lukta lite försiktigt, svavel har en väldigt stickande lukt. OM det luktar svavel efter två dagar så är det ingen fara, det luftas ut av sig själv till sist.

Jag tror och hoppas inte att din frukt tagit skada, jag skulle hur som helst köra på. Vatten, jäst och vinsvavla kostar väl tillsammans omkring 50 kronor. Frukten är desto dyrare (eller i varje fall finns det ett mindre utbud)

Förlåt för ett superlångt inlägg.
Citera
2012-08-22, 12:14
Medlem
Mr.JazzMans avatar
Tack för ett bra och detaljerat svar.

Tyvärr så luktade det redan lite jäst om frukten så jag blev tvungen att slänga allt. Det kanske mest onödiga jag vet är att slänga "mat".

Det som gick att frysa om ska bryggas på fredag.

Tråden kan nu stängas.

Och åter igen, väldigt tacksam för ett bra svar. =]
Citera
2012-08-26, 12:40
Medlem
klybans avatar
Den jästa lukten du kände betyder ju inte per automatik att det är kasst.
Den jästen som finns på bär, är i vissa fall väldigt god jäst.
Så egentligen kunde du bara skickat på lite vatten/socker, och låtit det börja jäsa och se vad som hade hänt.

Hade det varit en dålig jäst, då hade ju man bara hällt ut det.
Detta känner man rätt omgående på smaken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in