2012-08-21, 12:15
Medlem
Hej!

Jag ska börja studera i höst och har därför delat upp min ekonomi i 2 olika delar. en del där det är sparade pengar efter blanda annat olika jobb och liknande. Den andra delen är studentkassan där jag är beredd att ta pengar ifall jag behöver.

Den delen med sparade pengar vill jag såklart försöka öka under min studietid men på ett säkert sätt. Därför antar jag att det är lika bra att glömma aktier och fonder som verkar lite osäkert just nu?

Har kollat på olika sparkonton och då funderat på en rörlig ränta eller fast ränta.
Avanza kan ge mig en årsränta på 4200 vilket är 3.5% av beloppet om jag låser pengarna i ett år. Är detta värt?

Sbab bland annat kan ge en ränta på 3.25% men då är den rörlig som sagt.

Vad bör man göra`?

/P
Citera
2012-08-21, 12:20
Medlem
TripleXLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PettN
Hej!

Jag ska börja studera i höst och har därför delat upp min ekonomi i 2 olika delar. en del där det är sparade pengar efter blanda annat olika jobb och liknande. Den andra delen är studentkassan där jag är beredd att ta pengar ifall jag behöver.

Den delen med sparade pengar vill jag såklart försöka öka under min studietid men på ett säkert sätt. Därför antar jag att det är lika bra att glömma aktier och fonder som verkar lite osäkert just nu?

Har kollat på olika sparkonton och då funderat på en rörlig ränta eller fast ränta.
Avanza kan ge mig en årsränta på 4200 vilket är 3.5% av beloppet om jag låser pengarna i ett år. Är detta värt?

Sbab bland annat kan ge en ränta på 3.25% men då är den rörlig som sagt.

Vad bör man göra`?

/P

Man bör läsa på om konjunkturläget och sedan göra ett beslut som man tror kommer löna sig med ens valda strategi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in