2012-08-21, 01:47
Medlem
LadyMumss avatar
Hej,

Jag har under ca 3 år ätit cipralex, det har funkat för mig trots att jag har ingen sexlust av dem. För det mesta har jag varit singel så jag har inte brytt mig så mycket om det, men nu när jag är i ett förhållande så kontaktade jag min läkare om detta och hon sa att jag borde testa Valdoxan. Innan jag tog kontakt med min läkare minskade jag min cipralex dos från 20mg till 10 för att se om sexlusten kommer tillbaka och det gjorde den. Nackdelen av dos minskningen var att mina sömnproblem har kommit tillbaka.

Ni som har tagit Voldaxon, vad tycker ni om medicinet? Hur funkat det mot ångest och sömnproblem?
Citera
2012-08-21, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadyMums
Hej,

Jag har under ca 3 år ätit cipralex, det har funkat för mig trots att jag har ingen sexlust av dem. För det mesta har jag varit singel så jag har inte brytt mig så mycket om det, men nu när jag är i ett förhållande så kontaktade jag min läkare om detta och hon sa att jag borde testa Valdoxan. Innan jag tog kontakt med min läkare minskade jag min cipralex dos från 20mg till 10 för att se om sexlusten kommer tillbaka och det gjorde den. Nackdelen av dos minskningen var att mina sömnproblem har kommit tillbaka.

Ni som har tagit Voldaxon, vad tycker ni om medicinet? Hur funkat det mot ångest och sömnproblem?

För mig har det fungerat riktigt bra för sömn, ångesten biter medicinen också på men inte så mycket som jag skulle vilja.
Citera
2012-08-21, 11:58
Medlem
Boxis avatar
Det har funkat bra för mig också, jag somnar lättare, vaknar snabbare och har inte så stora problem med ångest längre.
Citera
2012-08-22, 17:03
Medlem
LadyMumss avatar
Jag slutade med cipralex några dagar innan jag började med Valdoxan, så nu är jag konstant yr. Hur länge tar det innan jag känner att valdoxan hjälper?
Citera
2012-08-22, 18:23
Medlem
Citat:
Jag slutade med cipralex några dagar innan jag började med Valdoxan, så nu är jag konstant yr. Hur länge tar det innan jag känner att valdoxan hjälper?

Det är nog från person till person men jag fick sömn-effekt inom en vecka. Ångestlindringen hos SSRI/liknande har väl en tendens att smyga sig på så den effekten har jag svårt att avgöra när jag började känna..

Lycka till!
Citera
2012-08-22, 18:43
Medlem
Boxis avatar
Citat:
Yrheten beror på att du har slutat med cipralex, hur snabbt trappade du ner? Det är ingen fara att ta 5mg för att bli kvitt yrheten, dock kan du behöva lida några dagar tids nog i vilket fall.
Valdoxan börjar funka efter några veckor, ofta börjar det verka snabbare än cipralex gör så någon månad ska det inte behöva ta.
Citera
2012-08-22, 18:58
Medlem
LadyMumss avatar
Jag har ätit 15mg i flera år, men halverade min dos till 7,5mg ungefär 1,5 månad sen. Jag tog min sista cipralex på lördag och tog min första valdoxan igår.
Citera
2012-08-23, 00:01
Medlem
Boxis avatar
Citat:
Jag har ätit 15mg i flera år, men halverade min dos till 7,5mg ungefär 1,5 månad sen. Jag tog min sista cipralex på lördag och tog min första valdoxan igår.
Ok, om du vill härda ut och tål det så är det bara att vänta, annars kan en liten dos cipralex mildra utsättningssymtomen om det krisar. Allt borde gå över snart, dessutom tar nog valdoxan över inom kort så det kommer att bli bättre.
Citera
2012-08-25, 23:56
Medlem
ambigues avatar
Jag har ätit Valdoxan i.. lite drygt 2 månader tror jag.
Gick upp till 50mg rätt snabbt för jag kände att jag behövde mer ångestlindring.

Har lite svårt att avgöra om dom har gett någon effekt, men jag haft lite lättare att somna och känt att jag haft mer energi på dagarna.
Men när det gäller ångest/nedstämdhet så är jag tveksam till om det blivit bättre.
Jag vill definitivt inte börja med någon annan antidepp som venlafaxin-skiten igen iaf.
Citera
2012-08-26, 12:02
Medlem
fliermans avatar
Jag äter 50 mg och den har en bra påverkan av sömnen, inte som sömntablett utan mer som en övergripande förbättring av sömnen och rytmen. Den hjälpte inte tillräckligt mot depressionen så har börjat kombinera med Fluoxetin.
Citera
2012-08-26, 18:51
Medlem
LadyMumss avatar
Jag har ätit min medicin i 6 dagar och jag har världens yrsel hela tiden! Det är säkert kombinationen av att börja med valdoxan och sluta med cipralex. Jag har även mardrömmar och svettas som en gris... fy fan vad jobbigt

Jag har haft svårigheter att koncentrera mig och det känns som att jag är berusad, det är en väldigt underlig känsla.
Citera
2012-08-27, 12:40
Medlem
Är man bipolär och gillar att ha vak på sluten avd och inte kunna sova på 3 dygn så är det en höjdarmedicin...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in