2013-03-24, 16:20
Medlem
stopbitchings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hysteri90
Nej, det har jag aldrig påstått, allt är individuellt som sagt! Dock har dom flesta ett FULLT utvecklat beroende då, som såklart startat mycket tidigare men blivit värre allt eftersom åren går.

Att man måste röka ett paket om dagen i så många år för att ens riskera att bli beroende tycker jag personligen är skitsnack, det kan gå mycket fortare än så.
Jag själv började röka för drygt sex år sedan, och har försökt att sluta ett par gånger under dessa år, utan att ha lyckats.

Den första gången jag försökte hade jag bara rökt i drygt 1 år. Då låg jag på 15 cigaretter per dag ungefär, och även fast jag trappade ner med nikotinplåster och nikotintuggumin hade jag förskräckligt svårt att sluta. Såklart fick jag min dos nikotin, men det räckte inte, vilket såklart tyder på att beroendet både är fysiskt och psykiskt.

Sjukt skräckfyllda mardrömmar, vakna upp kallsvettig flera gånger per natt, rastlös i kroppen, irritation, huvudvärk etc var några av mina abstinenssymtom.

Och allt eftersom åren går blir abstinensproblemen bara värre och värre när man försöker sluta, vilket tyder på att beroendet utvecklas sakta men säkert!

Jag har haft lite problem med både Alkohol och Cannabis, vissa skulle kallat det för missbruk, men jag vet inte.

- Långa perioder med alkohol, för att sen vara nykter en period, senare på't igen.
- Jag rökte cannabis i princip varje dag under 2 års tid. jag har varit bekant med cannabis 6 år sammanlagt.

När jag gick av alkoholen fick jag långa nätter fyllda med mardrömmar, ångest, sömnsvårigheter,
Under dagtid var det extrem tristess och oro i kroppen, konstant känsla av att något kändes fel.

Cannabisbruket/missbruket var inte alls lika svårt att få bukt med. Man var bara konstant sugen hela tiden, vakna lite kallsvettig några nätter osv. Jag kunde lika gärna ha varit "beroende" utav choklad, få cannabis enbart är psykiskt beroendeframmkallande.

Och ändå, så har jag inte lyckats sluta med cigaretter då nikotin är en lömsk jävla drog!

Ozzy ossbourne som har levt ett liv fyllt av missbruk sade tex att han tyckte att nikotin var den jäkligaste drogen att sluta med. Och som du vet har han varit en blandmissbrukare av alla olika sorters droger.

"Ozzy Osbourne, the Black Sabbath singer and of the rock world's most famous drug abusers, said that of all the drugs he quit, smoking was the hardest"

Jag hoppas jag svarade på allt där, hojta till annars.

Allt är individuellt, tänk på det.

Ja det var en fin utläggning. Jag blir bara irriterad då det alltid kommer någon i liknande trådar och hävdar att man måste hälla i sig 1 kg nikotin om dagen i 20 år för att bli beroende, och att vi som då inte är beroende skulle ha rökt för små mängder under för kort tid. Precis som du säger så är det individuellt men jag tycker liknande inlägg är lite nedvärderande, som att man vill hävda sig genom att man minsann rökt mycket i sina dagar och att alla blir beroende tids nog. Eller att man då ska "komma tillbaka" när man rökt dessa mängder som alla coolingar intagit. Det är tröttsamt och mina inlägg är riktade mot den attityden. Vissa verkar ta åt sig helt enkelt när någon annan inte blir beroende, och vill då rationalisera sin egen sårbarhet genom att hävda sig att man själv rökt mycket och den andre för lite.
Senast redigerad av stopbitching 2013-03-24 kl. 16:22.
Citera
2013-03-24, 16:41
Medlem
Hysteri90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stopbitching
Ja det var en fin utläggning. Jag blir bara irriterad då det alltid kommer någon i liknande trådar och hävdar att man måste hälla i sig 1 kg nikotin om dagen i 20 år för att bli beroende, och att vi som då inte är beroende skulle ha rökt för små mängder under för kort tid. Precis som du säger så är det individuellt men jag tycker liknande inlägg är lite nedvärderande, som att man vill hävda sig genom att man minsann rökt mycket i sina dagar och att alla blir beroende tids nog. Eller att man då ska "komma tillbaka" när man rökt dessa mängder som alla coolingar intagit. Det är tröttsamt och mina inlägg är riktade mot den attityden. Vissa verkar ta åt sig helt enkelt när någon annan inte blir beroende, och vill då rationalisera sin egen sårbarhet genom att hävda sig att man själv rökt mycket och den andre för lite.

Okej, jag förstår varför du blir irriterad när sådana argument kommer fram! Alla blir inte beroende, så är det.

Bara för jag blir beroende betyder inte det per automatik att du blir det om du har samma rökvanor.

Bara för att du inte blir beroende betyder det inte per automatik att jag inte kommer bli det med samma rökvanor.

Som vi båda sagt ett par gånger, allt är individuellt.

Men för att svara TS: Nej, nikotinberoende är ingen myt, beroendet är vetenskapligt bevisat.
Och det är absolut ingen lögn som sprids för att cigarettföretag ska tjäna miljardbelopp som vissa i tråden har påstått, det är inget annat än löjliga konspirationsteorier!

Edit: Tråden kan nog låsas nu.
Senast redigerad av Hysteri90 2013-03-24 kl. 16:52. Anledning: Edit
Citera
2013-03-25, 20:23
Medlem
Citat:
Been there, done that. Kanske inte riktigt i sådana kvantiteter men 3-4 paket i veckan i runt 3 år i alla fall utan abstinensbesvär.
Du rökte omkring 8 cigg om dagen i princip. En riktig rökare röker ett paket om dagen, inte många som röker endast 8 stycken...

Om du inte kände abstinens, varför rökte du i 3 år då?
Citera
2013-03-25, 20:45
Medlem
stopbitchings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av divison
Du rökte omkring 8 cigg om dagen i princip. En riktig rökare röker ett paket om dagen, inte många som röker endast 8 stycken...

Ja då var vi där igen, en "riktig rökare" Varför ska man tvunget röka ett paket om dagen? jävla nice är det inte med nikotin.. Ett paket varannan dag var lagom för mig i alla fall.

Det är väldigt vanebildande så det blir lätt att man fortsätter. I början ger det en liten kick sen när man fortsätter så är det stressreducerande och avslappnande. Det är skönt med en cigarett helt enkelt, det vet alla som har rökt. Ärligt talat så tycker jag att det här med abstinens och beroende mer låter som en ursäkt från folk som inte kan stå för att de gillar att röka.
Citera
2013-03-26, 07:03
Medlem
Hysteri90s avatar
Citat:

-1

Citat:
Ja då var vi där igen, en "riktig rökare" Varför ska man tvunget röka ett paket om dagen? jävla nice är det inte med nikotin.. Ett paket varannan dag var lagom för mig i alla fall.

Det är väldigt vanebildande så det blir lätt att man fortsätter. I början ger det en liten kick sen när man fortsätter så är det stressreducerande och avslappnande. Det är skönt med en cigarett helt enkelt, det vet alla som har rökt. Ärligt talat så tycker jag att det här med abstinens och beroende mer låter som en ursäkt från folk som inte kan stå för att de gillar att röka.

+1
Citera
2013-03-26, 19:45
Medlem
3-Negrer-Med-Kedjas avatar
Citat:

Menar du att ett paket cigaretter om dagen är mer beroende framkallande än åtta cigaretter om dagen?

Om vi jämför ett gram snus som motsvarar ca fyra cigaretter i nikotin mängd.

Jag snusar en dosa lös om dagen. 45g* 4 = 180 cigaretter.

I lördags tog jag kanske fyra prillor för att jag inte var sugen på just snus.

Finns inget som säger att nikotin är beroendeframkallande. Det skulle istället kunna vara fem påsar chips man äter varje dag.
Citera
2013-03-30, 20:36
Medlem
ALLA blir inte beroende i lika hög grad, en del kanske i försumbar grad. Har att göra med skillnader i hjärnans receptorsystem, de receptorer som, den för kroppen främmande och skadliga-gäller alla människor, substansen nikotin binder till.

Men alltför många blir döda av tobaksrökning: 22/dag, 8000 per år, 400 000 (fyrahundra tusen) döda sedan 1965.

En förfärligt lång rad av gravstenar...

Öh, har vi varit i krig, eller... Så många onödiga lik, det liknar ju...
Citera
2013-04-06, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cerise
Jag har rökt väldigt många gånger i mitt liv, cigaretter alltså. Ett tag rökte jag ett pack om dagen, men känner aldrig något sug efter cigaretter. Så jag undrar om hela den där beroendegrejen är en myt?
Samma här. Snus fastnade jag dock för direkt och har varit fast i typ två och ett halvt år
Citera
2013-04-06, 21:51
Medlem
Orkar inte läsa igenom tråden helt. Men handlar helt om hur regelbundet man röker. Dock har jag rökt regelbundet i ett år nu ungefär, har varit hemma nu en vecka utan att rökt (varit sjuk osv) inte några större problem utom att man får känslan "Åh, det hade varit gott med en cigg". Sedan har jag hört att det tar några år av regelbunden rökning för att fastna i beroendet också.
Citera
2013-04-06, 23:38
Medlem
R.Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3-Negrer-Med-Kedja
Menar du att ett paket cigaretter om dagen är mer beroende framkallande än åtta cigaretter om dagen?

Om vi jämför ett gram snus som motsvarar ca fyra cigaretter i nikotin mängd.

Jag snusar en dosa lös om dagen. 45g* 4 = 180 cigaretter.

I lördags tog jag kanske fyra prillor för att jag inte var sugen på just snus.

Finns inget som säger att nikotin är beroendeframkallande.
Det skulle istället kunna vara fem påsar chips man äter varje dag.

Det finns det visst. Nikotin frisätter stora mängder av signalsubstanser, bl.a dopamin och noradrenalin. Det är det sk. belöningssystemet man brukar prata om. Kroppen sänker den egna frisättningen och när du slutar kommer dina dopamin nivåer vara åt helsike låga innan kroppen justerar för förändringen. Det är en av anledningarna till att många upplever att man blir trött, nedstämd och får koncentrationssvårigheter när man slutar. Och jo, mängden du får i dig spelar roll. Större mängder nikotin innebär större mängder av sk. nikotinreceptorer.

Det har dock spekulerats i huruvida man kan vara immun mot olika typer av beroende. Det verkar ju åtminstone vara tydligt att i vilken grad man blir beroende är väldigt individuellt. Jag vet inte vad forskningen säger om just detta. I vilket fall är det väl bara att gratulera dig om du inte märker av några abstinensbesvär men det är bara dumheter att jämföra det med att äta chips och vilseledande för de som funderar på att börja. Sen kan jag inte låta bli att undra heller; Om du inte har något behov av att snusa, är du då alltid sugen på snus eftersom du drar en dosa lös om dagen? Och varför tar du överhuvudtaget någon prilla alls om du inte är sugen på snus en dag. Verkar väldigt onödigt i mitt tycke...
Citera
2013-04-07, 15:12
Medlem
HappyEndingss avatar
Jag har aldrig blivit beroende av mitt feströkande. Har ibland rökt varje dag i någon månad och sen bara lagt ner i flera månader.

Jag tror iofs jag har lite konstigt belöningssystem, är nog lite anhedonisk av mig i allmänhet.

Vad är det för receptorer som styr det här? Jag har funderat på att kolla upp mig, men vet inte riktigt vad man skulle säga till en läkare.
Citera
2013-04-07, 15:17
Medlem
stopbitchings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappyEndings
Jag har aldrig blivit beroende av mitt feströkande. Har ibland rökt varje dag i någon månad och sen bara lagt ner i flera månader.

Jag tror iofs jag har lite konstigt belöningssystem, är nog lite anhedonisk av mig i allmänhet.

Vad är det för receptorer som styr det här? Jag har funderat på att kolla upp mig, men vet inte riktigt vad man skulle säga till en läkare.

Jag skulle säga att du är helt normal. Bara det att alla dessa människor med beroendesårbarhet är de som hörs mest så det blir dessvärre norm och allmänt vedertaget att beroende är ett normalt tillstånd istället. Dessa människor brukar också vilja hävda sig att det inte beror på dem, det är inte de som har sårbarheten et cetera utan det är drogens fel som är beroendeframkallande..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in