2012-08-20, 23:19
Medlem
Hej

Tänkte be om lite tips här. I mitt jobb är det mycket resor i Sverige och en del bjudmiddagar/ Luncher.

Hade under 2011 ett kort som var kopplat till företaget och har i snitt utlägg för 5000-10000 kr per månad. Räkningen gick direkt till företaget vilket betalades och jag redovisade detta med kvitton i redovisningen.

Under tre månader förra året, lyckades jag helt ärligt att tappa bort 3 månaders kvitton under en lägenhetsrenovering. Otroligt korkat.

Nu fattas det kvitton på de utlägg jag gjort på kortet och räkningarna är betalda av bolaget men utan kvittounderlag för 25000-30000 kr.

Har någon tips på vad man kan göra med detta ? Någon själv som gjort samma misstag med erfarenhet. Ett försök skulle kunna vara att försöka begära ut kvitton igen från det restauranger.Ett hästjobb.

Bolaget är litet, 10 anställda omsätter c.a 7-8 miljoner. Så det är ingen större post.
Citera
2012-08-20, 23:32
Medlem
Aimberts avatar
Jobbig sits. Antingen får du kontakta alla restauranger och få ut kvittona igen, eller så får du skriva en bokföringsorder, och då gå miste om momsen.
Citera
2012-08-20, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
Jobbig sits. Antingen får du kontakta alla restauranger och få ut kvittona igen, eller så får du skriva en bokföringsorder, och då gå miste om momsen.

Till banken rapporterad moms brukar synas på fakturan för företagskortet.
Citera
2012-08-21, 00:36
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tom.jones
Till banken rapporterad moms brukar synas på fakturan för företagskortet.

Menar du att han ska använda kortfakturan som kvitto på representationen och då dra av momsen? Går väl knappast då kortfakturan är så dåligt specad? Vore väl samma sak som att ta ett kontoutdrag, vilket inte fungerar.
Citera
2012-08-21, 10:17
Medlem
Citat:
Menar du att han ska använda kortfakturan som kvitto på representationen och då dra av momsen? Går väl knappast då kortfakturan är så dåligt specad? Vore väl samma sak som att ta ett kontoutdrag, vilket inte fungerar.

Nej, jag menar att beloppet och momsen framgär där. Bokföringsunderlag måste ändå skrivas med tid, belopp och specifikation vad köpet gällde och varför kvitto saknas. Det kan fungera för enstaka verifikationer, dock kan det bli problem när det saknas flera under en period. Det kan bli fråga om att bokföra utgifterna som privatuttag.
Citera
2012-08-21, 10:28
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Nej, jag menar att beloppet och momsen framgär där. Bokföringsunderlag måste ändå skrivas med tid, belopp och specifikation vad köpet gällde och varför kvitto saknas. Det kan fungera för enstaka verifikationer, dock kan det bli problem när det saknas flera under en period. Det kan bli fråga om att bokföra utgifterna som privatuttag.

Ja, exakt. Men inte ens om det rör sig om en enstaka verifikation är det väl OK att dra moms?
Citera
2012-08-21, 10:44
Medlem
Citat:
Ja, exakt. Men inte ens om det rör sig om en enstaka verifikation är det väl OK att dra moms?

Jo, det tycker jag, om momsbeloppet framgår i fakturan som kan bifogas till bokföringsordern. Man har ju bevisligen betalat moms.
Citera
2012-08-22, 10:57
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Jo, det tycker jag, om momsbeloppet framgår i fakturan som kan bifogas till bokföringsordern. Man har ju bevisligen betalat moms.

Jo, fast bara för att man har betalat moms betyder ju inte det att man får dra av den.
Citera
2012-08-22, 16:08
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:

Vad du tycker skiter skatteverket i

Kvitto/faktura eller dyl måste finnas.
Citera
2012-08-22, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Vad du tycker skiter skatteverket i

Kvitto/faktura eller dyl måste finnas.

momsen finns ju på en faktura
Citera
2012-08-22, 17:44
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
momsen finns ju på en faktura

Ja, men du måste styrka dina inköp med kvitton
Citera
2012-08-22, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Ja, men du måste styrka dina inköp med kvitton

Diskussionen går ju ut på att man saknar kvitton och då kan man ev använda fakturan för kortköpen och skriva en bokföringsorder med specifikation. På fakturan står ju inget mer än beloppet för inköpet och inköpsstället men moms som hör till beloppet finns angivet som moms. Om förfarandet överhuvudtaget är acceptabelt är ju själva momsen som är bäst specificerad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in