testade detta för någon vecka sedan och det funkade perfekt. Kommer dock inte ihåg vad det var för märke. Är det någon som skulle kunna tipsa om några bra nässprayer och var man kan köpa dem.
Jag använder nezeril eller otrivin, Och det är helt perfekt! Friska vita ögon på ett kick!
DEt är ingen fara med svidande effekten, det är ju bara salter som stänger igen kapillärerna.
Finns inget "kärlsammandragande" ämne. Det är så att nässpray och CE är saltlösningar som aktiverar diffusion av vätska mellan kärlväggarna i syfte att uppnå homeostas. Därmed transporteras vätska (hypotonisk sådan bl.a. vatten) ut ur kärlen för att lösa ut och minska koncentrationen av den hypertoniska saltlösningen, vilket minskar deras volym och storlek. På så vis minskar ögonens "rödsprängdhet".
OnT: Droppa i lite ögondropp (som är hypotonisk) efter ruset så ska du nog komplettera för den höga salthalten du utsatt ögonen för med nässprayen.
Har för mig att clear eyes och nezeril i ögonen på sikt genom att de är kärlsammandragande kan göra så att ögats kammarvätska får hindrat flöde och därigenom får både hornhinnan och linsen minskad näring och syre inifrån och på sikt kan man rent av få starr av detta. Det är därför man känner sig lite torr i ögonen när man använder dessa preparat och vad jag förstått anledningen till varför man inte kan köpa clear eyes receptfritt. Man ska definitivt inte använda det dagligen eller för ofta.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!