2012-08-20, 10:47
Medlem
Jag ringde deras telefonväxel idag som stänger kl. 11, tydligen kan de inte ta emot fler samtal idag då köerna är för långa..

1) Hur söker jag kursen Matematik D, jag har förstått att det motsvarar ungefär Matematik 4, läste i någon av kurserbjudandena att man behövde ha läst "Orienteringskurs-matematik 4" formuleringen var olyckligt nog både en rekommendation och ett krav? Så här stod det...

Följdfråga) Jag lyckades inte hitta orienteringskursen under listan matematik... hjälp?

2) Har de ändrat antalet poäng IG som man får gå ut med, tidigare var det 250, (jag har 350)?

3) Kan man endast läsa 2 kurser per period?

4) Hur rekommenderar ni att man kombinerar arbete med studier, ska jag söka kvällskurser?

5) Jag tänkte även läsa några av dessa kurser: Företagsekonomi 1, Affärsjuridik, Företagsekonomi 2, Personaladministration, Redovisning 1 och Redovisning 2. Vilka skulle ni rekommendera av dessa?

6) Finns det en kurs som heter aktiekunskap, kunde ej heller hitta den på listan.

7) Hur går ansökningarna till, ska jag endast söka till en skolas kurs eller flera stycken för samma kurs?

... Det var nog allt, kommer jag på något som glömts fyller jag på nedan. Tack på förhand.
Senast redigerad av tago 2012-08-20 kl. 10:54.
Citera
2012-08-20, 12:41
Medlem
0m4rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tago
Jag ringde deras telefonväxel idag som stänger kl. 11, tydligen kan de inte ta emot fler samtal idag då köerna är för långa..

The queue is not always full, you should keep calling them all the time to get a place on the queue.

Citat:
1) Hur söker jag kursen Matematik D, jag har förstått att det motsvarar ungefär Matematik 4, läste i någon av kurserbjudandena att man behövde ha läst "Orienteringskurs-matematik 4" formuleringen var olyckligt nog både en rekommendation och ett krav? Så här stod det...

You apply for a course on their website, if you live in stockholm then it is http://komvux.stockholm.se

Citat:
Följdfråga) Jag lyckades inte hitta orienteringskursen under listan matematik... hjälp?

2) Har de ändrat antalet poäng IG som man får gå ut med, tidigare var det 250, (jag har 350)?

No its stil 250 points
Citat:
You can maximum read 250 points per period on komvux
Citat:
4) Hur rekommenderar ni att man kombinerar arbete med studier, ska jag söka kvällskurser?
The best thing you could do is to study the course in distance.
Citat:
5) Jag tänkte även läsa några av dessa kurser: Företagsekonomi 1, Affärsjuridik, Företagsekonomi
2, Personaladministration, Redovisning 1 och Redovisning 2. Vilka skulle ni rekommendera av dessa?

I would recommend Företagsekonomi 1 and Företagsekonomi 2 because i have read these courses and they are very useful if you want to start a company.
Citat:
6) Finns det en kurs som heter aktiekunskap, kunde ej heller hitta den på listan.

Cant answer this question
Citat:
7) Hur går ansökningarna till, ska jag endast söka till en skolas kurs eller flera stycken för samma kurs?
Cant answer this question either
Citat:
... Det var nog allt, kommer jag på något som glömts fyller jag på nedan. Tack på förhand.

don't bother asking some more questions, i'm always happy to help
Citera
2012-08-20, 13:03
Medlem
sckrz-krks avatar
Antalet IG man får ha är fortfarande endast 250p.

Du borde kunna ta ett snack med ansvarige och få läsa fler kurser om du vill.

Kvällskurser är nog att rekommendera i detta fall, men om du har tiden och orken går dagskurser lika bra.

5) Jag tänkte även läsa några av dessa kurser: Företagsekonomi 1, Affärsjuridik, Företagsekonomi 2, Personaladministration, Redovisning 1 och Redovisning 2. Vilka skulle ni rekommendera av dessa?
Alla kurser är användbara, men för framtida studier inom ekonomi hade jag främst satsat på Företagsekonomi 1 & 2, Redovisning 1 & 2, kanske Affärsjuridik på det.

Citat:
Ursprungligen postat av 0m4r
No its stil 250 points

The best thing you could do is to study the course in distance.

don't bother asking some more questions, i'm always happy to help
Varför envisas du med att använda engelska när du uppenbarligen kan svenska? Till råga på allt är din engelska också grammatiskt inkorrekt, då "don't bother asking some more questions" betyder "gör dig inte besväret att ställa fler frågor" <=> "ställ inga fler frågor".
Citera
2012-08-20, 13:14
Medlem
0m4rs avatar
Citat:
Varför envisas du med att använda engelska när du uppenbarligen kan svenska? Till råga på allt är din engelska också grammatiskt inkorrekt, då "don't bother asking some more questions" betyder "gör dig inte besväret att ställa fler frågor" <=> "ställ inga fler frågor".

Ja du ditt efterblivna fanskap, jag ser inte problemet med att jag försöker bli bättre på min engelska genom att använda den hela tiden. Men tack ändå för att du rätta till mig, uppskattar det verkligen
Citera
2012-08-20, 14:40
Medlem
Tack, är väldigt tacksam för eran hjälp. Vill bara förtydliga en fråga som är av största vikt om någon vet vad som gäller för MaD?

"Matematik 4, rekommenderas starkt att också söka OK802-BP, Orienteringskurs-matematik 4. Kursen behövs vid övergång från den gamla Ma C-kursen till den nya Ma 4-kursen. Kurslokal i Sollentuna, Aniaraplatsen 4, 1tr. Kursen fortsätter i Januari "

Kan i värsta fall söka den till nästa period och på så sätt ha bättre kontakt med organisationen.
Citera
2012-08-22, 02:11
Medlem
Jag börjar tveka, jag har trots allt bara 350p IG och skulle egentligen bara behöva läsa upp 100, men jag gillar ekonomi och skulle vilja pröva på det... Dilemmat är att tiden jag tar på att i det här fallet läsa: Företagsekonomi 1 och 2, Redovisning 1 och 2 samt affärsjuridik motsvarar 2-3 komvuxperioder alltså 1 år och stjäl tid från HP och matematikpluggande. Det positiva är att det kanske är vad som behövs för att inspirera egenföretagaren i mig. Jag har en del idéer men kan inte arbeta med dem då jag nästan inte har en susning i vilken ände jag ska börja för att göra en reality check på dem.

Hur jag än väljer får jag behörighet efter jag pluggat komvux den här terminen så till vida att man inte behöver ha godkänt i projektarbete...?

Frågan blir är det okej att leka ekonom på komvux i 1 och minimera chanserna för ett bra resultat på HP (hypotetiskt) Borde jag till våren söka universitetskurser istället för att läsa gymnasiekurser? (Förutsatt att jag får behörighet.)

Egentligen så kanske jag blir lite hetsad av min mor att studera vidare så snabbt som möjligt: "Inte ska du slösa tid!" Jag har planer på att studera vidare men jag känner ingen brådska, bättre att komma in där man vill senare än att hetsa igenom känner jag, men tänk om jag inte lyckas skaffa mig ett jobb som den nolla jag är...

En annan tanke som ständigt dyker upp är borde jag nöja mig med mindre, ska jag behöva höja mitt HP eller...?
Senast redigerad av tago 2012-08-22 kl. 02:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in