2012-08-20, 09:38
Medlem
Tror det är ganska många som sitter och väntar på en Grexit för att gå in på börsen därav den låga handeln.

Vad tror ni?
Citera
2012-08-20, 10:00
Medlem
Argrashs avatar
Blir ingen grexit kan sätta allt jag äger på det, men skulle det ske så är det ner i källaren som gäller. Krisen hade fått Lehmankraschen att blekna!
Citera
2012-08-20, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Argrash
Blir ingen grexit kan sätta allt jag äger på det, men skulle det ske så är det ner i källaren som gäller. Krisen hade fått Lehmankraschen att blekna!

Förklara mer för mig vilken "kris" Greklands utträde ur EMU skulle skapa?
Menar du en Domino-effekt som skulle få med flera andra länder?
Isåfall vill jag veta hur just ett utträde ur EMU skulle skapa en kris som ser blek ut jämfört med senaste Globala finanskrisen där hela världen hade investerat i den amerikansk husmarknaden?

Södra Europa och framgörallt Grekland är rejält isolerat globalt sett jämfört med den amerikanska marknaden. Pengarna det rör sig om i Grekland är en spottstyver jämfört med Lehman och den amerikanska bomarknaden.
Senast redigerad av Acre 2012-08-20 kl. 10:30.
Citera
2012-08-20, 10:50
Medlem
Argrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acre
Förklara mer för mig vilken "kris" Greklands utträde ur EMU skulle skapa?
Menar du en Domino-effekt som skulle få med flera andra länder?
Isåfall vill jag veta hur just ett utträde ur EMU skulle skapa en kris som ser blek ut jämfört med senaste Globala finanskrisen där hela världen hade investerat i den amerikansk husmarknaden?

Södra Europa och framgörallt Grekland är rejält isolerat globalt sett jämfört med den amerikanska marknaden. Pengarna det rör sig om i Grekland är en spottstyver jämfört med Lehman och den amerikanska bomarknaden.

Ska fatta mig kort! Hela världen har investerat i Euron och problemet är egentligen inte ett eventuellt grekiskt utträde ur samarbetet utan vad som förmodligen händer efteråt, även om förtroendet skulle skadas så blir det inte allvar fören länder som Italien och Spanien väljer att lämna och då är det tack och gonatt.

Detta vet alla politiker därav finns det ingen chans att man överger samarbetet utan kommer pumpa in så mycket pengar som det behövs. Teoretiskt finns det ingen gräns för hur mycket pengar ECB och IMF kan trolla fram.
Citera
2012-08-20, 11:55
Medlem
Rutendos avatar
Citat:

Tvivlar på detta, tror det har redan prisats in i börsen att grexit/fixit whatever kommer att ske inom närmsta året.
Citera
2012-08-20, 12:18
Medlem
annanmedlems avatar
Ner om det hände såklart.
Citera
2012-08-20, 12:23
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rutendo
Tvivlar på detta, tror det har redan prisats in i börsen att grexit/fixit whatever kommer att ske inom närmsta året.
Med tanke på att du ger tre+(?) framtida scenarior så kan ju inte alla vara inprisade.
Citera
2012-08-20, 14:41
Medlem
Rutendos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Med tanke på att du ger tre+(?) framtida scenarior så kan ju inte alla vara inprisade.

Javisst, de är redan inprisade. Bara politikerna förstår att något land måste ut ur euron så ska vi se. Jag har haft fel förr så råd av rutendo kan inte garantera någon form av avkastning, inte heller kan rutendo hållas ansvarig vid något av utfallen.
Citera
2012-08-20, 14:44
Medlem
Det är givetvis bara inprisat till viss del. Det var någon firma som bedömde det som runt 90 % sannolikhet för en exit i våras.
Citera
2012-08-20, 16:35
Medlem
Citat:
så blir det inte allvar fören länder som Italien och Spanien väljer att lämna och då är det tack och gonatt.

Vilken bra och ingående förklaring. Har du läst det på Aftonbladet?
Kan du inte förklara VARFÖR det skulle vara tack och godnatt så bör du inte påstå att det är tack och godnatt.
Citera
2012-08-20, 20:17
Medlem
Big-smiles avatar
Jag har svårt att se om det skulle skicka börsen uppåt eller neråt faktiskt.

Man kan ju se det som så här: Så längre Grekland är med i Euron har folk ett lågt förtroende för denna då Grekland har en svag ekonomi och en Grexit skulle leda till högre förtroende för EU och Euron samtidigt som Grekland med en egen valuta lättare kan åtgärda sin egen kris. Detta kan ju leda till att börsen tar sig ett glädjeskutt och det blir ett riktigt trevligt rally.

Å andra sidan: Att Grekland går ur kan ju ge signaler om att politiker och länders ekonomi inte klarar av att stödja ett av sina medlemsländer och man kan tolka det som att viljan och ekonomin att behålla Eurosamarbetet intakt inte finns kvar. Vid en svag ekonomi kanske det inte finns de medel som krävs för att rädda de banker som ligger illa till etc. Banker kommer krascha, företag kommer att sparka sina anställda för att spara pengar etc och den onda spiralen är igång.

Detta är ju bara lite spekulationer från mig själv. Kan ju tipsa om att läsa lite på bloggen Cornucopia, du lär ju få gräva runt lite där men det finns rätt intressanta inlägg in skuldkrisen och EU i allmänhet.
Citera
2015-06-16, 10:56
Medlem
Triremers avatar
Osäkerhet brukar leda till att börsen går ned. Vilket vi såg t.ex. igår.

På kort sikt borde en eventuell Grexit innebära att börsen faller. På längre sikt är det svårt att säga.
Senast redigerad av Triremer 2015-06-16 kl. 11:04.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in