Citat:
Ursprungligen postat av icas
Torsdags förra veckan sköradade vi den ena utav WWn, har hängt i en kartong i mörkt på tork sedan dess men dom e fortf ganska blöta o skälkarna böjd bara "knäcks" inte alls som jag läst att dom ska göra.
Bara fortsätta vänta eller börja kurera iaf?
Nybörjare och odlar fortfarande utomhus i år men jag har skördat tre omgångar hittills första omgången fick hänga på tork över en vecka och stammarna knäcktes inte men budsen var väldigt torra. Nu har jag försökt kurera men det verkar som all fukt redan var ur budsen och efter 1,5 vecka av kurering luktar eländet skit som hö och kommer att få bli hasch.
Andra omgången hängde fyra dagar inte lika torrt men ändå för torrt för att kurera vad det verkar ingen särskild doft och verkar bra mycket bättre än första omgången men inte bra.
Tredje omgången fick hänga mellan 24 och 36 timmar innan jag började kurera och där är det fukt kvar i budsen det var kondens i burkarna de första gångerna jag öppnade dem och jag fick lägga ut budsen att torka eftersom allt sjönk ihop mot botten. Det är fortfarande fukt kvar i budsen så jag vet inte hur slutresultatet blir men doften är helt annorlunda och man får känslan av att det jäser och något händer ungefär som man gör med tobak eller te för att få en bra slutprodukt.
Jag har bara Typhoon och det är små luftiga buds jämfört med andra och jag prövar mig fram en del, men vad jag har lärt mig hittills är att en anständig kurering verkar vara kritiskt för att få bra röka. Det och att använda hett vatten när man ska försöka bli av med all jävla kåda på fingrarna.
Skulle inte ha något emot att höra från proffsen när det gäller kurering.
Lycka Till!
Kallar man det för budsen eller buddsen eller något annat på svenska?