2012-08-19, 16:49
Medlem
Corinnes avatar
...läs och begrunda:

http://www.glanna.se/Hundsidan/hundar_10_myter.html

Fler ögonöppnare om myterna kring hundars beteende kan man hitta i det fantastiska lilla häftet "Dominans och ledarskap - fakta eller fantasi?" Av Barry Eaton, Canis förlag. En lättläst och tidvis humoristisk sammanställning av aktuell forskning, [b]med en gedingen källhänvisning. Kostar ett par tior, eller kan lånas på de flesta bibliotek.

Etologi people, ETOLOGI. Detta handlar inte om metoder eller åsikter - utan ren fakta. (Som däremot i sin tur kan vara väldigt praktisk att känna till när man skall välja "metod", samt under pågående träning med hund)
Citera
2012-08-19, 16:56
Bannlyst
Fattar inte vitsen med din skitpost, vill du att folk skall köpa ditt lilla häfte eller vad är du ute efter det var väl knappast några banbrytande rön du presenterade..

En del av frågeställningarna är ju dessutom rena skämten.
Senast redigerad av ettpundsvartkrut 2012-08-19 kl. 16:59.
Citera
2012-08-19, 16:59
Medlem
Denoms avatar
Vill du diskutera någonting eller bara göra reklam?
Citera
2012-08-19, 17:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Vill du diskutera någonting eller bara göra reklam?

Reklam.. Så genomskinligt det är löjeväckande!
Citera
2012-08-19, 17:03
Medlem
http://www.youtube.com/watch?v=JM1JsGr76Ro

väldigt bra dokumentär. vi är gentiskt sammankopplade

vet inte om det var den dokumentären eller en annan men det finns mer naturligt lita på människor/vara dem till lags än bara det där med att gå till skålen vi pekar på . tex vargen försöker själv även om hen misslyckas, hunden försöker själv sen tittar den till människan för hjälp
Citera
2012-08-19, 17:08
Medlem
Ren-Potatiss avatar
Jaha, det här ju inte särskilt intressant. Varför börjar du tråden med en tråkig attityd i topic.
Citera
2012-08-19, 17:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ren-Potatis
Jaha, det här ju inte särskilt intressant. Varför börjar du tråden med en tråkig attityd i topic.

Köp boken så blir du lika smart och upplyst som TS
Citera
2012-08-19, 17:28
Medlem
EnLitenSvamps avatar
TS vad är det du vill diskutera ???
Citera
2012-08-19, 20:25
Medlem
Limberjs avatar
Finns ju människor som inte kan ett skit om hundar och tror att dom är människor. Visst hundar har känslor, men dom kan inte tänka lika logiskt som en människa.
Som Cesar säger:
1. djur
2. hund
3. ras
4. namn

Det är så man ska tänka om ett husdjur, men många människor tänker på sin vän med namnet före, om någon förstår.

Jag tycker att TS gjorde en bra tråd, fler människor borde få lära sig om hur hundar fungerar.

Alla som säger emot ser sin hund som ett barn. Det märker man ju, för vad fan är meningen med att bli förbannad?
Är det ointressant så finns det faktiskt ett litet rött kryss uppe till höger (för dom som har windows), man måste inte skriva något på varenda tråd man klickar in på.
Citera
2012-08-19, 21:34
Medlem
Corinnes avatar
Poängen med tråden är inte reklam. Jag har inte skrivit häftet jag nämnde, (det har herr Eaton all ära för) och jag jobbar inte på förlaget heller... såatteeh.

Det finns jävligt många idioter - särskilt här på flashback - som tyvärr har svalt hela den föråldrade inaktuella flockteori-dominans-ledarskaps-bullshiten a lá punghuvudet Cesar Millan (+ barbro börjesson mfl), med hull och hår

Poängen med tråden är med andra ord: Upplysning. Vakna upp, och lär er något.

Hundar är inte flockdjur (och även om de var det, så är flockar alltid artspecifika, dvs består av en grupp djur av samma art, så att använda flockteorier i träning mellan människa och hund är meningslöst (x2 i dethär fallet)). De är aldrig "dominanta". De försöker inte dominera, ta över ledarrollen eller ta över något överhuvudtaget.

Lär er dessa grundläggande fakta och få en bättre, smidigare relation med hunden, och lättare att lösa ev. problem.

Och, FYI, bara för att jag nämner ordet relation, och tycker att man skall ha en fin sådan med sin(a) hund(ar) handlar det inte om att "förmänskliga" hunden(-arna). Det handlar om att förstå varandra, över artgränserna, en fundamental förutsättning om man på något sätt skall leva med varandra...

Det är för övrigt jävligt coolt att jobba med s.k. mjuka metoder. Hatten av för alla som gör det!
Citera
2012-08-19, 22:43
Medlem
Ren-Potatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corinne
Poängen med tråden är inte reklam. Jag har inte skrivit häftet jag nämnde, (det har herr Eaton all ära för) och jag jobbar inte på förlaget heller... såatteeh.

Det finns jävligt många idioter - särskilt här på flashback - som tyvärr har svalt hela den föråldrade inaktuella flockteori-dominans-ledarskaps-bullshiten a lá punghuvudet Cesar Millan (+ barbro börjesson mfl), med hull och hår

Poängen med tråden är med andra ord: Upplysning. Vakna upp, och lär er något.

Hundar är inte flockdjur (och även om de var det, så är flockar alltid artspecifika, dvs består av en grupp djur av samma art, så att använda flockteorier i träning mellan människa och hund är meningslöst (x2 i dethär fallet)). De är aldrig "dominanta". De försöker inte dominera, ta över ledarrollen eller ta över något överhuvudtaget.

Lär er dessa grundläggande fakta och få en bättre, smidigare relation med hunden, och lättare att lösa ev. problem.

Och, FYI, bara för att jag nämner ordet relation, och tycker att man skall ha en fin sådan med sin(a) hund(ar) handlar det inte om att "förmänskliga" hunden(-arna). Det handlar om att förstå varandra, över artgränserna, en fundamental förutsättning om man på något sätt skall leva med varandra...

Det är för övrigt jävligt coolt att jobba med s.k. mjuka metoder. Hatten av för alla som gör det!
Vänd dig till ett annat forum om du inte tycker om detta då, familjeliv.se kanske passar dig.
Citera
2012-08-29, 13:47
Medlem
Har inte läst det du postar om men har däremot läst annat dravel som verkar vara inne på samma linje. Freddy Worm Christianssens skapelse om hundar och vargars beteende.

Maken till dynga liknande Freddys pekoral får man då leta Riktigt djupt efter. Ett Ytterst taffligt försök att skapa en vetenskapslik uppställning med grundvariabler som har så liten bäring på verkligheten så jag funderar om han försöker skapa en sekt.

Snacket om flockmentalitet är också förvridet. För att en flock ska kunna uppstå måste det finnas en vinning av att den skapas. Vissa djur ser den vinningen och andra inte. Gatuhundarna har ingen vinning av det så alltså skapas det ingen hierarki. Vargar ser det och hierarki skapas. Samma sak är det med människan. Ledarskap handlar inte om att vara hundens foderautomat. Jag har sett så Galet många exempel på människor som anammat tanken på att ta bort den hierarkiska iden och nymodigt låta bli att vara den dominerande i förhållandet till sin hund. Det blir ekipage man knappt vågar möta eller gå i närheten av. Man försöker le lite ansträngt när de villfarna hundarna lever djävulen så fort en liten trigger dyker upp eller hur lydnaden har ett nästan kliniskt slut vid lydnadsplanens oklippta kant. De gamla bruksmetoderna med slit o slag var inte bättre det och hade säkert samma effekter. Jag var inte aktiv i de kretsarna då så jag kan inte koppla hundsyn till hundresultat.

Om vi tar Mr Millan som exempel: De hundar och ägare han kommer för att rehabilitera har ofta stora problem som blivit långtgående. Hans plan är långsiktig rehabilitering genom att ändra förhållandet och bryta mönster. Skulle vän av "mjuka metoder" kunna ge en god beskrivning av generella praktiska punkter hur sådan rehabilitering skulle ske med dessa metoder - Alltså: inga strypkoppel, inga puttar med händer och fötter i sidan på hunden, inga markeringar om vem som bestämmer matförhållandena osv...?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in