2012-08-19, 14:14
Medlem
spoilers avatar
"En man och en kvinna - båda i 30-årsåldern - har häktats vid Attunda tingsrätt misstänkta för grov könsstympning av sin 3-åriga dotter.

Övergreppet ska ha skett någon gång mellan januari och april i år, enligt häktningsframställan.

Könsstympning av kvinnor är förbjudet i Sverige sedan 1982. Sedan 1999 är det straffbart även om ingreppet utförs i ett annat land. Straffet är fängelse i högst fyra år.

Om brottet har medfört livsfara, till exempel allvarlig sjukdom, skall det bedömas som grovt och kan ge mellan två och tio års fängelse."

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=5237040

"Övergreppet ska ha skett någon gång mellan januari och april i år antingen i Gambia eller Sverige, enligt häktningsframställan."

http://www.dn.se/nyheter/sverige/tva-haktade-for-konsstympning
Citera
2012-08-19, 14:29
Bannlyst
Eftersom brutala saker som könsstympning gömmer sig bakom islam så är folk rädda för att kritisera. Bara lek med tanken att det var jehovas vittnen som sysslade med hedersfötryck mm så skulle folk spy galla överallt tex på facebook och det skulle vara populärt att klanka ner på jehovas, men nu gäller det islam och då är allt tillåtet. Får aldrig aldrig nånsin kritiseras.

Det är så sjukt i Sverige att det blivit politiskt korrekt att försvara sån fruktansvärd kultur som islam. Värre än islam är svenskarna som med näbbar och klor försvarar ideologin. Det måste sättas gränser i Sverige innan muslimerna inför sharia-zoner. Finns i England och på g i Danmark.
Citera
2012-08-19, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toccen
Eftersom brutala saker som könsstympning gömmer sig bakom islam så är folk rädda för att kritisera. Bara lek med tanken att det var jehovas vittnen som sysslade med hedersfötryck mm så skulle folk spy galla överallt tex på facebook och det skulle vara populärt att klanka ner på jehovas, men nu gäller det islam och då är allt tillåtet. Får aldrig aldrig nånsin kritiseras.

Det är så sjukt i Sverige att det blivit politiskt korrekt att försvara sån fruktansvärd kultur som islam. Värre än islam är svenskarna som med näbbar och klor försvarar ideologin. Det måste sättas gränser i Sverige innan muslimerna inför sharia-zoner. Finns i England och på g i Danmark.

Var vilka var är flickan? Fy faaaan. Men innan ni kritiserar för hårt - det finns många många muslimer som INTE tycker att detta är okej. Exempelvis David Bowies fru...Långsökt men jag tror och hoppas inte att särskilt många av de som kommit till Sverige och kan svenska åtminsytone litegrand är för detta. Ett fruktansvärt övergrepp som orsakar fruktansvärt lidande både medan det pågår och efteråt. Jag hoppas innerligt att de blir fråntagna vårdnaden om flickan? Sambon är syo på en högstadieskola hon berättar att många familjer skickar hem sina döttrar till ursprungslandet för att göra detta och myndighyeterna kan inget göra. Säger de.

Någon som vet var de bor?
Citera
2012-08-19, 15:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JANNE.GILJOTIN
Var vilka var är flickan? Fy faaaan. Men innan ni kritiserar för hårt - det finns många många muslimer som INTE tycker att detta är okej. Exempelvis David Bowies fru...Långsökt men jag tror och hoppas inte att särskilt många av de som kommit till Sverige och kan svenska åtminsytone litegrand är för detta. Ett fruktansvärt övergrepp som orsakar fruktansvärt lidande både medan det pågår och efteråt. Jag hoppas innerligt att de blir fråntagna vårdnaden om flickan? Sambon är syo på en högstadieskola hon berättar att många familjer skickar hem sina döttrar till ursprungslandet för att göra detta och myndighyeterna kan inget göra. Säger de.

De gifter bort sina döttrar mot deras vilja också om du inte visste det. Men så länge man har attityden "det finns muslimer som inte stödjer det" så händer inget. Får hoppas dessa unga muslimska flickor som lever i förtryck är nöjda med det svaret.
Svenska myndigheter måste givetvis göra klart för dem att vi inte accepterar sånt i Sverige och det ska ge fängelse.
Citera
2012-08-19, 15:35
Medlem
Citat:

De muslimer som aktivt ryter ifrån och tar avstånd är försvinnande få. De som ändå hörs ibland ryter inte heller, snarare jamar lite försynt och lyckas även få in lite ord som "tradition" och "respekt" för att ingen ska bli kränkt. De brukar även tycka att det är en "svår" och "känslig" fråga vilket jag inte förstår alls.
Citera
2012-08-19, 16:36
Medlem
bergsturks avatar
Det är lugnt, det beror bara på socioekonomiska faktorer. Befinner man sig lägre än genomsnittet på inkomststegen kommer sånt här tyvärr att inträffa. Lösningen är att visa tolerans och att alla skall tjäna mer än medel så klyftorna upphävs. Jag blev arbetslös en gång och då gick jag omedelbart ut och skar alla mina anförvanter i könsorganen, så det är inget konstigt med det här.
Citera
2012-08-19, 17:26
Medlem
sanctissimuss avatar
4 jan 2012 brand på Snapphanevägen kan man läsa, här, jag hade en farbror som en gång i tiden bodde på just Snapphanevägen, här, i dag bor det helt andra människor i lägenhet 1001...
Citera
2012-08-19, 17:53
Medlem
MrEscimos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toccen
De gifter bort sina döttrar mot deras vilja också om du inte visste det. Men så länge man har attityden "det finns muslimer som inte stödjer det" så händer inget. Får hoppas dessa unga muslimska flickor som lever i förtryck är nöjda med det svaret.
Svenska myndigheter måste givetvis göra klart för dem att vi inte accepterar sånt i Sverige och det ska ge fängelse.
Självklart skall detta förbjudas, det är helt oacceptabelt, men vi måste skilja på religion och kultur.
Könsstympning har inte med islam och göra utan är en kulturell sedvänja som praktiseras i vissa delar av världen. I Egypten är det över 90% av flickorna som stympas oavsett religion.
Det är samma sak med hedersmord. Det står i bibeln inte i koranen.
Jag är varken kristen eller muslim men vi måste ha en saklig debatt och att lär oss av historien. För annars kommer vi upprepa den.
Som källa hänvisar jag till wikipedia.
Citera
2012-08-19, 18:18
Medlem
Citat:
. Jag hoppas innerligt att de blir fråntagna vårdnaden om flickan? Sambon är syo på en högstadieskola hon berättar att många familjer skickar hem sina döttrar till ursprungslandet för att göra detta och myndighyeterna kan inget göra. Säger de.

Tydligen SÄGER din sambo att hon heller inte kan göra någonting för det framgår då inte att hon gör sin plikt och polisanmäler det du säger att hon vet om. Skäms på henne.
Citera
2012-08-19, 18:58
Medlem
gentlemans avatar
Varför är de häktade?
Citera
2012-08-19, 19:18
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gentleman
Varför är de häktade?
Varför skulle de inte vara häktade?

Grovt brott - fängelse 2- 10 år, innebär normalt automatiskt häktning.

Förutom det kan man utgå ifrån att det föreligger flyktfara då de har förankring i Gambia, eftersom de varit där och det är osäkert var brottet begåtts.
Citera
2012-08-19, 19:24
Medlem
sanctissimuss avatar
ATTUNDA TINGSRÄTT - B 6074-12

edit!

källa
Senast redigerad av sanctissimus 2012-08-19 kl. 19:33.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in