2012-08-18, 23:52
Medlem
Hej folket! Här kommer ännu en tråd om sparränta!

Jag va och kollade på sparränta på nätet och hittade Fundior, där stod det att man får 8,5% i ränta när man binder pengarna i 3 år. Jag valde att ringa Fundior för att kolla om det verkligen stämde.

Jag frågade hur det funkar, om jag sätter in 1 miljon, hur mycket får jag i ränta varje år om jag binder pengarna i 3 år så som de kräver det.

Han förklarade att 8,5 får man inte, minns inte riktigt vad han sa, men hur som helst, att man får ut 85.000 kronor per år i ränta. 255,000 på 3 år i ränta.

Jag frågade om jag som kund har någon typ av säkerhet, om t.ex. banken går i konkurs och att mina pengar inte försvinner. Han svarade att mina pengar var säkra och att banken är försäkrade bla bla bla

Men nu undrar jag, hur kommer det sig att Fundior har så pass hör sparränta medens de större bankerna erbjuder knappt 2,5% ? Vad är Fundior för typ av bank?

Har letat i forumet men hittade en tråd om Fundior som handlade om bankens konkurs så jag valde att göra en ny tråd för att få veta lite mer om banken osv :>
Citera
2012-08-19, 20:24
Medlem
--Flashback--s avatar
Ingen insättningsgaranti, väldigt hög risk, småskumt.

http://www.privataaffarer.se/nyheter...rkonton-435365
Citera
2012-08-19, 21:41
Medlem
SchackMatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aftongladet88
Vad är Fundior för typ av bank?
Fundior är inte en bank.
Citera
2012-10-24, 18:12
Medlem
LiLWizs avatar
Tror inte att TS har varit i kontakt med dem. I så fall har han blivit felinformerad. De har en maxgräns på 50.000 kronor i insättning, hans miljon vet jag inte vart den kom ifrån.

I övrigt vet jag inte mer än vad jag läst på Internet om bolaget. Det är som ovanstående skrev ingen bank och de omfattas inte heller av någon insättningsgaranti. Deras hemsida känns väldigt tunn och outvecklad. Bolaget som helhet känns allt annat än tryggt oavsett vilka löften de lovar.

Vill se att de får trippel-a rating av UC samt uppvisar fler garantier på välbestånd innan några slantar förlitas i deras verksamhet.
Citera
2012-12-11, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LiLWiz
Tror inte att TS har varit i kontakt med dem. I så fall har han blivit felinformerad. De har en maxgräns på 50.000 kronor i insättning, hans miljon vet jag inte vart den kom ifrån.

I övrigt vet jag inte mer än vad jag läst på Internet om bolaget. Det är som ovanstående skrev ingen bank och de omfattas inte heller av någon insättningsgaranti. Deras hemsida känns väldigt tunn och outvecklad. Bolaget som helhet känns allt annat än tryggt oavsett vilka löften de lovar.

Vill se att de får trippel-a rating av UC samt uppvisar fler garantier på välbestånd innan några slantar förlitas i deras verksamhet.

FI återkallar tillståndet för Fundior Finans och Försäkring AB

http://www.fi.se/Press/Pressmeddelan...Forsakring-AB/

jag gissar att spararnas pengar är borta...
Citera
2012-12-11, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tmach
FI återkallar tillståndet för Fundior Finans och Försäkring AB

http://www.fi.se/Press/Pressmeddelan...Forsakring-AB/

jag gissar att spararnas pengar är borta...

Det var som sjutton. Någon som har konto där? Berätta gärna hur det i så fall går för er att få ut stålarna.
Citera
2013-06-13, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LiLWiz

Not true, det finns två typer av konton. Kapitalförsäkringen kräver att man sätter in MINST 50 000 kr medans vanliga sparkontot har det som maxgräns. Kapitalförsäkringen är mer gynnsam då det är/var samma ränta fast skattesatsen mer fördelaktig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in