2012-08-20, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poyrojt
Det mest häpnadsväckande vore ju om det är ett tidigare okänt skelett från en av Armfeldts Karoliner.

http://www.mior.se/vandra/sylarna/historia.html

Nä, polisen sa att "skelettet är inte jättegammalt" och jag förmodar att det inte rör sig om gamla klenoder som tillhörigheter man funnit,så det lär kunna uteslutas.

Det kan ju som sagt vara vem som helst, även ngn utomnordisk person som i värsta fall kanske ingen saknar.

Hur långt ifrån Ritsem ligger detta? Ritsemkillen sades kunna knalla fem mil per dag...
Citera
2012-08-20, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Nä, polisen sa att "skelettet är inte jättegammalt" och jag förmodar att det inte rör sig om gamla klenoder som tillhörigheter man funnit,så det lär kunna uteslutas.

Det kan ju som sagt vara vem som helst, även ngn utomnordisk person som i värsta fall kanske ingen saknar.

Hur långt ifrån Ritsem ligger detta? Ritsemkillen sades kunna knalla fem mil per dag...

Vi spånade lite med tanke på att så mycket folk rört sig
där under så lång tid.
Det visade sig att Sylarna inte var en direkt öde plats.

Vad dom menade med "inte jättegammalt" vet vi inte.
Dom kan ha menat att det inte är ett arkeologiskt fynd
eller att det inte är äldre än den tid de har uppgifter om försvunna.

Varför skulle Joey gå från Ritsem till Sylarna??
Slå på Hittas kartor eller dyl. så ser du avståndet.
Citera
2012-08-20, 16:19
Medlem
Summerbirds avatar
Inte en chans att det är dansken Joey! SÅ fort blir man inte ett skelett...
Citera
2012-08-22, 23:44
Medlem
Kommentaren att det inte är jättegammalt bör nog utläsas som om att set inte är resterna av någon av Armfeldts karoliner man hittat. Det var ju en och annan som lämnades under marschen. Vandrade i området på mitten av 90-talet, den sommaren hade man hittat kvarlevorna av två karoliner i en skreva någonstans precis i gränsområdet.
Citera
2012-08-23, 19:37
Medlem
Vad hette den gamle Östersunds-advokaten som försvann i området för en 5-10 år sen, jag har för mig att de hittade hans bil efter E14 nånstans mellan Duved o Storlien, återfanns han eller inte??
Citera
2012-08-23, 21:49
Medlem
Venators avatar
Det var inte så få av de flyktingar som kom över från Norge under kriget som omkom i fjällen. Några av dem var tvångsarbetare som tyskarna tog till Norge och som var svaga och saknade utrustning, andra var motståndsmän som var tvungna att ge sig av mycket snabbt. Det finns säkert skelett kvar efter dem som aldrig hittats.
Citera
2012-08-29, 15:06
Medlem
sfrges avatar
Nån som hört nått mer om det här??
Citera
2012-08-30, 02:16
Medlem
ab12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rabiator
Kommentaren att det inte är jättegammalt bör nog utläsas som om att set inte är resterna av någon av Armfeldts karoliner man hittat. Det var ju en och annan som lämnades under marschen. Vandrade i området på mitten av 90-talet, den sommaren hade man hittat kvarlevorna av två karoliner i en skreva någonstans precis i gränsområdet.

Det var väl en bit norrut från Sylarna också kan jag tänka mig. Karolinerna kom väl över gränsen i höjd med Blåhammaren om jag inte misstar mig. Jag gissar nog att skelettet har några år på nacken, annars borde man ju genast ha några gissningar. Om det är någon svensk/norsk vill säga.
Citera
2012-08-30, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ab12
Det var väl en bit norrut från Sylarna också kan jag tänka mig. Karolinerna kom väl över gränsen i höjd med Blåhammaren om jag inte misstar mig. Jag gissar nog att skelettet har några år på nacken, annars borde man ju genast ha några gissningar. Om det är någon svensk/norsk vill säga.
Det kom Karoliner i spridda skurar över hela fjällkedjan, det var långt i från någon enhetlig truppförflyttning, många av dem som dog i Handöl torde ha passerat området men det fanns ju de som kom ner i Hallen/Myrviken och upp mot Skalstugeleden också. Om inte den gamle Östersundsadvokaten är återfunnen så är det mitt hetaste tips.
Citera
2012-09-03, 19:59
Medlem
J-ssons avatar
Ingenting nytt angående skelettet? Det kan vid det här laget antagligen uteslutas att det var dansken som hittades

Hade det varit Joey, hade det vsrit fastställt för länge sedan
Citera
2012-09-04, 02:25
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ab12

Syntetkläder bryts inte ned så snabbt så om det finns klädesrester kvar så kan man avgöra ungefär hur gamla de är. Karolinerna identifierades ju främst på sina uniformsknappar.
Citera
2012-09-04, 06:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J-sson
Ingenting nytt angående skelettet? Det kan vid det här laget antagligen uteslutas att det var dansken som hittades

Hade det varit Joey, hade det vsrit fastställt för länge sedan

"Vid det här laget" och omedelbart efter att skelettet hittats så kunde man utesluta att det var danske Joey på grund av följande omständigheter ;

Sylarna -Ritsem är minst 50 mil i från varandra. Jämför avståndet Göteborg-Stockholm, minst....

Det var ett skelett som hittades.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in