• 1
  • 2
2012-08-26, 13:20
Medlem
maximum2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brollio
På vilket sätt ger det en bättre bild än att slänga in sin årskostnad för varje räkning i sin budget och dela med 12 ?

För att många som klagar på att de har så jävla höga räkningar emellanåt av mina bekanta så brukar de dra till med att nu är det dags igen den kommer ju en/två ggr per år men de jävlarna tänker ju aldrig på att spara lite pengar de månader den räkningen inte kommer utan de bränner allt för det kommer ju "nya" pengar varje månad

mer så jag tänkte
Citera
2012-08-26, 13:55
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oneofmany
Jag sätter in samma summa varje månad på huskontot och bilkontot. På så sätt så finns det alltid pengar där som täcker månads, kvartal och årsutgifter. Det bästa är att när man har ett konto per utgiftstyp så ser man väldigt enkelt om man har råd med ett inköp eller inte. Finns det inte öronmärkta pengar så får man avstå eller låna av buffertkontot (mot återbetalning). Förut hade jag bara ett enda löne och räkningskonto, men jag tycker att det nya systemet är helt suveränt. En extra bonus är att jag får lite ränta på alla konton förutom lönekontot (som jag sällan har mer än en tusenlapp eller två på).

Lönekonto, fickpengar
Bilkonto, billån, försäkring, diesel, skatt, service
Resekonto, resor, biljetter till olika föreställningar
Nöjeskonto, elektronik, spel, böcker, filmer
Huskonto, huslån, driftkostnader, underhåll, mm
Pensionskonto, sätter av 10% av min inkomst (skattade pengar) varje månad till ett långsiktigt sparande, är dock en vanlig fond och aktiedepå på avanza och inte IPS eller dylikt
Buffertkonto, oförutsedda utgifter såsom vård, mediciner, IKEA, etc
Sparkonto, diverse högräntekonton på Hoist och Marginalen. Pengar som inte har något direkt syfte än finansiell trygghet. Så länge jag får en trygg avkastning som ger en blygsam men ändå slår inflationen är jag nöjd.

Mitt system passar säkert inte alla, men jag vill inte gå tillbaka till hur det var förr.

Du sköter din ekonomi exemplariskt och tillhör en väldigt begränsad grupp i Sverige, Jag önskar att fler lägger upp det som du.

Svenskar generellt sett är fullständigt värdelösa på att sköta sin privatekonomi.
Dom flesta vuxna i Sverige kan skrämmande nog inte ens räkna vanlig procenträkning och att räkna ut ränta på ett bankkonto och vad det blir efter skatt är en kunskap som är väldigt få förunnade..
Citera
2012-08-27, 19:38
Medlem
Blocket.ses avatar
Själv betalar jag min bilförsäkring, hemförsäkring, gymkort och olika medlemskap årsvis..

Hyran, bredband och elen brukar jag betala varje månad eller varannan månad..

Jag tycker att det är skönt att betala en gång varje år, då vet jag exakt när det är dags att betala, och kan på det viset se till att ha pengar undanstoppade till dom.
Sedan kan inrikta mig på mitt sparande resterande del av året r
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in