2012-08-17, 18:24
Medlem
Tjeeenare ! läget är sådant att = Min flickvän var påväg hem i hennes pappas bil, varpå hon får vattenplaning i en kurva på motorvägen och kommer över på andra körfältet men i samma riktning. hon kommer in med sidan av sin bil i sidan av en buss, skadorna vart endast lackskador alltså repor. Hon och chauffören till bussen gör upp allting där och ska höras av närmare, nu till frågan. Bilen står på hennes pappa,hon är under 25 och har fortfarande prövotid på körkortet. Eftersom inte polisen blev indragen i det hela så riskerar hon väl inte körkortet? och vad blir följderna på att hon körde bilen men att hennes pappa står på försäkringen? helt grön inom detta men hennes farsa är sne som fan och hävdar att hon kommer få pröjsa allt och bli av med körkortet, så vore skönt att kunna ha lite kött på benen innan jag ger mig in i diskussionen. Tacksam för svar ! Mvh.
Citera
2012-08-17, 20:42
Medlem
är inte polisen inblandad blir hon ju inte av med körkortet. Däremot kan hennes pappa kräva att hon betalar självrisken och det är väl värsta påföljden typ i detta fall.
Citera
2012-08-17, 21:11
Medlem
Väldigt sällan man blir av med körkortet för en olycka. För att det ska ske måste man verkligen ha kört kört vårdslöst. Så även om polisen är inblandad så blir man inte av med sitt körkort bara sådär.
Nu var ju inte ens polisen där så det är lugnt.

Antar att ni kontaktar försäkringsbolagen och det kommer sluta med att hon får betala självrisken helt enkelt.

Löjligt av hennes pappa att vara arg, sådant här händer.
Citera
2012-08-17, 21:46
Medlem
Samma svar av mig.

Värsta konsekvensen är troligen självrisken på pappans försäkring. Och att aldrig mer få låna bilen.

Ta de lugnt olyckor händer. Jag vet någon som sabbade en minibuss hela sida första månaden med körkort, allt blev självrisk.
Citera
2012-08-17, 22:53
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Du borde kolla så försäkringen gäller bara. Jag vet att minst ett försäkringsbolag har som alternativ att man kan säga att ingen under 25 år kommer köra bilen och då få lägre premie. Tror det är 25 i alla fall. Hursomhelst så förekommer det sådana försäkringsvillkor så det kan ju vara bra att kolla upp innan man säger vem som körde.
Citera
2012-08-18, 13:01
Medlem
Tacksam för alla svar ! tog ett tag och lugna ner gubben men han vart väl mest arg för att han vart rädd att nånting värre kunnat hända. Han har inte den försäkringen att ingen under 25 får köra bilen, så då är väl allting lugnt känns det som. Tack igen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in