2012-08-17, 12:53
Medlem
R4hu7s avatar
Har en MacbookPro 15", kptes augusti 2010.
Har aldrig anvnt SD-kortlsaren som finns i macbooken..fram tills idag.

Hade tnkt att fra ver lite videoklipp frn min videokamera till macbooken med hjlp av sd-kortet. Men nr jag fr in kortet i lsaren s hnder inget, kortet hittas inte ngonstans.
Har googlat runt lite och lst att problemet ofta lses om man inte trycker in hela kortet, dock s har detta inte hjlpt mig.

Ngon som vet hur det funkar eller har lite tips p hur man gr tillvga fr att kunna lsa in sitt sd-kort i macbooken?
Citera
2012-08-17, 14:41
Medlem
jonthe12s avatar
Har du kollat i skivhanteraren/disk utility om den kommer upp dr? Testat med ett annat SD-kort?
Citera
2012-08-17, 20:00
Medlem
systems avatar
Program/Verktygsprogram/Systeminformation

Under Maskinvara finns Kortlsare. Markera och tala om vad som berttas.
Citera
2012-08-17, 21:45
Medlem
R4hu7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonthe12
Har du kollat i skivhanteraren/disk utility om den kommer upp dr? Testat med ett annat SD-kort?
Har kollat dr utan resultat
Bytte SD-kort och d funkade det.
Det frsta kortet jag anvnde stod det SDHC p, den andra jag bytte till nu (som funkade) stod det bara SD p. S ska vl i framtiden bara kpa SD d eller?
Citera
2012-08-17, 21:50
Medlem
R4hu7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
Program/Verktygsprogram/Systeminformation

Under Maskinvara finns Kortlsare. Markera och tala om vad som berttas.
Nr jag stter in mitt SD-kort (str SDHC p kortet) s syns detta:
Inbyggd SD-kortlsare:

Tillverkar-ID: 0x05ac
Produkt-ID: 0x8403
Revision: 1.00
Serienummer: 000000009833

Prvade att byta SD-kort som personen ovan nmde, d funkade det och d fick jag upp:
Inbyggd SD-kortlsare:

Tillverkar-ID: 0x05ac
Produkt-ID: 0x8403
Revision: 1.00
Serienummer: 000000009833

SDSC Card:

Kapacitet: 1,02 GB (1*017*643*008 byte)
Borttagbart medium: Ja
BSD-namn: disk1
Typ av partitionskarta: Huvudstartpost (MBR)
S.M.A.R.T.-status: Stds inte
Volymer:
NO NAME:
Tillgngligt: 18 MB (17*989*632 byte)
Kapacitet: 1,02 GB (1*017*515*520 byte)
Skrivbar: Ja
Filsystem: MS-DOS FAT16
BSD-namn: disk1s1
Plats: /Volumes/NO NAME

Detta sger mig ingenting, men vad r det som gr att just SD-kortet funkar medan SDHC-kortet inte gr det?
Oh well, nu vet jag att det inte r fel p min mbp iallafall
Tack fr svar.
Citera
2012-08-17, 21:57
Medlem
systems avatar
Av ovanstende kan vi konstatera att din lsare funkar. Annars hade dr bara p en rad sttt ngot som liknar ingen inbyggd kortlsare, typ.

Jag freslr att du, om behov freligger, frsker rdda data p kortet. Det finns program fr sdant, men jag minns inte nu vad de kan heta.

Sedan freslr jag att du kastar kortet. Kp drefter enbart kort frn etablerade tillverkare, typ SanDisk. De kostar mer n budgetalteraniven, och det av en anledning.
Citera
2012-08-17, 22:41
Medlem
R4hu7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
Av ovanstende kan vi konstatera att din lsare funkar. Annars hade dr bara p en rad sttt ngot som liknar ingen inbyggd kortlsare, typ.

Jag freslr att du, om behov freligger, frsker rdda data p kortet. Det finns program fr sdant, men jag minns inte nu vad de kan heta.

Sedan freslr jag att du kastar kortet. Kp drefter enbart kort frn etablerade tillverkare, typ SanDisk. De kostar mer n budgetalteraniven, och det av en anledning.
Ja, fr gra det i fortsttningen. Hade kpt ett 8gb kort med mrket Transcend fr en billig peng, men hller mig till SanDisk som faktist funkade i min kortlsare
Citera
2012-08-20, 20:54
Medlem
turkbygges avatar
Kan inte va s att din kortlsare inte stdjer SDHC?
Citera
2012-08-20, 21:11
Medlem
R4hu7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turkbygge
Kan inte va s att din kortlsare inte stdjer SDHC?
Jo tanken slog mig efter att jag testade med ett annat kort, men det kan vl inte skilja s mycket mellan ett sd-kort och sdhc-kort?
Citera
2012-12-12, 05:21
Medlem
Hej. Har lite problem med mitt sd-kort (kungston 2gb)

Har en blue ray-spelare som jag brukar ansluta min mp3-spelare till via usb-kabel, fr att kolla p filmer, men i sjlva mp3-spelaren har jag ocks ett anslutet sd-kort. Detta sd-kort knns inte igen p min blueray spelare.. eller jo har sett ikonen en gng innan men inte nu lngre.

Vad kan vara problemet? Funkar utmrkt med avknningen p datorn.

Produkt-info
Blue rayspelare : Samsung BD-E5300

Tacksam fr svar
Citera
2012-12-12, 18:48
Medlem
Fogelbergs avatar
@TusenTimmar:

Du fr ta och posta din frga p rtt plats, detta r Programvara - MacOs och trden handlar om MacBook Pro hittar inte mitt SD-Kort.

Hr ska du vara
https://www.flashback.org/f85
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in