2010-09-28, 10:37
Citat:
Sant. Vad gäller överbefolkning så tycks en hel del humanister mena att eugeniskt "förbättrande" - folkmord, mer eller mindre - är rättfärdigat på en global nivår pga överbefolkningen: Att sjukdomsspridning, virus (både naturligt förekommande och de skapade i labb), vacciners bieffekter, skoggskövling mm kan vara rättfärdigat då det på sikt "botar problemet"
Ursprungligen postat av Asmodeus
Nej, var påstod jag det?
Jag "inbillar mig" att föreställningen som alltid sätter människor i centrum, tolkar allting som att det är till för mänskligheten och att mänskligt liv alltid har ett värde i sig självt, och, vidare, placerar just vår art ur sitt sammanhang - inte längre en del av ett naturligt helt, utan över naturen - att denna vanföreställningen, utan kontakt med verkligheten, går under namnet humanism.
Och det är inte så svårt att se ett samband med en sådan mentalitet och global miljöförstöring, överbefolkning ("bara för att det finns för många, många fler än vad som är nödvändigt och hälsosamt, är det inte rätt att ta bort de sämsta ..") med mera.
Jag "inbillar mig" att föreställningen som alltid sätter människor i centrum, tolkar allting som att det är till för mänskligheten och att mänskligt liv alltid har ett värde i sig självt, och, vidare, placerar just vår art ur sitt sammanhang - inte längre en del av ett naturligt helt, utan över naturen - att denna vanföreställningen, utan kontakt med verkligheten, går under namnet humanism.
Och det är inte så svårt att se ett samband med en sådan mentalitet och global miljöförstöring, överbefolkning ("bara för att det finns för många, många fler än vad som är nödvändigt och hälsosamt, är det inte rätt att ta bort de sämsta ..") med mera.

Det är ju samma gamla förtryck och utrotande under ny förklädnad - men man sätter mänskligheten som helhet mot naturen. Vem som stryker med spelar ingen roll, bara överbefolkandet bekämpas

De mest inbitna humanisterna ter sig lika dåraktiga som fundamentalistiskt religiösa människor - de får en övertro på vetenskapen, sinnesvärlden och det lilla vi kan varsebliva, till den grad att de utesluter andlighet/metafysik öht.