2005-03-22, 00:40
Medlem
Dödens avatar
i skadeståndslagen kap. 6 paragraf 2 står det:
"Är skyldighet att utge skadestånd oskäligt betungande med hänsyn till den skadeståndsskyldiges ekonomiska förhållanden, kan skadeståndet jämkas efter vad som är skäligt, varvid även den skadelidandes behov av skadeståndet och övriga omständigheter skall beaktas."

Hur ofta tillämpas detta?
Om någon lever på existensminimum (typ socialbidrag) eller därikring hur stor är chansen att skadeståndet jämkas?
Är det hela eller bara en del av skadeståndskravet som tas bort?
Hur mycket skadestånd är rimligt när det gäller "för sveda och verk"? Givetvis beror detta på omständigheter men om man säger någon har blivit bestulen på ett par tusen?
Citera
2005-03-22, 17:08
Medlem
Hjärter Dams avatar
Skadeståndet kan jämkas om det är oskäligt betungande för dig. Både hela och delar av skadeståndet kan jämkas. Oftast tillämpas det på minderåriga som inte har börjat jobba. Även om du lever på soc så krävs det nog ändå ett ganska högt belopp för att det ska jämkas helt. 50.000 kan jämkas till 30.000 och 35 miljoner kan jämkas till 350.000. Det beror helt på situationen.

För sveda och värk om du blivit bestulen (antar att du inte menar rånad?) lär du inte få någonting. Har du blivit brutalt rånad och nerslagen kan du nog få några tusen eller möljigtvis någon tiotusenlapp.
Citera
2005-03-22, 17:16
Medlem
Bademjoons avatar
I propositionen till SkL står att domstolen ska försöka att inte jämka om skadevållaren har en ansvarsförsäkring. Det betyder att skadelidande har större möjlighet till en rimlig ersättning, även om skadevållaren är mindreårig.

Hur är det med skadestånd för ideella skador? Nu kan man väl även få ersättning för sådana...
Citera
2005-03-23, 03:51
Medlem
Hur får man jämkning?

Måste man ha överklagat domen?
Citera
2005-03-23, 07:44
Medlem
TTKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NHB
Hur får man jämkning?

Måste man ha överklagat domen?

Man begär det. Och man kan begära det redan i tingsrätten, så någon överklagan behövs inte.
Citera
2005-03-23, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TTK
Man begär det. Och man kan begära det redan i tingsrätten, så någon överklagan behövs inte.

Hur sent kan man göra det, måste det vara i samband med domen eller innan domen trädit i laga kraft?
Citera
2005-03-23, 11:12
Medlem
Rob Halfords avatar
Citat:
Hur sent kan man göra det, måste det vara i samband med domen eller innan domen trädit i laga kraft?

Innan domen vunnit laga kraft. Efter domen vunnit laga kraft är din enda möjlighet att ansöka om resning.
Citera
2005-03-23, 15:21
Medlem
TTKs avatar
Citat:

Jag vet faktiskt inte riktigt när, eller ens om, man behöver åberopa det. (det kan vara en sån där regel som domstolen per automatik måste ta i beaktande, även om det inte åberopas. Men jag tror inte det.)

Men det är domstolen som bestämmer om skadeståndet ska nedsättas, så du har inget att hämta om du börjar kräva det efter att domen fallit. Alltså måste du nog åberopa det senast på huvudförhandlingen.
Citera
2005-03-23, 15:53
Medlem
Pellefants avatar
Citat:
Jag vet faktiskt inte riktigt när, eller ens om, man behöver åberopa det. (det kan vara en sån där regel som domstolen per automatik måste ta i beaktande, även om det inte åberopas. Men jag tror inte det.)

Men det är domstolen som bestämmer om skadeståndet ska nedsättas, så du har inget att hämta om du börjar kräva det efter att domen fallit. Alltså måste du nog åberopa det senast på huvudförhandlingen.

Själva lagregeln behöver man inte åberopa. Däremot de omständigheter (rättsfakta) som gör att jämkningsregeln i SkL blir tillämplig. Domstolen tillämpar inte detta utan att part måste åberopa omständigheterna. Domstolen har i mål om jämkning ingen utredningsplikt.
Citera
2005-03-23, 15:57
Medlem
Rob Halfords avatar
Citat:

Jag tror att jag tidigare missuppfattat frågan, TTK ledde in mig på rätt väg.

Du behöver inte åberopa paragrafen i sig, däremot måste givetvis dom omständigheter du anser ligga till grund för jämkningen föras fram under huvudförhandlingen.

edit: Som Pellefant tidigare förklarat....
Citera
2005-03-23, 16:24
Medlem
Pellefants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rob Halford
Du behöver inte åberopa paragrafen i sig, däremot måste givetvis dom omständigheter du anser ligga till grund för jämkningen föras fram under huvudförhandlingen.

Faktiskt redan under förberedelsen (om vi nu talar ett mål som handläggs som tvistemål) eftersom det inte finns någon ovillkorlig rätt att anföra nya omständigheter i tvistemål enligt 43:10 Rättegångsbalken.
Citera
2005-03-23, 16:40
Medlem
Rob Halfords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellefant
Faktiskt redan under förberedelsen (om vi nu talar ett mål som handläggs som tvistemål) eftersom det inte finns någon ovillkorlig rätt att anföra nya omständigheter i tvistemål enligt 43:10 Rättegångsbalken.

Det är alltid skönt att bli tillrättavisad!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in