2005-03-22, 00:39
Medlem
ondbraddods avatar
Finns det nån skatt som är klart bättre att höja än de övriga?

Kan tänka mig bostadsskatten. Sånt kan ju inte flytta ut ur landet.

Eller en specialskatt på över vinster inom vissa branscher. Övervinster är ju ett tecken på att marknaden inte är helt frisk.

Några förslag? Både existerande och påhittade är välkommna.

j
Citera
2005-03-22, 00:41
Medlem
Lite knasig fråga, men Sveriges bolagskatt ligger på en bra nivå trycker jag. Vissa typer av miljöskatter är bra de också.
Citera
2005-03-22, 00:42
Medlem
Ursas avatar
Jag hejar på alkoholskatten.

*duckar för tomflaskorna*
Citera
2005-03-22, 00:45
Medlem
Makehastes avatar
All skatt är bra skatt.
Citera
2005-03-22, 00:48
Moderator
impieteers avatar
Inkomstskatten och momsen blir mycket skattepengar, utan att det förstör ekonomin lika mycket som en del andra skatter, tror jag iaf. Fast inte ska de höjas.
Citera
2005-03-22, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ursa
Jag hejar på alkoholskatten.

*duckar för tomflaskorna*

Jag håller faktiskt med trots att jag är storkonsument. Som det är nu fast med en lite lägre spritskatt skulle vara perfekt. Dock fungerar det inte med öppna gränser.
Citera
2005-03-22, 00:53
Medlem
Företagarsvinets avatar
Jag är emot skatter av princip som kontrollmedel - men även denne gamle inbitne kapitalist har insett att vissa saker är människan för lat för att kunna påverka själv. Därför är jag för en trängselavgift så feta, lata människor börjar cykla istället - alternativt totalt bilförbud i Stockholm förutom taxi, transport och sånt såklart. Ser heller inte jättestora problem med en straffskatt på fet, sockrig och ohälsosam mat. Varför skulle det vara mindre rättfärdigat än skatt på alkohol?

Givetvis svårt att försvara som högerman, men folk är ju lata svin av naturen och förstår inte förräns man slår till på det enda ställe där det svider - i plånboken. F.ö. kan jag tillägga att jag är fet och lat själv, så det är mot bättre vetande...
Citera
2005-03-22, 00:55
Medlem
Ursas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Företagarsvinet
Ser heller inte jättestora problem med en straffskatt på fet, sockrig och ohälsosam mat. Varför skulle det vara mindre rättfärdigat än skatt på alkohol?

Håller med. Samma med cigarretter, förstås.
Citera
2005-03-22, 01:00
Medlem
Annorlundas avatar
Den bästa skatten är utan tvekan den som man kan hitta där regnbågen slutar.

Men om man ska bortse från sådana skatter som hör hemma i sagans värd så lägger även jag min röst på en trängselavgift i tätorterna.
Citera
2005-03-22, 01:01
Medlem
M2ks avatar
Sjörövarskatten *Letar fortfarande efter förlista piratskeppet*
Citera
2005-03-22, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Företagarsvinet
. Ser heller inte jättestora problem med en straffskatt på fet, sockrig och ohälsosam mat. Varför skulle det vara mindre rättfärdigat än skatt på alkohol?

Håller inte med alls. Alkohol och cigaretter ger sämre hälsa för i princip alla.

Man bör inte straffa nyttiga hälsosamma människor som vill ta sig en pizza, för dessa gör ju inte pizzan någon skada.

Bättre att ha subventionerad (gratis?) sjukvård för folk som inte är överviktiga. Subventionerna finansierar man med allmänt höjda patientavgifter. Undantag ges för de väldigt få personer som faktiskt har ämnesomsättningsstörningar.
Citera
2005-03-22, 01:11
Bannlyst
Förutom den ovan nämnda sjörövarskatten så får det nog bli tobaksskatten. Moms svider mindre öht, även om det inte per definition är bättre än någon annan skatt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in