Flashback bygger pepparkakshus!
2012-08-18, 18:42
Medlem
Nuppanus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OleYeller
Och kontrollanter går ofta runt med ett utgånget leg, antar jag...

Det är väl precis sådana konstiga saker dem kan kontrollera antar jag. Är själv ingen kontrollant så jag vet inte.
Citera
2012-08-18, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nomis2000
Inte på bolaget... det var på ICA och han skulle köpa 3.5or.

Aftonhoran

Sånt där kan väl bara hända i Sverige. Only in sweden.
Citera
2012-08-18, 20:44
Bannlyst
Jag är 56 år och brukar bli frågad om leg.
Citera
2012-08-18, 20:57
Medlem
CarlHenrikstorkuks avatar
Detta är givetvis fel (inte formellt möjligen) och jag har läst statistik gällande vilka som vill se leg. Köp av män mellan 18-35 så slipper du i 99/100 fallen visa. Även om du ska kunna köpa tobak hur fan du vill så finns lever vi inte i en perfekt värld.
Citera
2012-08-18, 21:25
Medlem
Drinkycrows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RockInRhino
Problemet är att man, precis som man kan se ung ut för sin ålder, kan se gammal ut för sin ålder. Ser heller inte att detta skulle vara ett överdrivet svenskt fenomen. Tveksamt att jag t ex. varit i en amerikansk stat som tar mindre lättvindigt på detta än vi gör här i Sverige. Särskilt inte när det kommer till alkohol (tobak kan det vara lite sisådär med, men det är det ju även här i Svedala).

Vad gäller tågbiljetterna har det ju att göra med de problem som uppstod genom att det blev spekulation på andrahandsmarknaden som satte (det sökta) systemet ur spel. Av samma skäl är det i dagsläget högst motiverat att göra konsertbiljetter och dylikt personliga (vilket man också gjort i ett flertal länder).

Det finns många 16 åringar som ser ut att vara 18-22 kanske men det finns fann inga som ser ut att vara nästan trettio eller äldre. Skulle det finnas en stackars 17åring som ser ut att vara 32 så tycker jag dessutom han kan behöva lite sprit och cigg
Citera
2012-08-18, 21:58
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr-compakt

Sen hur svårt är det att gå och skaffa ett nytt för ca 300kr som gäller 5år?
Handelsbanken tar 500:- + att det kostar 80:- i en fotoautomat

Kassörskan kan ha blivit misstänksam att det var något lurt eftersom man inte brukar missa utgångsdatumet med hela 2 år eller så tar man med passet istället då.
Det kommer också nya säkerhetsåtgärder ibland på ID som hologram m.m. så där är en till orsak till giltighetsdatumet.
Citera
2012-08-19, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buskar
Du, det står inte nedskrivet i lagboken att man måste legga vuxna människor, och att sälja till en 28-åring är inte det minsta olagligt. Nu vet du det.

Kanske inte, men varför ta risken i onödan?
Citera
2012-08-19, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ashtray_
Jag är i chock, detta har aldrig hänt förut..
Jag är man 28 år och har använt tobak de senaste tio åren.
I genomsnitt handlar jag tobak två gånger i veckan. Idag skulle ett inköp göras i en affär jag handlat tobak ifrån sedan 2002. Ny kassörska:
K= Kassörska. J= Jag.

K - Har du legitimation?

J -..2 sekunders handlingsförlamning medans hjärnan försöker förstå att den faktiskt har fått frågan.
..ett lätt förvånat skratt – Eeh...Javisst! (räcker fram).

(Under de senaste 5 åren kan jag räkna på fingrarna de gånger jag behövt visa leg för att köpa tobak...)

K - Det här har gått ut! Jag får tyvärr inte sälja det här åt dig.

J - Jag vet..det har gått ut. Jag har blivit ÄLDRE.

K - (ser på mig med en blick som säger "JAG HAR BESTÄMT MIG".)

Jag blir chockad, är på väg att lämna kassan och glömmer nästan att betala för övriga varor.
Legitimationen gick ut för två år sedan. Jag har inte förändrat ansiktet eller ens frisyren, jag ser ut som på fotot. Den handfull gånger jag behövt visa leg de senaste sex åren har försäljaren förmått dra följande slutsats: "Hmm, leget har gått ut men det är ju han på bilden...han är ju förfan långt över över 18!" Den här skökan förmådde inte att dra samma logiska slutsats. För första gången i mitt liv har jag nekats att köpa tobak!

Frågor:

1. Jag är chockad och känner mig kränkt (vart ska man vända sig?)
2. Är det lämpligt med butiksförsäljare som har problem med logiskt tänkande och inte kan se skillnad mellan barn och vuxna? Risken är ju att hen anser att ett barn ser ut som en vuxen och därmed säljer tobak till en minderårig och begår en olaglig handling.
3. Har något liknande hänt er?

Förstår din frustration helt. Men kassören gjorde helt rätt och borde ha en fjäder i hatten.

----------------
www.chasp.se
Loppis på nätet
<'////>< ><////'>
Citera
2012-08-19, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buskar
Men varför legga vuxna personer över huvud taget? För visst ser man i 99 fall av hundra att en myndig person är just myndig och inte 17 år gammal. En 17-åring är ett barn och ser ur därefter, det tror jag vi alla kan hålla med om. Jag förstår fullt utvarför man leggar gränsfall, men när man gör policy av att begära leg av 30-åringar som ser ut som 30-åringar börjar det fan gå för långt. Och att skicka ut vuxna människor som ser vuxna ut för att "kontrollera" är ju jävligt löjligt och hjälper bara till att göra samhället än mer skitnödigt.

Nä, fram för lite mer sunt förnuft och taktkänsla i vardagen, tack!

Finns en ica butik här i Karlstad som alla oavsett ålder måste visa leg vid köp av tobak,läkemedel och alkohol. Kassa systemet är programmerat på detta sätt och kan ej slutföra ett köp utan ens persons giltig streckkod.
Finns en lag som säger att alla mänskor över 15 år ska inneha id handlingar, pass fungerar i nödfall men bör absolut inte medföras i vardagslivet. Får man sitt pass stulet eller borttappat blir det stora problem att förnya och resa utan för EU.

Tycker detta system är toppen, så kanske vi snart kan få lite vin och riktig öl på ica så man sliper ta ut komp ledigt när man ska till bolaget.

--------------------
www.chasp.se
Loppis på nätet
<'////>< ><////'>
Citera
2012-08-20, 20:20
Medlem
GanjaMoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sikkan
Hur tänker du när du väljer att inte förnya det? Jag skulle känna att varenda gång jag hämtade ett paket /gå in på krogen/systemet whatever så finns risken att bli nekad.

Bor långt ute i skogen,här känner alla alla,men annars ber dom inte om leg när man är utanför byn häller, har faktiskt tänkt att förnya det men aldrig nån som frågar efter det så =P får se när jag orkar bry mig
Citera
2012-08-21, 17:01
Medlem
durtmeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Och hur ska kassörskan vara säker på att personen är minst 25 år, om det verkligen inte är uppenbart (tex en pensionär)?
folk som är över 25 ser inte ut att vara under 18 brukar stå vid tobaks affärer att man inte behöver visa ifall man är över 25 och då antar jag att det är anledningen.
Citera
2012-08-21, 17:28
Jag blev glad när jag fick visa leg på Systembolaget förra veckan, trots att jag handlat där i 12 år (jag är 32). Sen var det en gång det var så fjantigt på Hemköp, bor granne med affären o jag är där i princip varje dag o köper cigaretter. Men så en gång, så köpte jag cider (typ 2,25 % eller vad det är), o kassörskan jag handlat av 100-tals gånger vill se leg för den cidern.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in